Til hovedinnhold
Elever med Aschehoug Univers og Salut

Aktuelt

Trinn: 8.–10.

Her finner du aktuelle saker fra Aschehoug Undervisning. Det kan være nytt om fagfornyelsen, nyheter fra oss og informasjon om våre læremidler. 

Nobels Fredssenter.

Nobels fredspris 2019

Trinn 8.-10.

Vinneren av årets Nobels fredspris 2019 er Etiopias statsminister Abiy Ahmed. Her finner dere et undervisningsopplegg som dere kan jobbe med i klassen.

Les mer

Vi feirer verdens språkdag!

Trinn 1.-10

Hei, Hi, Hello, Tjenare, Bonjour, Ciao, Hej... Hvor mange forskjellige språk klarer klassen å si "hei" på? 

Mer om verdens språkdag
jenter samarbeider - istock

Skap en inkluderende overgang

Trinn 8-10.

Etter ferien vil mange elever bevege seg over til ungdomsskolen, og havne i nye klasser. Hvordan kan lærere gjøre denne overgangen til en positiv og inkluderende opplevelse? 

Les Martins tips her

Årsplaner 8.–10.

Trinn 8.–10.

Skolestart nærmer seg! Har du planene klare? Her er årsplanene for matematikk, norsk, KRLE, språkfag og naturfag.

Gå til årsplanene
Anders Størk Søvik portrettbilde

En matematikklærers digresjoner

Trinn 8-10.

Skrevet av Anders Størk Søvik

Les mer
Programmering matematikk

Programmering i matematikk gir muligheter

Trinn 8-10.

Programmering vil åpne opp for mer dybdelæring, problemløsing og kreativitet i klasserommet, da eleven utforsker matematikkfaget gjennom flere innfallsvinkler.

Les mer
Forfatterne Geir, Julika og Petra som har vunnet William Nygaards legat 2019

Pris til læremiddel i tysk

Trinn: 8.–10.

Forfatterne Petra Biesalski, Julika Fiebig og Geir Johansen er tildelt William Nygaards legat for 2019. Prisen fikk de for sin utgivelse av tyskverket Leute for ungdomstrinnet.

Les mer

Unibok

Trinn 8.–13.

Uniboka er en digital utgave av læreboka med lydfiler og ressurser fra elevnettstedet. Den fungerer godt på pc, nettbrett, iPad og mobil. 

Mer om unibok

Programmering

Trinn: 5.–13.

I de nye læreplanene til matematikk og naturfag har programmering blitt et viktig element. Vår programmeringsredaktør Lars Nersveen er opptatt av at dette skal gjøres på fagenes premisser, og at programmeringen må tilføre realfagene noe.

Lær mer om programmering

Aktivt klasserom

Trinn: 8.–13.

Aktivt klasserom viser deg hvordan du kan bruke aktiviteter og øvelser for mer aktiviserende undervisning, bedre undervisningskvalitet og høyere læringsutbytte.

Mer om aktivt klasserom

Forståelse, ikke pugging

«Matematikk skal ikke være et fag som består av å pugge masse regler og prosedyrer», sier Asbjørn Lerø Kongsnes. Han brenner for at elevene hans skal få tilpassede læreverk som gir mestringsfølelse og utfordringer på deres nivå.

Les mer