Til hovedinnhold

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Firefox, eller Safari (for Mac)

Illustrasjon: ugle
TVERRFAGLIG

August

Opp og stå-festival

  • Tysk: Ich heiße-Bingo

    Hver elev får utdelt en bingobrikke fra kopiarket med 15 x 2 bingobrikker. Av bingobrikken framgår det hva hver enkelt elev skal hete og hvem hun/han skal spørre etter. Det er valgt tyske for- og etternavn.

    På Bingo-arket er det mange navn elevene vil syns er rare. La dem prøve seg fram med uttale, det er helt i orden at de høres litt gebrokne ut. På side 14 og 15 i LEUTE 8 lærer elevene mer om uttale. Da kan det være motiverende å spille «Ich heiße-Bingoen» en gang til. Elevene får vist hva de har lært av uttale, og de hører at de ikke lenger er så gebrokne. 

    Når en elev har funnet fram til den man leter etter, danner de to en gruppe. Den som blir identifisert, leter seg fram til den neste, osv. Første gruppe som når fem gruppemedlemmer, roper «Bingo!», og har vunnet. 

    Nøkkelfraser
    Elev A: Ich heiße Maria Müller. Wie heißt du?
    Elev B: Ich heiße …

    Bingo (bokmål)

    Bingo (nynorsk)

  • Tysk: In der Schule

    Elevene tar seg en tur rundt i skolebygningen. Hvilke ting finner de og hvor mange er det av de ulike tingene? La elevene jobbe sammen to og to, og utstyr dem med en ordbok. Så lager de lister som denne: In der Schule gibt es dreihundertfünfundvierzig Treppenstufen, einundvierzig Räume, vierhundert Schüler, ... Hvem lager den morsomste listen?

  • Tysk: Speeddating

    Speeddating er en effektiv måte å øve inn nye fraser på. Elevene får repetert mange ganger, uten at det blir kjedelig. 

    La elevene stå to og to mot hverandre på en lang rekke. Venstre rekke stiller spørsmålet: Wie alt bist du? og de på høyre rekke svarer Ich bin … Jahre alt.

    Deretter flytter alle i den høyre rekken seg en plass bortover, slik at det dannes nye par. Gi elevene beskjed når de må flytte seg videre. Når alle har fått sagt hvor gamle de er, byttes rollene, slik at også rekken som har svart, får stille de samme spørsmålene. På den måten får elevene automatisert spørsmålene og svarene.

    Denne aktiviteten kan brukes i mange ulike sammenhenger. Når elevene får et større vokabular, kan de snakke om hobbyene sine, mat de liker og ikke liker, filmer, familien, venner og mye mer. 

    Speeddating

  • Fransk: Hilserunde med musikk

    Elevene hilser på hverandre og spør hvordan de har det.  De øver på hilseordene, spørsmålet Comment ça va ? og passende svar. 

    Dette trenger du 
    −    tre skilt med fjes som smiler, er nøytralt eller surt) (utskrift under)
    −    fransk musikk (bruk gjerne SALUT-listen på Spotify)

    Forberedelse
    −    Skriv ut skiltene.
    −    Forklar aktiviteten.

    Slik gjør dere 
    Klassen deles i to grupper. Gruppene står i to ringer: en indre og en ytre ring.  Læreren setter på musikken. De to ringene beveger seg mot hverandre. Læreren stopper musikken og holder opp et skilt med fjes. 

    Når musikken stopper, snur elevene seg mot nærmeste elev fra den andre ringen. Disse to hilser på hverandre og spør hvordan de har det. Svaret baserer seg på fjeset som læreren holder opp. Så sier de «ha det». (Elevene velger fritt fra hilseuttrykkene.) 
    Så fortsetter musikken, og elevene fortsetter å bevege seg i ring til musikken stopper igjen. 

    Eksempler på hilseord
    −    Salut !
    −    Salut !
    −    Comment ça va ?
    −    Ça va pas mal. Et toi ?
    −    Ça va pas mal.
    −    À tout à l’heure !
    −    À tout à l’heure !

    Hilserunde med musikk

  • Fransk: Speeddating

    Elevene snakker om og spør etter navn, bosted og språk. Slik får de automatisert det å presentere seg selv på fransk.

    Dette trenger du 
    −    en lapp for annenhver elev
    −    saks

    Forberedelse
    −    Skriv ut lappene, og klipp dem ut.   
    −    Del ut.
    −    Forklar aktiviteten.

