Ta meg til hovedinnholdet

START gir elevene en kunstpause!

En kunstpause kan fungere godt til å roe ned kropper, tanker og skravlende munner, men aller viktigst, for å kjenne på hva kunst gjør med oss.

Katsushika Hokusai «Den store bølgen ved Kanagawa», 1832
Trinn 1.–4.

En kunstpause kan brukes akkurat når du måtte ønske. På START finner du mange gode og nyttige tips til kunstpauser. Logg inn med Feide. Alt innhold du finner på denne siden er gratis ut skoleåret.
Forslag til hvordan du kan jobbe med kunstpauser i klasserommet:
Du kan gi elevene to spørsmål:


1) Hva ser du?
2) Hva føler du?


Spørsmål 1 besvares med helt konkrete beskrivelser og observasjoner, mens spørsmål 2 gir rom for tolkning. Det er ingen som føler det samme. Noen føler lite, andre mye. Ulike ting betyr ulikt for ulike mennesker. La elevene få beskrive følelsene sine og gjerne også begrunne dem.
Først tenker elevene i omtrent 1 minutt på egenhånd, så får elevene fortelle læringspartneren sin først hva de så, så hva de følte. Hør til slutt et par observasjoner og tanker i felles klasse.
TIPS:
Kunstpausebildene kan også brukes som skrivestartere/inspirasjon til fortellinger, både muntlige og skriftlige.