Til hovedinnhold

FNs dag for funksjonshemmede

Samfunnsfag, 5.–7. trinn

3. desember er FNs internasjonale dag for funksjonshemmede og her får du et tankevekkende undervisningsopplegg som kan bidra til å sette fokus på hvordan tilrettelegging i samfunnet gjør at alle kan være med på alt, uansett om de kan se, høre eller bevege seg like godt som andre. 

fotografi som viser bena til en mann som går med blindestokk over ledelinjer i gaten

Ledelinjer

Har du noen gang lurt på hvorfor det er riller eller prikker noen steder i gata? De går som en sti og ender opp på butikken, biblioteket eller busstasjonen. Ledelinjer er tilrettelegging for svaksynte og blinde slik at de enklere kan manøvrere seg i bymiljøet.

Like muligheter

Målet med FNs dag for funksjonshemmede er at alle skal ha like forutsetninger til å gjøre det de vil, uansett funksjonsevne. Man skal kunne gå på skole, jobbe, handle, ha fritidsaktiviteter og ta kollektivtransport uten at det skal ha noe å si om man sitter i rullestol eller ikke kan se så godt. 

Skolen din

Undervisningsopplegget utfordrer elevene på å undersøke hvordan deres skole er bygget og om alle kan gå der.

Opplegget finner du her: ​ Undervisningsopplegg: FNs dag for funksjonshemmede

Lykke til!

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Firefox, eller Safari (for Mac)

Illustrasjon: ugle