Til hovedinnhold

10 treff

  • Tekstsamling
    Fabel 8–10
    Litterær tekst
    Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt

    Start Før du leser Kan man kjenne sorg over at barndommen er over? Diskuter i klassen.

  • The Hate U Give
    Stages 8–10
    Læringsløp
  • Aschehoug univers
    Artikkel
    Norskundervisning etter fagfornyelsen

    Snart innføres den nye læreplanen på 8. og 9. trinn, mens 10. trinn venter ett år til før kompetansemål og vurderingsordning blir endret. Blant annet må politikere og fagfolk finne ut av hvordan eksamensordningen for 10. trinn skal se ut, noe som styrer mye av arbeidet til norsklærerne på ungdomstrinnet. Vi lærebokforfattere jobber på spreng for å få nye læremidler klare til skolestart. Vi håper at vår tolkning av den nye planen stemmer over ens med det som blir den gjengse oppfatningen blant lærerne, og at læremidlene blir gode verktøy for lærere og elever.

  • Til læreren
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Norskundervisning etter fagfornyelsen

    Den nye læreplanen på 8. og 9. trinn er innført, mens 10. trinn venter ett år til før kompetansemål og vurderingsordning blir endret. Blant annet må politikere og fagfolk finne ut av hvordan eksamensordningen for 10. trinn skal se ut, noe som styrer mye av arbeidet til norsklærerne på ungdomstrinnet. Vi lærebokforfattere jobber på spreng for å få nye læremidler klare til skolestart. Vi håper at vår tolkning av den nye planen stemmer over ens med det som blir den gjengse oppfatningen blant lærerne, og at læremidlene blir gode verktøy for lærere og elever.

  • Skriv en fortelling
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Friskriving

    Finn fram blyant og papir, og følg oppskriften på friskriving. Du kan gjerne bruke illustrasjonen som inspirasjon. 

  • Fortell, fortell
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Litterære virkemidler

    Når du skriver fortellinger, må du passe på å få med viktige detaljer for at leseren skal kunne forstå sammenhengene og leve seg inn i det som skjer. Samtidig bør du kutte ut alt som ikke er med på å bygge opp spenningen. Tar du med unødvendige detaljer, kan det bli kjedelig å lese. Bruk litterære virkemidler som beskrivelser, handlingsreferat, tankereferat, temposkift og replikker for å skape en god fortelling. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.

  • Fortell, fortell
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Bygg opp en fortelling

    Tenk nøye gjennom hvordan du starter fortellingen din. Innledningen bestemmer nemlig ikke bare om leseren har lyst til å lese videre, men også hvordan leseren ser for seg det du skal skrive om. Det er mange måter å starte fortellinger på. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.

  • Tekstsamling
    Fabel 8–10
    Litterær tekst
    The Hate U Give

    Start Før du leser Hva vet du om Black lives matter- kampanjen og George Floyd- saken? Tenkeskriv eller søk på internett i noen minutter og diskuter i par. Har BLM-kampanjen hatt effekt? Skriv ned stikkord og diskuter i klassen. Har vi rasisme i Norge i dag? Skriv ned stikkord og diskutér i klassen.

  • Dikt
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt

    Les utdrag fra  Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt av Ingvild Lothe.

  • Medierik dybdelæring
    Norsk for yrkesfag
    Litterær tekst
    Uten tittel

    Fra  Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt (Kolon 2016)Fra  Hvorfor er jeg så trist når jeg er så søt (Kolon 2016)

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)