Til hovedinnhold

Fakta og mening om koronaviruset

Samfunnsfag 5.–7.

Det er veldig mye snakk om koronaviruset. Synes du det er vanskelig å vite hva som er fakta? Heldigvis har vi mange gode kilder til informasjon om korona. Men det kan være lurt å øve på å tenke kritisk for å vite hvilke kilder du kan stole på. 

Illustrasjon fargede koronavirus på hvit bakgrunn

Vær kritisk til informasjon

https://aunivers.lokus.no/var/site/storage/images/_aliases/fullwidth/2/7/3/5/335372-1-nor-NO/A5_01_06_iS_1038612196%20%28c%29%20Gwengoat.jpg

Hva kan dette bildet fortelle oss om det å være kritisk til det vi ser?

Hvis du lurer på noe om koronaviruset, er det greit å søke etter informasjon på internett eller å spørre noen. Da er det viktig å være kritisk til det du ser på skjerm, leser, eller hører fra andre. Kildekritikk handler om å vurdere hvor god og troverdig informasjonen fra en kilde er. Selv om du tenker at kilden er til å stole på, betyr ikke det at kilden gir informasjon om alle sider av et tema eller en sak. Selv om du finner ut at informasjonen er god, kan det likevel være mange blindsoner. Da må du tenke kritisk. 

Stopp og tenk: Hva betyr det at en kilde kan ha blindsoner?

Koronaviruset og internettkilder

Fordi koronaviruset er veldig mye i nyhetene akkurat nå, er det mange mennesker som har meninger om det. Noen mennesker kan få andre til å tro at meningene deres er fakta. Andre kan prøve å spre falske nyheter om viruset. Falske nyheter er informasjon som noen later som er ekte nyheter, men som ikke er sanne.

Eksempel på en usann kilde

Klikk på lenken nedenfor og se eksempel på informasjon som har blitt delt mye på internett i det siste, men som ikke kommer fra en kilde som er til å stole på. De som har laget informasjonen skriver at dette kommer fra organisasjonen WHO, men det er ikke tilfelle. WHO er Verdens helseorganisasjon, og er en trygg kilde for å få informasjon om helse og sykdom. Når dette ikke kommer fra WHO sine egne nettsider, er det lurt å gå inn på disse sidene for å sjekke om informasjonen faktisk stemmer.

https://aunivers.lokus.no/var/site/storage/images/_aliases/fullwidth/7/1/1/1/341117-1-nor-NO/ikke%20stol%20p%C3%A5%20dette%20bildet.jpg

Skjermbilde fra Facebook. Utrygg kilde med informasjon om symptomer på koronaviruset.

Bildet viser symptomer på koronaviruset, og Faktisk.no har laget en sak om at man ikke bør stole på dette bildet, les om det her.

Hvordan kan vi vite om noe er sant?

Det er ikke alle meninger som er usanne. Problemet med å stole på meninger, er at vi ikke kan sjekke om det er sant. Vi kan bare være enige eller uenige med dem. Derfor bør vi stole på fakta når vi trenger å vite noe mest mulig sikkert. Fakta er informasjon som vi har kilder til. 

Farget illustrasjon trafikklys

Trygge og mindre trygge kilder

Her er noen eksempler på kilder som kan gi deg informasjon om korona. Kildene vi gir «grønt lys» er de tryggeste. Kildene som får rødt lys, bør du helst unngå.




 

Grønt lys: Disse er de tryggeste. Bruk disse først

  • Folkehelseinstituttet: De har hovedansvaret for alt som har med korona å gjøre i Norge. De har laget en film for barn som du kan se her.
  • Statsministerens uttalelser:  Fikk du med deg at statsministeren holdt pressekonferanse om korona spesielt for barn? Se den på NRK Super
  • Kommuner: Hjemmesidene til kommunen din kan gi informasjon om situasjonen der du bor
  • Trenger du noen å prate med? Velg først de voksne du bor sammen med, læreren din eller helsesykepleieren som du kan ringe til

Gult lys: Disse er ganske trygge, men kan være lett å misforstå. Ikke bruk disse som eneste kilde

  • Nettaviser og andre nyhetskilder på nett
  • Venner og andre barn og ungdommer

Rødt lys: Her bør du ikke stole på informasjonen uten at du har flere kilder

  • Sosiale medier
  • Aviser og nyhetsmedier du aldri har hørt om (spør en voksen om de vet hva det er)
  • Nettsider det er vanskelig å forstå hvem som har laget

Oppgave 1: Hvilke spørsmål kan vi bruke for å tenke kritisk om ulike kilder?

Hva bør du tenke på når du skal vurdere informasjon? Skriv fire faktasetninger, og send dem til læreren din. Du kan bruke setningsstarterne under.

  • Når vi vurderer informasjon på Internett, bør vi tenke på _________________
  • Å være kritisk til kilder på Internett, kan for eksempel være å _______________
  • Når vi leser en nyhetssak, bør vi ________________
  • Når vi skal spørre andre om informasjon, er det lurt å først spørre _____________

Oppgave 2: Fakta, mening eller usant? 5 påstander. 

I denne oppgaven skal du avtale et møte med en eller flere klassekamerater på en digital plattform. Diskuter påstandene om koronaviruset, som står under. Bli enige om dere tror påstandene er fakta, mening eller usant. Finn to eller flere kilder dere anser som pålitelige til hver påstand. 

1. Du kan få korona mange ganger
2. De fleste som blir smittet av korona dør av sykdommen
3. Barn kan ikke leke med andre barn nå når vi har korona-smitte
4. Det finnes ingen vaksine mot korona ennå
5. Hvis du er helt sikker på at ingen av gjestene er syke, kan du invitere til bursdagsselskap nå

Oppgave 3: Skriv lærelogg

Skriv en lærelogg om hvordan dere opplevde å jobbe med denne oppgaven. Bruk dine egne tanker og ord til å svare på spørsmålene nedenfor. Del loggen med læreren din.

  • Skriv én setning om hva du lærte om trygge og utrygge kilder på nett.
  • Ble du tryggere på hva du kan stole på av informasjon om koronaviruset nå?
  • Er det noe du fremdeles er usikker på når det gjelder koronaviruset?
  • Hva kan du gjøre for å få trygge svar på det du lurer på? 

Undervisningsopplegget til eleven finner du her:

Fasit til oppgave 2 finner her:

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Firefox, eller Safari (for Mac)

Illustrasjon: ugle