Til hovedinnhold

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Firefox, eller Safari (for Mac)

Illustrasjon: ugle
TVERRFAGLIG

Oktober

La elevene dele tips om hvordan de lærer det nye språket best. Tu sais déjà ?, Ya sabes? Das kannst du schon!

Puslespill: Gjennomsiktige ord

Læringsstrategi: Se om du kjenner til deler av ordet eller gjenkjenner ordet fra et annet språk. Da kan du kanskje finne ut hva ordet betyr.

Aktiviteten
Elevene sitter sammen i grupper og setter sammen stjerne-puslespill med tyske, franske og spanske ord som de forstår utifra norsk og engelsk. 

Dette trenger du

  • en stjerne for hvert av språkene per gruppe
  • saks
  • konvolutter

Forberedelse
Print ut stjernene (fransk | spansk | tysk) på A3-ark. Kutt opp og legg hver stjerne i egen konvolutt. Skriv språket på konvoluttene. 

Slik spiller dere
Gruppene blandes slik at hver gruppe inneholder elever fra hvert fremmedspråk. Gruppene pusler sammen stjernene ved å koble norske og ord fra fremmedspråket. Hvilken gruppe er raskest til å sette sammen alle tre stjernene?
Du finner mer informasjon om stjerne-puslespillet her

En tenåringsjente med hodetelefoner danser foran gul vegg.

Klassens konsert

Læringsstrategi: Lær dikt, dialoger eller sanger utenat. Da husker du ordene og uttrykkene bedre.

Aktiviteten
Elevene velger en sang på målspråket som de liker godt. De lærer sangen eller en del av den utenat. Så kan de lage konsert.

Dette trenger dere

  • mulighet for å lytte til sanger på Spotify, YouTube eller liknende
  • mulighet til å spille sanger for hele klassen
  • Spotify-spillelistene til Leute, Gente og Salut
  • Elevene trenger tilgang til nettet for å finne sangtekster
  • Elevene trenger ordbøker

Slik gjør dere
I første omgang jobber elever som lærer samme språk, sammen. Elevene danner par eller grupper på tre-fire personer. 
Gruppene sitter sammen og lytter til spillelistene. De blir enige om én sang som de alle liker godt. 
Elevene finner fram sangteksten på nettet, og lærer hele eller deler utenat.
Med ordbøker og hjelp fra læreren, finner de ut hva sangen handler om.

Til slutt blir det konsert med alle grupper og alle fremmedspråk. Hver gruppe presenterer sangen sin, forteller hva den handler om og hvorfor de liker den. Så spiller de sangen for klassen, og synger med.

Tre ungdommer med hjelm driver med fjellklatring på en kunstig vegg utendørs.

Dette digger jeg!

Læringsstrategi: Finn noe i målspråkslandet som du er interessert i, og les om dem regelmessig - på målspråket.

Aktivitet
Hver elev velger et emne han eller hun er veldig interessert i, finner informasjon på nettsteder på fransk, spansk eller tysk - og holder en kort presentasjon på norsk om emnet.

Dette trenger dere

  • Elevene trenger tilgang til nettet

Slik gjør dere
Hver elev velger et emne han eller hun er veldig interessert i. Dette kan være idrett, idrettslag, idrettsstjerner, en film, en serie, en skuespiller eller kjendis, en musiker, et sted og så videre. Én betingelse: Emnet må være fra målspråklandet (for eksempel FC Bayern München fra Tyskland).
Elevene finner gode kilder på tysk/fransk/spansk på nettet, der de kan finne ut mer eller få oppdateringer om emnet. 
Elevene forbereder en kort presentasjon (3 min) på norsk.
Noen av elevene eller alle elever holder presentasjonen for hele klassen eller for alle fremmedspråkelever.
Til slutt skal alle si hvilke emner de syntes var mest interessante.  

Tre tenåringsjenter ser på nettbrett sammen og gleder seg.

Språknerdenes anbefalinger

Læringsstrategi: Få tips fra folk som har lært mange språk før, og bruk dem i hverdagen.

Aktivitet
Elevene ser på YouTube-videoer av språknerder og lytter til deres anbefalinger om hvordan å lære seg et fremmedspråk. 

Dette trenger dere

  • Elevene trenger tilgang til nettet og mulighet til å kunne se på YouTube-videoer

Slik gjør dere
Elevene sitter sammen i grupper på tvers av språkene. De finner fram YouTube-videoer med tipps om hvordan man kan best lære seg et fremmedspråk. (Tips: Mange slike videoer er på engelsk, søkeord: language learning tips.)
Elevene noterer tipsene, og diskuterer i gruppa hvilke de synes var nyttige, og hvordan de kan bruke dem i hverdagen. 

Tipsdeling på tvers av språk
Alle elever har sine egne ordlæringsmetoder. Elevene tenker gjennom hva som er deres beste måte å lære ord på. La dem få noen minutter til å dele tips med hverandre. Etter et par uker kan dere ha en diskusjon i klassen om hva dere synes har fungert best.