Hopp til hovedinnhold

Søk

37 treff

  • Brøksirkler og papirstrimler

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Brøksirkler og papirstrimler

    I dette læringsløpet bruker elevene papirstrimler og brøksirklerI dette læringsløpet bruker elevene papirstrimler og brøksirkler

    Thumbnail.
  • Grunnleggende brøk

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Grunnleggende brøk

    I dette læringsløpet skal dere repetere likeverdige brøker, spille et spill og bruke det dere har lært om likeverdige brøker når dere sammenlikner brøker.I dette læringsløpet skal dere repetere likeverdige brøker, spille et spill og bruke det dere har lært om likeverdige brøker når dere sammenlikner brøker.

  • Bli kjent med desimaltall

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Bli kjent med desimaltall

    I dette læringsløpet møter elevene desimaltall for første gang i Matemagisk. De bruker kompetansen sin fra læringsløpene om brøk når de blir kjent med desimaltall.  I dette læringsløpet møter elevene desimaltall for første gang i Matemagisk. De bruker kompetansen sin fra læringsløpene om brøk når de blir kjent med desimaltall.  

    Thumbnail.
  • Kontekstoppgaver

    Matemagisk 5–7

    Artikkel

    Kontekstoppgave: En lørdag i bakeriet

    En kontekstoppgave hvor elevene skal være med i bakeriet til onkel Yasir. De skal jobbe med vekt, brøk  gjennomsnitt.En kontekstoppgave hvor elevene skal være med i bakeriet til onkel Yasir. De skal jobbe med vekt, brøk  gjennomsnitt.

    Innsiden av bakeriet.
  • Å dele inn i brøkdeler

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Å dele inn i brøkdeler

    Et læringsløp om å dele inn mengder. Et læringsløp om å dele inn mengder. 

    Thumbnail.
  • Sannsynlighet og tilfeldighet

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Sannsynlighet og tilfeldighet

    I dette læringsløpet skal elevene utforske og diskutere tilfeldighet. Hele læringsløpet er bygd opp med diskusjonsoppgaver der elevene skal ta stilling til og vurdere ulike påstander.I dette læringsløpet skal elevene utforske og diskutere tilfeldighet. Hele læringsløpet er bygd opp med diskusjonsoppgaver der elevene skal ta stilling til og vurdere ulike påstander.

    Thumbnail.
  • Utvide og forkorte brøker

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Utvide og forkorte brøker

    Dette er det andre læringsløpet til kapittel3: Addisjon og subtraksjon med brøk.Dette er det andre læringsløpet til kapittel3: Addisjon og subtraksjon med brøk.

    Thumbnail.
  • Hvor mange prosent?

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Hvor mange prosent?

    I dette læringsløpet skal dere jobbe videre med omgjøring av brøk, desimaltall og prosent. Dere skal utforske fordeling med tellebrikker og spille  Brøk og prosent og Rammedomino. I dette læringsløpet skal dere jobbe videre med omgjøring av brøk, desimaltall og prosent. Dere skal utforske fordeling med tellebrikker og spille  Brøk og prosent og Rammedomino. 

  • Brøkdelen av et tall

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Brøkdelen av et tall

    I dette læringsløpet skal dere jobbe med ulike strategier for å finne brøkdelen av tall. Dere skal også bruke papirstrimler for å utforske hvordan man kan finne brøkdelen av en brøk. Til slutt i læringsløpet skal dere arbeide videre i ØveMatematikk. I dette læringsløpet skal dere jobbe med ulike strategier for å finne brøkdelen av tall. Dere skal også bruke papirstrimler for å utforske hvordan man kan finne brøkdelen av en brøk. Til slutt i læringsløpet skal dere arbeide videre i ØveMatematikk. 

  • Heltall ganget med brøk

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Heltall ganget med brøk

    I dette læringsløpet skal du utforske ulike modeller som kan brukes når man multipliserer heltall med brøk. Du skal diskutere ulike tenkemåter og argumentere for hvilke metoder du selv foretrekker.I dette læringsløpet skal du utforske ulike modeller som kan brukes når man multipliserer heltall med brøk. Du skal diskutere ulike tenkemåter og argumentere for hvilke metoder du selv foretrekker.

    Thumbnail.
  • Kontekstoppgaver

    Matemagisk 5–7

    Artikkel

    Kontekstoppgave: Markedsdag i Lilleby

    En lengre oppgave med flere deloppgaver. Den tar for seg brøkdeler med utgangspunkt i ulike helheter og gruppestørrelser.En lengre oppgave med flere deloppgaver. Den tar for seg brøkdeler med utgangspunkt i ulike helheter og gruppestørrelser.

    Thumbnail.
  • Brøk på tallinja

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Brøk på tallinja

    I dette læringsløpet skal elevene gjennom diskusjon øve på å plasser brøker på tallinja, utforske sammenhengen mellom brøk og desimaltall på tallinja og addere brøker ved hjelp av tallinjer.I dette læringsløpet skal elevene gjennom diskusjon øve på å plasser brøker på tallinja, utforske sammenhengen mellom brøk og desimaltall på tallinja og addere brøker ved hjelp av tallinjer.

    Thumbnail.
  • Desimaltall på tallinja

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Desimaltall på tallinja

    Bli kjent med målenhetene meter, centimeter og desimeter . Lag din egen meterstokk.Bli kjent med målenhetene meter, centimeter og desimeter . Lag din egen meterstokk.

    Thumbnail.
  • Figurtall og tallmønstre

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Oppstart - Figurtall og tallmønster

    Hva ser dere på bildet? Oppdager dere noen mønstre? Beskriv mønstrene dere oppdager.

    Dame som strikker
  • Å gange med et desimaltall

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Å gange med et desimaltall

    I dette læringsløpet skal elevene jobbe med å multiplisere desimaltallI dette læringsløpet skal elevene jobbe med å multiplisere desimaltall

  • Myldrebilde

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Myldrebilde

    I dette læringsløpet begynner dere arbeidet med temaet  Volum.

    M4_03_00_00_thumb.jpg
  • Myldrebilde

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Myldrebilde

    I dette læringsløpet lærer du mer om Multiplikasjon.I dette læringsløpet lærer du mer om Multiplikasjon.

  • Sannsynlighet

    Matemagisk 5–7

    Læringsløp

    Sannsynlighet

    I dette læringsløpet blir elevene kjent med begrepet sannsynlighet. De skal øve på å beskrive sannsynligheten til ulike hendelser med tall og de skal regne ut sannsynligheten for noen kjente situasjoner.I dette læringsløpet blir elevene kjent med begrepet sannsynlighet. De skal øve på å beskrive sannsynligheten til ulike hendelser med tall og de skal regne ut sannsynligheten for noen kjente situasjoner.

    Thumbnail.
  • Myldrebilde

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Myldrebilde

    I dette læringsløpet begynner dere arbeidet med temaet  Divisjon.I dette læringsløpet begynner dere arbeidet med temaet  Divisjon.

    M4_04_00_00_thumb.jpg
  • Myldrebilde

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Myldrebilde

    I dette læringsløpet begynner dere arbeidet med temaet  Programmering.I dette læringsløpet begynner dere arbeidet med temaet  Programmering.

12

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)