Til hovedinnhold

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Firefox, eller Safari (for Mac)

Illustrasjon: ugle
TVERRFAGLIG

September

Ta utgangspunkt i ordklassemaskinen og snakk om hvordan språket er bygget opp. 

Elevene sitter sammen i grupper på to-fire personer. Én elev løper bort til en liste med ord og kommer tilbake med ett ord. De andre fyller ordet inn i ordklasseskjemaet. Læringsutbytte: Elevene trener på å skille mellom ordklassene. 

Dette trenger du
ordlister på samme språk
teip til å feste listene med
et ordklasseskjema per elev

Forberedelse
skriv ut lister og ordklasseskjema
heng listene opp i eller utenfor klasserommet, men ikke alle tre på samme sted
del ut kopiark

Slik gjør dere
Elevene jobber sammen i grupper på to til fire elever. En elev løper bort til listen og kommer tilbake med første ord som han eller hun så sier høyt til den eller de andre elevene. Alle elever fyller ordet inn i skjemaet sitt. Så hentes neste ord. 
Når gruppa har hentet alle ordene, kan de sammenlikne og se om de har sortert ordene på samme måte. 

Tips! Begynn gjerne med de norske ordene. Alle forstår disse ordene, og da kan dere også spille sammen på tvers av fremmedspråkene. Så kan dere ta en runde med ord på tysk, fransk og spansk etterpå. De fleste av ordene på fremmedspråk er tatt fra de første sidene i LEUTE 8, SALUT 8 og GENTE 8.

Ordene på listen holder til to-tre omganger uten at du trenger å repetere ord.

Ordklasseskjema

Lister med ord