Til hovedinnhold

Reis til Venezia i matematikken

Matematikk 8. trinn

I kontekstoppgavene til Matemagisk møter elevene matematikk gjennom historier eller sammenhenger som er kjent for dem. Oppgavene egner seg godt til samarbeid, men kan også gjøres på egenhånd. 

Hva er kontekstoppgaver?

I hvert kapittel i Matemagisk for ungdomstrinnet, finner elevene en større og virkelighetsnær oppgave. Dette er en slags oppsummeringsoppgave der elevene bruker mye av det de har lært gjennom arbeidet med kapitlet. Det kan handle om hverdagslige ting, historier eller situasjoner som er kjent for elevene. Elevene skal også planlegge innkjøp av hund, på skitur til Alpene, programmere, og vurdere ulike tilbud til klassetur.

Kontekstoppgaver

 

Venezia og koordinatsystem 

Vera har vært på ferie i Venezia og vil forklare vennene sine hvor de stedene hun har besøkt, er. Hun finner et bykart og lager et koordinatsystem på kartet. Her skal elevene lære å lese av og plassere punkter i koordinatsystem.
Trykk her for oppgavene om Venezia

 

matemagisk_8-10_digital

I Matemagisk 8–10 Digital finner du alle kontekstoppgaver under fleksibelt innhold.
Trykk her for å se!

 

 

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)

Illustrasjon: Fargede former