Til hovedinnhold

Tankeskriving og diskusjon om kjærlighet

8.–10. trinn

Marker valentinsdagen i naturfagtimen ved å la elevene reflektere rundt begrepet kjærlighet.

Valentine_Aunivers

Hva er kjærlighet?

Ta i bruk metoden tankeskriving hvor alle elevene skriver ned hva de tenker på når de hører ordet kjærlighet. De får 4 minutter til rådighet. Elevene kan skrive i stikkordsform, sammenhengende tekst, dikt, brev e.l. Det de skriver deles ikke i etterkant. Målet er utelukkende at de skal tenke selv. 

Sett så elevene sammen i grupper og la dem diskutere følgende:

  • Hvorfor kan vi si at det finnes ulike former for kjærlighet? Nevn noen ulike former. 
  • Er kjærligheten til familie, venner eller kjæreste sterkest? 
  • Utvikler vi andre former for kjærlighet når vi blir eldre enn vi følte som barn? 
  • På hvilke måter er kjærlighet viktig for oss mennesker? 

Løft diskusjonen opp i plenum til slutt. Hva fant gruppene ut av? Er de enige? Forhåpentligvis får elevene en opplevelse av hvor stort og sterkt kjærlighetsbegrepet kan være. 

Diskuter Si:D-innlegget "Hva er kjærlighet?"
Trykk her for å lese innlegget

Visste du at …

… vi må helt tilbake til år 400 for å finne opphavet til valentinsdagen? Navnet på dagen kommer sannsynligvis fra helgenen Valentin som skal ha skrevet et kjærlighetsbrev til sin elskede før han ble henrettet– brevet var signert med «din Valentin». 

… i 2017 brukte nordmenn rundt 270 millioner kroner på Valentinsgaver. 

… på finsk kalles Valentinsdagen «Ystävänpäivä» noe som oversettes til «vennedagen». 

Kilde: https://www.nrk.no/kultur/derfor-feirer-vi-valentinsdagen-1.13913699 

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Firefox, eller Safari (for Mac)

Illustrasjon: ugle
chat