Fag
- Samfunnsfag (24)
- Engelsk (8)
- Helse- og oppvekstfag (8)
- Kjemi (8)
- Tysk (8)
- KRLE (7)
- Fremmedspråk (6)
- Fysikk (6)
- Geofag (6)
- Geografi og geofag (6)
- Historie (6)
- Informasjonsteknologi (6)
Trinn
- 5. trinn (17)
- 6. trinn (17)
- 7. trinn (17)
- 10. trinn (13)
- 8. trinn (13)
- 9. trinn (13)
- 1. trinn (6)
- 2. trinn (6)
- 3. trinn (6)
- 4. trinn (6)
- Vg1 (6)
- Vg2 (6)
Nøkkelord
24 treff
-
Ressurser i NorgeKjemi 1ArtikkelBerggrunnen
Berggrunnen er det faste underlaget (steinen) som vi finner på havbunnen og på land. Berggrunnen inneholder mange ressurser som har vært viktige for Norge opp gjennom historien. De første menneskene som kom til Norge, brukte stein til å lage våpen og redskaper. Etter hvert gjorde kunnskap og teknologi det mulig å hente ut metaller som jern, sølv og kobber fra enkelte typer stein, og gruvedrift ble en viktig industri mange steder i landet. Berggrunnen er det faste underlaget (steinen) som vi finner på havbunnen og på land. Berggrunnen inneholder mange ressurser som har vært viktige for Norge opp gjennom historien. De første menneskene som kom til Norge, brukte stein til å lage våpen og redskaper. Etter hvert gjorde kunnskap og teknologi det mulig å hente ut metaller som jern, sølv og kobber fra enkelte typer stein, og gruvedrift ble en viktig industri mange steder i landet.
-
Bærekraftig ressursbruk i verdenKjemi 1ArtikkelHvordan kan vi bruke ressursene mer bærekraftig i framtiden?
For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger. For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger.
-
Bærekraftig ressursbruk i verdenArena 8–10ArtikkelRessurser og ressursbruk
En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.
-
Mot en bedre verden?Arena 8–10ArtikkelMenneskerettigheter
Fra historien kjenner vi til en rekke eksempler på ledere som har begått overgrep mot befolkningen eller ikke gitt dem rettigheter som vi tar for gitt i Norge i dag. Jødeutryddelsen under annen verdenskrig er et eksempel på det. Fra historien kjenner vi til en rekke eksempler på ledere som har begått overgrep mot befolkningen eller ikke gitt dem rettigheter som vi tar for gitt i Norge i dag. Jødeutryddelsen under annen verdenskrig er et eksempel på det.
-
Bærekraftig ressursbruk i verdenArena 8–10ArtikkelSammendrag
En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg etter som vi har fått mer kunnskap og teknologi.
-
Bærekraftig ressursbruk i verdenArena 8–10ArtikkelBerggrunnen
For mange er stein bare «gråstein». Men steinen i berggrunnen skjuler ressurser som er viktige for det moderne mennesket. Ny kunnskap om berggrunnen og bedre teknologi har gjort flere ressurser tilgjengelig for oss. Kull, olje og gass er viktige energikilder. At mobiltelefonen din inneholder over 40 forskjellige metaller og mineraler fra ulike steder i verden, visste du kanskje? Men visste du at sminke, tannkrem, deodoranter og maling også inneholder mineraler fra berggrunnen? For mange er stein bare «gråstein». Men steinen i berggrunnen skjuler ressurser som er viktige for det moderne mennesket. Ny kunnskap om berggrunnen og bedre teknologi har gjort flere ressurser tilgjengelig for oss. Kull, olje og gass er viktige energikilder. At mobiltelefonen din inneholder over 40 forskjellige metaller og mineraler fra ulike steder i verden, visste du kanskje? Men visste du at sminke, tannkrem, deodoranter og maling også inneholder mineraler fra berggrunnen?
-
Mot en bedre verden?Arena 8–10ArtikkelSammendrag
For å forhindre en ny verdenskrig ble De forente nasjoner (FN) etablert i 1945. Organisasjonen fikk i oppgave å sikre fred i verden.
-
Hva har vi lært?Arena 5–7LæringsløpHva har vi lært?
