Fag
- Engelsk (32)
- Samfunnsfag (31)
- Norsk (27)
- Geografi og geofag (26)
- Naturfag (26)
- Spansk (26)
- Fremmedspråk (25)
- Fysikk (25)
- Geofag (25)
- Helse- og oppvekstfag (25)
- Historie (25)
- Informasjonsteknologi (25)
Trinn
- 5. trinn (127)
- 6. trinn (127)
- 7. trinn (127)
- 10. trinn (41)
- 8. trinn (41)
- 9. trinn (41)
- 1. trinn (29)
- 2. trinn (29)
- 3. trinn (29)
- 4. trinn (29)
- Vg1 (28)
- Vg2 (25)
Nøkkelord
41 treff
-
Demokrati for alleArena 8–10Litterær tekst
-
Terminprøve vår 2021Fabel 8–10LæringsløpTerminprøve vår 2021
Om å bli hørt – å tørre å stå opp for sine meninger – å tørre å vise hvem en er – å sette spor etter segOm å bli hørt – å tørre å stå opp for sine meninger – å tørre å vise hvem en er – å sette spor etter seg
-
Terminprøve høst 2020Fabel 8–10LæringsløpTerminprøve høst 2020
om vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdagom vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdag
-
September, OctoberStages 8–10ArtikkelUnited Nations Day
This is a day that celebrates friendship and co-operation between the countries in the United Nations. It is a day to think about peace and human rights.
-
May, JuneStages 8–10ArtikkelMay Day
Do most people go to school or work on 1 May in Norway? Why not?
-
March, AprilStages 8–10ArtikkelInternational Women's Day
What do you know about this day?
-
July, AugustStages 8–10ArtikkelInternational Day of the World's Indigenous Peoples
What does indigenous people mean?
-
Terminprøve vår 2021Stages 8–10LæringsløpBanksy - The Secret Street Artist
Banksy is the pseudonym of a British street artist. No one knows who he really is. His artwork can pop up anywhere, overnight.
-
Escape to VictoryStages 8–10LæringsløpEscape to Victory
In this text you can read the inspiring story of Danish footballer Nadia Nadim. Unit Focus reading and talking about overcoming hardship talking about who inspires us finding information about women football players learning football terminology in British and American
-
The Universal Declaration of Human RightsStages 8–10LæringsløpThe Universal Declaration of Human Rights
Unit Focus reading, writing and speaking about democracy and citizenship using relative pronouns evaluating sources using quotes and references
-
Energibruk og miljø – FilmerGanas 1–2Video
-
Demokratiske ideerArena 8–10ArtikkelIdeer fra antikken – det første demokratiet
Vi må langt tilbake i tid for å finne de første ideene om at folket skal bestemme. For over 2500 år siden, i den perioden vi kaller antikken (ca. 1000 f.Kr.–500 e.Kr.), innførte bystaten Athen et system de kalte demokrati. Tanken var at folket skulle delta i alle viktige avgjørelser i byen. Dette var noe helt nytt. De fleste andre stater på denne tiden (og i lang tid framover) ble styrt av konger, fyrster eller keisere som mente at de var utvalgt av gudene til å herske over folket. Men athenerne tenkte annerledes.
-
Demokrati for alleArena 8–10ArtikkelKamp for stemmerett
Kamp for stemmerett
-
Demokrati for alleArena 8–10ArtikkelFolk begynte å delta i demokratiet
I 1814 bodde nordmenn flest på gårder på landet.
-
Demokratiske ideerArena 8–10ArtikkelIdeer fra opplysningstiden – folkets rettigheter
I opplysningstiden godtok ikke alle lenger gamle sannheter om Gud, jorda og universet. Nye ideer begynte å spre seg blant folk.
-
Demokratiske ideerArena 8–10ArtikkelFra ideer til handling – revolusjon i Nord-Amerika
Dette glassmaleriet i Massachusetts State House i Boston viser at Magna Carta var en viktig inspirasjon for dem som skrev den amerikanske grunnloven.
-
Bruk stemmen!YtringsfrihetArtikkelLag din egen rapp
Artikkel fra fabel 5–7 med aktiviteter knyttet til at elevene skal utforske rapp og uttrykke meningene sine ved å lage en rapp.Artikkel fra fabel 5–7 med aktiviteter knyttet til at elevene skal utforske rapp og uttrykke meningene sine ved å lage en rapp.
-
Bruk stemmen!YtringsfrihetArtikkelSi fra i din egen kommune
Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.
-
Bruk stemmen!YtringsfrihetArtikkelEnig eller uenig?
Aktivitet fra Arena 5-7 hvor elevene skal ta stilling til ulike påstander.Aktivitet fra Arena 5-7 hvor elevene skal ta stilling til ulike påstander.
-
Bruk stemmen!YtringsfrihetArtikkelSkriv et leserinnlegg
Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet.