Lesebingo
Elevene har sittet i 2-grupper og laget lesebingo-skjemaer etter modell av et tilsvarende skjema på side 27 i Nye Zeppelin 4. Språkbok. Gruppene skal sette kryss når de har oppfylt kravet i en rute, f. eks.: «Les for en venn», «Les for et dyr», «Les på et rart sted».
Mål
Elevene skal velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter (se «Kompetansemål etter 4. trinn» i fagfornyelsens norskplan)
Elevene
- skal lese tekster for å oppleve, bli engasjert, undre seg, lære og få innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser (se «Tekst i kontekst» i fagfornyelsens norskplan)
- får utviklet sin leseflyt
Tid
Ca. 45 minutter
Undervisningsøkten
a) Læreren viser på tavla lesebingoskjemaet på side 27 i Nye Zeppelin 4. Språkbok.
b) Elevene i grupper på 2 lager sine egne lesebingoskjemaer.
c) Læreren: Når får gruppene én uke til å gjennomføre så mye som mulig på lesebingoskjemaet (ett skjema til hver deltaker i gruppen).