Til hovedinnhold

Skap en inkluderende overgang

Trinn 8-10.

Etter ferien vil mange elever bevege seg over til ungdomsskolen, og havne i nye klasser. Hvordan kan lærere gjøre denne overgangen til en positiv og inkluderende opplevelse? 

jenter samarbeider - istock
Martin-inkludering

Vi har intervjuet Martin, en dedikert lærer på ungdomsskolen, om dette temaet. Han forteller hvorfor det er viktig med inkluderingsfokus, hva som kan være utfordrende, og han deler sine beste tips til hvordan tilrettelegge for et inkluderende klassemiljø. Vi håper dette kan inspirere til refleksjon og tips-deling! 


Hva betyr en inkluderende oppstart, og hvorfor er det viktig? 
Det betyr at vi lærere jobber aktivt for at elevene treffer nye og gamle venner, så de har noen å være sammen med på skolen. Det er avgjørende for elevenes trivsel i skolehverdagen. Det blir mange nye, både elever og ansatte, å forholde seg til når man begynner på ungdomsskolen. Derfor er det viktig at vi tilrettelegger for at elevene er med dem de ikke kjenner fra før av også, slik at de blir trygge i de nye omgivelsene. 

 

Jeg er opptatt av at elevene tidlig forstår og respekterer at klassen består av elever med forskjellige personligheter og behov. 

 

Hvordan bidrar skolen til å sikre en positiv overgang for elevene? 
Ungdomsskolen jeg underviser på arrangerer «God start». Det er en uke før sommerferien er over, der alle elever blir invitert til diverse aktiviteter i regi av skolen, med særlig fokus på 8.trinn. Hensikten er å møte nye fjes og bli kjent med hverandre. Dette har vært et vellykket frivillig tilbud, hvor jeg opplever at elevene som har deltatt føler seg litt tryggere til skolestart.

 

Hvordan tilrettelegger du som lærer for dette? 
Det varierer fra elev til elev hva som skal til for at de føler seg inkludert. Det kan være å bli valgt når de rekker opp hånda, at de deltar i en aktivitet som involverer hele klassen, at de får samarbeide med en klassekamerat eller medvirke undervisningen. Det kan også være en kombinasjon av alt dette, så jeg prøver å tilpasse og variere undervisningen etter disse ulike behovene. For å få til en positiv overgang for elevene, dedikerer jeg den første uken etter ferien til bli-kjent-leker. Her må elevene snakke mye sammen. Jeg er opptatt av at elevene tidlig forstår og respekterer at klassen består av elever med forskjellige behov og personligheter. 

 

Kan du anbefale en god bli-kjent lek?
"Psykologen" har vært en klar favoritt blant elevene mine! Alle sitter i en ring. Den som sitter til høyre for eleven som blir stilt et spørsmål, må svare på vegne av eleven. Er svaret feil, må elevene bytte plass. Noe annet som har vært populært, er et intervjuskjema med ulike påstander som for eksempel "brukket armen", "vært i Asia" eller "har flere enn to søsken". Alle elevene må gå rundt og snakke med hverandre for å skrive ned hvem som har/har ikke. (Du kan laste ned skjemaet til Martin nederst i artikkelen!)

 

smilende gutt - istock

 

Hva kan være utfordrende med inkludering på ungdomstrinnet? 
Tid er alltid en utfordring, da jeg kan føle et press på å komme i gang med undervisningen. Etter den første "bli kjent"-uken er overstått, kan inkluderingsfokuset dabbe av. Det er også noen elever som ikke nødvendigvis ser behovet for å inkludere alle, særlig om de har en god gjeng med venner fra før. Da kan det være utfordrende når ikke alle elevene deltar med samme mengde motivasjon og interesse.  

 

Hva kan være konsekvensene av at elever ikke føler seg inkludert? 
De blir triste og føler seg alene. De kan bli utagerende eller stille, og føle at de ikke har noen å prate med bortsett fra lærere og andre ansatte på skolen, særlig helsesøster. Det kan også hende de melder seg ut, blir passive og redde for å ytre meningene sine foran klassen. Det er så synd når dette skjer, derfor er det virkelig verdt å fokusere på inkludering ikke bare ved oppstart og overgangen til 8. trinn, men også jevnlig i løpet av skoleåret. 

 

Inkluder deg selv!

 

Hva er dine beste tips til et inkluderende klassemiljø?

  • Inkluder deg selv! Organiser aktiviteter du synes er artige, og delta selv også. Din entusiasme smitter over på elevene. 
  • Spør elevene om forslag. Selv om vi som lærere ofte har gjennomtenkte gode ideer til aktiviteter, kan det være forfriskende, (og absolutt inkluderende!) å åpne opp for forslag fra elevene. 
  • Bytt plasser i klasserommet ofte. Gjerne gjør en øvelse hver gang de bytter som krever at de samarbeider. 
  • Eksperimenter med og varier undervisningen din. Da gir du elevene flere ulike muligheter til å inkludere seg selv. 

 

Last ned Martin sitt bli-kjent intervjuskjema her:​ Bli kjent - intervjuskjema