Hopp til hovedinnhold

Søk

28 treff

  • Ressurser i Norge
    Kjemi 1
    Artikkel
    Berggrunnen

    Berggrunnen er det faste underlaget (steinen) som vi finner på havbunnen og på land. Berggrunnen inneholder mange ressurser som har vært viktige for Norge opp gjennom historien. De første menneskene som kom til Norge, brukte stein til å lage våpen og redskaper. Etter hvert gjorde kunnskap og teknologi det mulig å hente ut metaller som jern, sølv og kobber fra enkelte typer stein, og gruvedrift ble en viktig industri mange steder i landet. Berggrunnen er det faste underlaget (steinen) som vi finner på havbunnen og på land. Berggrunnen inneholder mange ressurser som har vært viktige for Norge opp gjennom historien. De første menneskene som kom til Norge, brukte stein til å lage våpen og redskaper. Etter hvert gjorde kunnskap og teknologi det mulig å hente ut metaller som jern, sølv og kobber fra enkelte typer stein, og gruvedrift ble en viktig industri mange steder i landet.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden
    Kjemi 1
    Artikkel
    Hvordan kan vi bruke ressursene mer bærekraftig i framtiden?

    For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger. For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden
    Arena 8–10
    Artikkel
    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden
    Arena 8–10
    Artikkel
    Sammendrag

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg etter som vi har fått mer kunnskap og teknologi.

  • Ressurser i Norge
    Arena 8–10
    Artikkel
    Vannet

    Ferskvann er en livsviktig ressurs, og her i Norge er det lett å ta tilgangen på rent vann for gitt. Rikelig med regn, mange innsjøer og store lagre med ferskvann under bakken gjør at vi sjelden trenger å bekymre oss for hvor lenge vi dusjer, eller om vi kan trekke ned i do etter hvert besøk. Ferskvann er en livsviktig ressurs, og her i Norge er det lett å ta tilgangen på rent vann for gitt. Rikelig med regn, mange innsjøer og store lagre med ferskvann under bakken gjør at vi sjelden trenger å bekymre oss for hvor lenge vi dusjer, eller om vi kan trekke ned i do etter hvert besøk.

  • Ressurser i Norge
    Arena 8–10
    Artikkel
    Jorda

    Med bratte dalsider i store deler av landet og et kaldt klima har ikke Norge det beste utgangspunktet for jordbruk. Tidligere produserte bøndene i stor grad bare mat til seg selv og familien. Men akkurat som med fisket har teknologiske endringer gjort at man kan drive jorda mer effektivt. Tilgang på nye maskiner og redskaper har gjort at det ikke trengs like mange til å jobbe på gårdene lenger. Med bratte dalsider i store deler av landet og et kaldt klima har ikke Norge det beste utgangspunktet for jordbruk. Tidligere produserte bøndene i stor grad bare mat til seg selv og familien. Men akkurat som med fisket har teknologiske endringer gjort at man kan drive jorda mer effektivt. Tilgang på nye maskiner og redskaper har gjort at det ikke trengs like mange til å jobbe på gårdene lenger.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden
    Arena 8–10
    Artikkel
    Berggrunnen

    For mange er stein bare «gråstein». Men steinen i berggrunnen skjuler ressurser som er viktige for det moderne mennesket. Ny kunnskap om berggrunnen og bedre teknologi har gjort flere ressurser tilgjengelig for oss. Kull, olje og gass er viktige energikilder. At mobiltelefonen din inneholder over 40 forskjellige metaller og mineraler fra ulike steder i verden, visste du kanskje? Men visste du at sminke, tannkrem, deodoranter og maling også inneholder mineraler fra berggrunnen? For mange er stein bare «gråstein». Men steinen i berggrunnen skjuler ressurser som er viktige for det moderne mennesket. Ny kunnskap om berggrunnen og bedre teknologi har gjort flere ressurser tilgjengelig for oss. Kull, olje og gass er viktige energikilder. At mobiltelefonen din inneholder over 40 forskjellige metaller og mineraler fra ulike steder i verden, visste du kanskje? Men visste du at sminke, tannkrem, deodoranter og maling også inneholder mineraler fra berggrunnen?