    Slik gjør dere 
    Elevene står to og to mot hverandre på en lang rekke. Den ene rekken får lapper hvor det står hva de heter, hvor gamle de er, og hvilke språk de snakker. Den andre rekken stiller spørsmålene

    Comment tu t’appelles ? 
    Tu habites où ? 
    Tu parles quelles langues ? 


    til den de står rett overfor. 
    Etter å ha fått svar på spørsmålene, flytter alle i den ene rekken seg en plass bortover, slik at det dannes nye par. Lærer tar tiden, f.eks. ett minutt, og gir elevene beskjed når de må flytte seg videre. Når alle har blitt presentert for hverandre, byttes rollene, slik at også rekken som har svart, får stille de samme spørsmålene. På den måten får elevene automatisert spørsmålene og svarene. 

    Speeddating (fransk)

  • Fransk: UN-UNE-stafett

    En morsom måte å trene substantiv og artikkel på. I aktiviteten får elevene øvd på å huske riktig artikkel til substantivene. 

    Dette trenger du 
    −    ett sett med substantiv-lapper per lag
    −    saks
    −    to A4-ark med UN/UNE per lag

    Forberedelse
    −    Skriv ut kopiarkene.
    −    Klipp ut lappene.

    Slik gjør dere 
    Klassen deles i to eller flere lag. En elev fra hvert lag kommer fram og får en lapp med et substantiv som han/hun må plassere i UN- eller UNE-bunken. Hvis eleven får tilbakemelding fra læreren om at lappen ligger i feil bunke, må eleven løpe tilbake til sitt lag, og en ny elev må komme fram, få samme lapp og prøve å finne riktig bunke. Laget som har plassert alle lappene i riktig bunke først, vinner.

    UN/UNE-stafett

     

  • Spansk: ¿Cómo te llamas?-bingo

    Hver elev får utdelt en bingobrikke fra kopiarket med 30 bingobrikker. Av bingobrikken framgår det hva hver enkelt elev skal hete og hvem hun/han skal spørre etter. Det er valgt spanske for- og etternavn. 

    Arket begynner og slutter med navnet Carmen. Hvis du har færre elever enn 30, må du endre navnet på den personen som søkes på den siste lappen, til Carmen, for at alle skal kunne finne en makker.

    På Bingo-arket er det mange navn elevene vil syns er rare. La dem prøve seg fram med uttale, det er helt i orden at de høres litt gebrokne ut. På side 12 og 13 i GENTE 8 lærer elevene mer om uttale. Da kan det være motiverende å spille «¿Cómo te llamas?-bingoen» en gang til. Elevene får vist hva de har lært av uttale, og de hører at de ikke lenger er så gebrokne. 

    Når en elev har funnet fram til den han eller hun leter etter, danner de to en gruppe. Den som blir identifisert, leter seg fram til den neste, osv. Første gruppe som når fem gruppemedlemmer, roper «Bingo!», og har vunnet. 

    Nøkkelfraser
    Elev A: Me llamo Anne. ¿Cómo te llamas?
    Elev B: Me llamo …

    ¿Cómo te llamas?-bingo (bokmål)

    ¿Cómo te llamas?-bingo (nynorsk)

  • Spansk: Speeddating

    Speeddating er en effektiv måte å øve inn nye fraser på. Elevene får repetert mange ganger, uten at det blir kjedelig. La elevene stå to og to mot hverandre på en lang rekke. Denne speed daten kan gjennomføres på to nivåer: 

    Enkel: Venstre rekke stiller spørsmålet: ¿Cómo te llamas? Høyre rekke svarer: Me llamo … 

    Vanskeligere: Venstre rekke stiller spørsmålene: ¿Cómo te llamas? ¿Cuántos años tienes? ¿Cuántas lenguas hablas? Høyre rekke svarer: Me llamo … . Tengo … años. Hablo … 

    Deretter flytter alle i den høyre rekken seg en plass bortover, slik at det dannes nye par. Gi elevene beskjed når de må flytte seg videre. Når alle har fått svart på spørsmålene, byttes rollene, slik at også rekken som har svart, får stille de samme spørsmålene. På den måten får elevene automatisert spørsmålene og svarene. Denne aktiviteten kan brukes i mange ulike sammenhenger. Når elevene får et større vokabular, kan de snakke om hobbyene sine, mat de liker, filmer, familien, venner og mye mer.
     

  • Spansk: En la escuela

    Elevene tar seg en tur rundt i skolebygningen. Hvilke ting finner de og hvor mange er det av de ulike tingene? La elevene jobbe sammen to og to, og utstyr dem med en ordbok. Så lager de lister som denne: En la escuela hay cuatro escaleras, treinta y dos aulas, trecientos veinte alumnos, ... Hvem lager den morsomste listen?

August. Opp og stå-festival. Skap blest rundt språkfagene, og lag en språkfestival i skolegården. Lève-toi !, Levántate! Steh auf!