Hopp til hovedinnhold

Søk

118 treff

  • Lærerveiledning

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Vurdering

    Utviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.

  • Kapitler fra Fabel 8

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 14: En reise i språket

    Hvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10  handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale. 

  • Kapitler fra Fabel 8

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 4: Les kritisk

    Kapitlet Les kritisk oppmuntrer elevene til å være kritiske til det de leser. De får kunnskap om hva de bør se etter for å vurdere en tekst, samtidig som de får oppgaver hvor de får bruke kunnskapen til å skrive selv. 

  • Lærerveiledning

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kompetansemålene og Fabel

    Alle kompetansemålene er dekket grundig i Fabel 8-10 . De fleste av dem kommer igjen flere ganger i det treårige løpet. I lærerveiledningen kan du lese konkret og detaljert om hvordan kompetansemålene er ivaretatt under overskriftene som tar for seg hvert kapittel, men vi vil også si litt om hvordan vi har tenkt når vi har arbeidet med de ulike kompetansemålene her.

  • Lærerveiledning

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Tverrfaglige temaer

    De tre fagovergripende temaene, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, møter elevene i alle fag. De skal lære hvordan de kan ta vare på seg selv, hvordan de kan være aktive medborgere i samfunnet og hvordan de kan ta vare på kloden vår. 

  • Kapitler fra Fabel 8

    Fabel 8–10

    Delnivå

    Kapittel 3: Skriv

    I læreplanen fra 2020 er skriving tydelig framhevet som kompetanser elevene trenger for å uttrykke tanker og følelser, delta i samfunnet og å lære i alle fag. Skriving framstår som en todelt kompetanse: elevene må beherske rettskriving, grammatikk og tekstbinding og de må kunne skrive ulike teksttyper der form og innhold passer til formålet. 

  • Kapitler fra Fabel 9

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Tekstsamlingen

    Tekstsamlingen i Fabel 9 består av tekster som på ulike måter utdyper fagstoffet i boka. 

  • Kapitler fra Fabel 8

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 1: Si det

    Dette kapitlet er et kurskapittel i muntlige ferdigheter. Målet er å videreutvikle elevenes strategier knyttet til muntlig aktivitet fra barnetrinnets vektlegging på samhandling i lek og faglige aktiviteter, til å bruke det muntlige språket presist og nyansert i spontane og planlagte norskfaglige samtaler og presentasjoner. 

  • Kapitler fra Fabel 8

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 5: Bruk språket

    Kapitlet handler om språket vårt, hvordan det er bygget opp og kan brukes – system og funksjon. Elevene får innsikt i byggesteinene i språket, og de får anledning til å øve systematisk på å bruke innsikten til å forbedre egen skriving.  Fabel 8-10  tilbyr mange skriveoppgaver i   ulike sjangere og med ulike formål. Det gir elevene muligheten til å få brukt kunnskapen om språket til å lage gode tekster, både korte og lengre.

  • 4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)

    Stages 8–10

    Video

  • Internasjonal handel

    Kjemi 1

    Artikkel

    En bærekraftig internasjonal handel

    Som vi har sett, er det flere sider ved dagens internasjonale handel ikke bærekraftig. Det innebærer at det vi gjør nå, er med på å ødelegge for neste generasjon. En av de største utfordringene verden står overfor i dag, er endringene i miljøet og klimaet. Om vi skal klare å stoppe klimaendringene, må vi slutte å bruke så mye ikkefornybare ressurser, som olje, kull og gass, og gå over til fornybare energikilder, som vind-, sol- og havenergi. Samtidig må vi finne måter å bruke naturen på som ikke forurenser eller ødelegger den. Som vi har sett, er det flere sider ved dagens internasjonale handel ikke bærekraftig. Det innebærer at det vi gjør nå, er med på å ødelegge for neste generasjon. En av de største utfordringene verden står overfor i dag, er endringene i miljøet og klimaet.

  • Hygiene

    Momente 1

    Artikkel

    Slik hindrer vi smitte

    Viktig med god hygiene.

  • Hygiene

    Momente 1

    Artikkel

    Viktig med god samfunnshygiene

    Forebygger smitte og spredning av sykdom. 

  • Kosthold og helse

    Momente 1

    Artikkel

    Mat og trening

    Viktig å spise og drikke etter trening.  Viktig for både helse og velvære. Viktig for både helse og velvære.  Vektreduksjon kan gi betydelig bedre helse. Vektreduksjon kan gi betydelig bedre helse. 

  • Kosthold og helse

    Momente 1

    Artikkel

    Å sette sammen sunne måltider

    Verktøy som viser oss hva vi spiser.  Verktøy som viser oss hva vi spiser. Verktøy som viser oss hva vi spiser.  Enkle tips for et sunt kosthold. Enkle tips for et sunt kosthold. 

  • Kosthold og helse

    Momente 1

    Artikkel

    Fakta om fett

    Forskjell på mettet og umettet fett.  Slik regner du ut energibehovet.Slik regner du ut energibehovet. Viktig med nok, men ikke for mye.Viktig med nok, men ikke for mye.

  • Helse og livsstil

    Momente 1

    Artikkel

    Sammenheng mellom kosthold og helse

    Mat er mer enn energi og næringsstoffer. Slik regner du ut energibehovet.Slik regner du ut energibehovet. Nok søvn, aktivitet, og sunn mat. Nok søvn, aktivitet, og sunn mat.  Enkle tips for et sunt kosthold. Enkle tips for et sunt kosthold. 

  • Kosthold og helse

    Momente 1

    Artikkel

    Kosthold gjennom livet

    Behov og preferanse endres med alderen.

  • Kosthold og helse

    Momente 1

    Artikkel

    Energi og energibehov

    Slik regner du ut energibehovet.

  • Hygiene

    Momente 1

    Artikkel

    Greit å vite om smittestoffer

    Mikroorganismer som kan gjøres oss syke.

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)