  • Hvem sin historie? Hvem sitt kart?
    Arena 5–7
    Artikkel
    Kolonisering

    Se nøye på filmen. Hva ser dere? Hva har dette med kolonisering å gjøre, tror dere?

  • Vår felles framtid
    Arena 5–7
    Læringsløp
    Vår felles framtid

    Elevene reflekterer over at utvikling kan være både bra og dårlig, snakker om forbruk og overforbruk og utforsker hvilke samfunnstyper som er mest bærekraftige. Elevene reflekterer over at utvikling kan være både bra og dårlig, snakker om forbruk og overforbruk og utforsker hvilke samfunnstyper som er mest bærekraftige. 

  • Krig
    Arena 5–7
    Læringsløp
    Krig

    Hva er egentlig en krig? Og hva kan være grunner til at krig oppstår? I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer kriger og årsaker til at krig oppstår. Hva er egentlig en krig? Og hva kan være grunner til at krig oppstår? I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer kriger og årsaker til at krig oppstår. 

  • Krig
    Ukraina
    Læringsløp
    Krig

    Hva er egentlig en krig? Og hva kan være grunner til at krig oppstår? I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer kriger og årsaker til at krig oppstår. Hva er egentlig en krig? Og hva kan være grunner til at krig oppstår? I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer kriger og årsaker til at krig oppstår. 

  • Bilen
    Momente 2
    Læringsløp
    Bilen

    Læringsløp i temaet Transportmidler som forandret verdenLæringsløp i temaet Transportmidler som forandret verden

    En bil kjørende på en vei.
  • Transport og forurensning
    Arena 1–4
    Læringsløp
    Transport og forurensning

    Læringsløp i temaet Transportmidler som forandret verdenLæringsløp i temaet Transportmidler som forandret verden

    Eksos fra en bil.
  • Transportmidler i framtiden
    Arena 1–4
    Læringsløp
    Transportmidler i framtiden

    Læringsløp i temaet Transport – Oppfinnelser som forandret verden.Læringsløp i temaet Transport – Oppfinnelser som forandret verden.

    Selvkjørende passasjer drone som flyr i luften. 3D modell.
  • Min læring
    Arena 1–4
    Læringsløp
    Min læring

    Læringsløp som oppsummerer temaet "Vi setter spor"Læringsløp som oppsummerer temaet "Vi setter spor"

    En elev tenker
  • Jernbanen
    Momente 2
    Læringsløp
    Jernbanen

    Læringsløp i temaet "Transportmidler som forandret verden"Læringsløp i temaet "Transportmidler som forandret verden"

    Et tog ankommer en togstasjon-
  • Viktige spor
    Arena 1–4
    Læringsløp
    Viktige spor

    Læringsløp i temaet De første menneskene i Norge.Læringsløp i temaet De første menneskene i Norge.

  • Min læring
    Arena 1–4
    Læringsløp
    Min læring

    Læringsløp i temaet De første menneskene i Norge.Læringsløp i temaet De første menneskene i Norge.

    En elev tenker på hva han har lært. Fargerike symboler rundt hodet.
  • Transport
    Momente 2
    Læringsløp
    Transport

    Læringsløp i temaet "Transportmidler som forandret verden"Læringsløp i temaet "Transportmidler som forandret verden"

    Ulike transportmidler, et stort skip, en lastebil, et fly og en truck som løfter store containere.
  • Oppstart – Transportmidler
    Momente 2
    Læringsløp
    Oppstart – Transportmidler

    Læringsløp i temaet  Transportmidler som forandret verdenLæringsløp i temaet  Transportmidler som forandret verden

    Luftfoto av et stort motorveikryss. kjørende tog og biler.
12

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)