Klassen presenterer faktatekster om dyr
Elevene får her trening i å samle fakta, å skrive notater basert på faktaene de samler, og fortelle med utgangspunkt i notatene sine. Faktaene elevene samler, skal innpasses i en fast mal (denne gang om dyr): «Utseende», «Levested», «Unger», «Mat», «Forhold til mennesker».
Mål
Elevene «skal holde muntlige presentasjoner med og uten digitale ressurser» (se «Kompetansemål etter 4. trinn» i fagfornyelsens norskplan)
Tid
Forslag: 4 økter
Undervisningsøkten
a) Elevene leser «Å presentere faktatekster» på side 136-137 i Nye Zeppelin 3. Språkbok
b) Elevene setter seg i 2-grupper: Hver gruppe velger sitt dyr, leser om dyret og skriver «viktige ord» om dyret i skriverammen de får av læreren:
c) Elevene leser og diskuterer «seks smarte regler» på plakaten på side 136.
d) Gruppene presenterer etter tur dyret sitt for de andre elevene. De forteller om dyret, men bruker ordene i skriverammen som «huskelapp».
De andre elevene stiller spørsmål til gruppen. Læreren spør gruppen om den mener at de fulgte «reglene» på plakaten på side 136.
Vedlegg
Nye Zeppelin 3 språkbok | side 136–141 | PDF | bokmål
Nye Zeppelin 3 språkbok | side 136–141 | PDF | nynorsk
Nye Zeppelin 3 språkbok | side 142–146 | PDF | bokmål
Nye Zeppelin 3 språkbok | side 142–146 | PDF | nynorsk