Hopp til hovedinnhold

Søk

171 treff

  • The Hate U Give

    Stages 8–10

    Læringsløp

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Norskundervisning etter fagfornyelsen

    Snart innføres den nye læreplanen på 8. og 9. trinn, mens 10. trinn venter ett år til før kompetansemål og vurderingsordning blir endret. Blant annet må politikere og fagfolk finne ut av hvordan eksamensordningen for 10. trinn skal se ut, noe som styrer mye av arbeidet til norsklærerne på ungdomstrinnet. Vi lærebokforfattere jobber på spreng for å få nye læremidler klare til skolestart. Vi håper at vår tolkning av den nye planen stemmer over ens med det som blir den gjengse oppfatningen blant lærerne, og at læremidlene blir gode verktøy for lærere og elever.

  • Til læreren

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Norskundervisning etter fagfornyelsen

    Den nye læreplanen på 8. og 9. trinn er innført, mens 10. trinn venter ett år til før kompetansemål og vurderingsordning blir endret. Blant annet må politikere og fagfolk finne ut av hvordan eksamensordningen for 10. trinn skal se ut, noe som styrer mye av arbeidet til norsklærerne på ungdomstrinnet. Vi lærebokforfattere jobber på spreng for å få nye læremidler klare til skolestart. Vi håper at vår tolkning av den nye planen stemmer over ens med det som blir den gjengse oppfatningen blant lærerne, og at læremidlene blir gode verktøy for lærere og elever.

  • Skriv en fortelling

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Friskriving

    Finn fram blyant og papir, og følg oppskriften på friskriving. Du kan gjerne bruke illustrasjonen som inspirasjon. 

  • Fortell, fortell

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Litterære virkemidler

    Når du skriver fortellinger, må du passe på å få med viktige detaljer for at leseren skal kunne forstå sammenhengene og leve seg inn i det som skjer. Samtidig bør du kutte ut alt som ikke er med på å bygge opp spenningen. Tar du med unødvendige detaljer, kan det bli kjedelig å lese. Bruk litterære virkemidler som beskrivelser, handlingsreferat, tankereferat, temposkift og replikker for å skape en god fortelling. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.

    En gutt og en jente som sitter og skriver. Over hodene deres svever det figurer og ideer.
  • Kildekritikk

    Momente 1

    Artikkel

    Virkemidler som brukes for å nå ut

    Ofte de samme virkemidlene som brukes. 

  • Førstehjelp

    Momente 1

    Artikkel

    Diabetes

    Diabetes er en stoffskiftesykdom som fører til for mye sukker i blodet.  Mange har diabetes uten å vite om det. Mange har diabetes uten å vite om det. 

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Fordommer og diskriminering

    Uansett yrke er det viktig å arbeide mot fordommer og diskriminering. 

  • Kildekritikk

    Momente 1

    Artikkel

    Kildekritikk

    Viktig å vurdere informasjon og reklame. 

  • Hygiene

    Momente 1

    Artikkel

    Slik hindrer vi smitte

    Viktig med god hygiene.

  • Helse og livsstil

    Momente 1

    Artikkel

    Sykdommer i respirasjonsorganene

    Gjør det vanskeligere å puste. 

  • Helse og livsstil

    Momente 1

    Artikkel

    Fysisk kontakt, et grunnleggende behov

    Seksualitet er en viktig del av følelseslivet.

  • Hygiene

    Momente 1

    Artikkel

    Viktig med god samfunnshygiene

    Forebygger smitte og spredning av sykdom. 

  • Hygiene

    Momente 1

    Artikkel

    Enkle tips til god håndhygiene

    Forebygger sykdom og hindrer smitte. For å bli smittet av sykdommer må hele smittekjeden være til stede.For å bli smittet av sykdommer må hele smittekjeden være til stede. Mikroorganismer som kan gjøres oss syke.Mikroorganismer som kan gjøres oss syke.

  • Tverrfaglig samarbeid

    Momente 1

    Artikkel

    Helhetlig og tverrfaglig samarbeid

    Tverrfaglighet og evnen til å se hele situasjonen. 

  • Velferdsteknologi

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Etiske dilemmaer

    Velferdsteknologien skal ikke erstatte menneskelig omsorg og tilsyn og at personens medvirkning blir ivaretatt.  En tryggere og enklere hverdag for brukere, pårørende og omsorgspersonell. En tryggere og enklere hverdag for brukere, pårørende og omsorgspersonell.  Velferdsteknologien skal ikke erstatte menneskelig omsorg og tilsyn og at personens medvirkning blir ivaretatt. Velferdsteknologien skal ikke erstatte menneskelig omsorg og tilsyn og at personens medvirkning blir ivaretatt. 

  • Helse og livsstil

    Momente 1

    Artikkel

    Angst og depresjon

    Mennesker har til alle tider hatt psykiske problemer og lidelser. Flere typer spiseforstyrrelser. Flere typer spiseforstyrrelser. 

  • Førstehjelp

    Momente 1

    Artikkel

    Rygg-, nakke- og hodeskader

    Vurder omfanget av skaden og gi nødvendig førstehjelp.

  • Førstehjelp

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Feberkrampe

    Små barn kan få feberkrampe når temperaturen stiger. 

  • Førstehjelp

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Forgiftninger

    Forgiftning gjennom munn, luftveier, hud- og slimhinner.  Førstehjelp ved forgiftning gjennom munnen.Førstehjelp ved forgiftning gjennom munnen. Førstehjelp ved forgiftning gjennom luftveiene.Førstehjelp ved forgiftning gjennom luftveiene. Førstehjelp ved forgiftning gjennom hud og slimhinner. Førstehjelp ved forgiftning gjennom hud og slimhinner. 

12345...9

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)