I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært om menneskerettigheter. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært om menneskerettigheter.
-
Hvem sin historie? Hvem sitt kart?Arena 5–7ArtikkelKolonisering
Se nøye på filmen. Hva ser dere? Hva har dette med kolonisering å gjøre, tror dere?
-
TekstbankArena 5–7ArtikkelHva sier eksperten om samers rettigheter?
I 1990 godkjente Norge FNs lover om urfolk. Norge har dermed lovet å ta vare på samenes rettigheter. Men hva betyr egentlig dette?
-
Alle mennesker er like mye verdtArena 5–7LæringsløpAlle mennesker er like mye verdt
Verdenserklæringen om menneskerettigheter slår fast at alle mennesker er like mye verdt. Man må ikke ha statsborgerskap eller være frisk eller tro på en spesiell religion for at menneskerettighetene skal gjelde. At alle er like mye verdt, er den aller viktigste tanken som menneskerettighetene bygger på.Verdenserklæringen om menneskerettigheter slår fast at alle mennesker er like mye verdt. Man må ikke ha statsborgerskap eller være frisk eller tro på en spesiell religion for at menneskerettighetene skal gjelde. At alle er like mye verdt, er den aller viktigste tanken som menneskerettighetene bygger på.
-
Alle menneskers rettigheterArena 5–7LæringsløpAlle menneskers rettigheter
Har du hørt om menneskerettighetene? Menneskerettighetene er rettigheter og friheter som gjelder for alle mennesker i verden, uansett hvem vi er, og hvor vi bor. Selv om menneskerettighetene er like for alle, lever vi ulike liv. Ikke alle mennesker får rettighetene sine oppfylt. Har du hørt om menneskerettighetene? Menneskerettighetene er rettigheter og friheter som gjelder for alle mennesker i verden, uansett hvem vi er, og hvor vi bor. Selv om menneskerettighetene er like for alle, lever vi ulike liv. Ikke alle mennesker får rettighetene sine oppfylt.
-
Lovlig unormalArena 5–7ArtikkelDet som er lov, er ikke alltid bra
Artikkel i Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt hva som er lovlig og ikke, ytringsfrihet, diskriminering og trusler. Artikkel i Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt hva som er lovlig og ikke, ytringsfrihet, diskriminering og trusler.
-
Vår felles framtidArena 5–7LæringsløpVår felles framtid
Elevene reflekterer over at utvikling kan være både bra og dårlig, snakker om forbruk og overforbruk og utforsker hvilke samfunnstyper som er mest bærekraftige. Elevene reflekterer over at utvikling kan være både bra og dårlig, snakker om forbruk og overforbruk og utforsker hvilke samfunnstyper som er mest bærekraftige.
-
På flukt fra eget hjemArena 5–7LæringsløpPå flukt fra eget hjem
Hva vil det si å være på flukt? Hvorfor flykter mennesker fra hjemmene sine, tror du? Hva vil det si å være på flukt? Hvorfor flykter mennesker fra hjemmene sine, tror du?
-
KrigArena 5–7LæringsløpKrig
Hva er egentlig en krig? Og hva kan være grunner til at krig oppstår? I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer kriger og årsaker til at krig oppstår. Hva er egentlig en krig? Og hva kan være grunner til at krig oppstår? I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer kriger og årsaker til at krig oppstår.
-
Fra Arena 6: På fluktUkrainaArtikkelNy i Norge
Hvordan er det å være ny i Norge? Les Avas opplevelse av hvordan det var å flykte fra hjemlandet Iran til Norge.
-
Fra Arena 6: På fluktUkrainaArtikkelPå flukt fra forfølgelse
I noen land ivaretar ikke menneskerettighetene. Mange mennesker må flykte fordi de blir forfulgt eller truet. Når noen flykter fra forfølgelse, er det fordi de står i fare for å bli utsatt for overgrep på grunn av hvem de er, hva de mener eller tror på.
-
Hva er ytringsfrihet?YtringsfrihetArtikkelYtringsfrihet
Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten. Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten.
-
Viktige stemmerYtringsfrihetArtikkelPå flukt fra forfølgelse
Artikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.Artikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.