Fag
- Norsk (25)
- Matematikk (17)
- Samfunnsfag (16)
- Engelsk (15)
- Fremmedspråk (15)
- Fysikk (15)
- Geofag (15)
- Geografi og geofag (15)
- Helse- og oppvekstfag (15)
- Historie (15)
- Informasjonsteknologi (15)
- KRLE (15)
Trinn
- 5. trinn (33)
- 6. trinn (33)
- 7. trinn (33)
- 10. trinn (28)
- 8. trinn (28)
- 9. trinn (28)
- 1. trinn (24)
- 2. trinn (24)
- 3. trinn (24)
- 4. trinn (24)
- Vg1 (16)
- Vg2 (15)
Forfatter
Nøkkelord
28 treff
-
Hele tallMatemagisk 8–10ArtikkelOppstart - Hele tall
Studer bildet under og svar på spørsmålene.
-
Figurtall og tallmønstreMatemagisk 8–10ArtikkelOppstart - Figurtall og tallmønster
Hva ser dere på bildet? Oppdager dere noen mønstre? Beskriv mønstrene dere oppdager.
-
Kapitler fra Fabel 8Fabel 8–10ArtikkelKapittel 12: Delta i debatten
Det å kunne ytre seg på en måte som gjør at man blir tatt på alvor og lyttet til, er en viktig del av det å leve i et demokrati. Like viktig er det å kunne lytte til andre og å tenke kritisk igjennom det som blir formidlet.
-
Tegneserier og bildebøkerFabel 8–10ArtikkelPersepolis
Tegneserieromanen Persepolis av Marjane Satrapi.
-
Demokrati for alleArena 8–10ArtikkelBruk begrepene
Skriv en kort tekst der du bruker disse ordene: demokrati, ytringsfrihet, stemmerett, netthets, debatt. Teksten din skal brukes for å lære barn på mellomtrinnet hva disse begrepene betyr.
-
DiskuterFabel 8–10ArtikkelHvorfor må vi kunne diskutere?
I løpet av livet vil du havne i mange ulike diskusjoner, noen mer alvorlige enn andre. Det ligger på en måte i vår natur å bry oss og mene noe om verden rundt oss.
-
KapittelveiledningerFabel 8–10ArtikkelKapittel 12: Delta i debatten
Det å kunne ytre seg på en måte som gjør at man blir tatt på alvor og lyttet til, er en viktig del av det å leve i et demokrati. Like viktig er det å kunne lytte til andre og å tenke kritisk igjennom det som blir formidlet.
-
DiskuterFabel 8–10ArtikkelSeks regler for saklige diskusjoner
Den norske filosofen Arne Næss utarbeidet seks regler for saklige og gode diskusjoner, inspirert av den gylne regel, eller gjensidighetsregelen som den også kalles.
-
Delta på nettFabel 8–10ArtikkelAlltid pålogget
Er du en multitasker? Er du pålogget og tilgjengelig uansett hva du holder på med? Hva gjør det med oss når vi gjør oss selv tilgjengelige døgnet rundt? Hvordan påvirker denne tilgjengeligheten oss og livene våre?
-
Noveller og kortprosaFabel 8–10ArtikkelSkolegutt
– Ride ride ranke. Se hvor skal nå veien gå … synger læreren høyt og klart og ser i taket. Hva han ser på, vet ikke lille Mattis, og hva læreren synger, vet han heller ikke. – Men alle synger med, for det har læreren sagt at de skal. Noen lavt, nesten uhørlig – andre noe høyere, men ingen så høyt og klart som læreren. Lille Mattis synger også.
-
Terminprøve 9. trinn vår 2022Fabel 8–10LæringsløpPersepolis
Tegneserieromanen Persepolis av Marjane Satrapi.
-
Terminprøve 10. trinn vår 2022Fabel 8–10LæringsløpSkolegutt
– Ride ride ranke. Se hvor skal nå veien gå … synger læreren høyt og klart og ser i taket. Hva han ser på, vet ikke lille Mattis, og hva læreren synger, vet han heller ikke. – Men alle synger med, for det har læreren sagt at de skal. Noen lavt, nesten uhørlig – andre noe høyere, men ingen så høyt og klart som læreren. Lille Mattis synger også.
-
Terminprøve 8. trinn vår 2022Fabel 8–10LæringsløpSeks regler for saklige diskusjoner
Den norske filosofen Arne Næss utarbeidet seks regler for saklige og gode diskusjoner, inspirert av den gylne regel, eller gjensidighetsregelen som den også kalles.
-
Bruk stemmen!YtringsfrihetArtikkelSi fra i din egen kommune
Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.
-
Bruk stemmen!YtringsfrihetArtikkelSkriv et leserinnlegg
Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet.
-
Fra Arena 6: På fluktUkrainaArtikkelNy i Norge
Hvordan er det å være ny i Norge? Les Avas opplevelse av hvordan det var å flykte fra hjemlandet Iran til Norge.
-
Fra Arena 6: På fluktUkrainaArtikkelPå flukt fra forfølgelse
I noen land ivaretar ikke menneskerettighetene. Mange mennesker må flykte fordi de blir forfulgt eller truet. Når noen flykter fra forfølgelse, er det fordi de står i fare for å bli utsatt for overgrep på grunn av hvem de er, hva de mener eller tror på.
-
Viktige stemmerYtringsfrihetArtikkelHvordan påvirke?
Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?
-
Hva er ytringsfrihet?YtringsfrihetArtikkelYtringsfrihet
Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten. Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten.
-
Bruk stemmen!YtringsfrihetArtikkelTips til en god diskusjon
Tips til en god diskusjon fra Arena 5-7. Tips til en god diskusjon fra Arena 5-7.