Til hovedinnhold

Søk

40 treff

  • Demokrati for alle
    Arena 8–10
    Litterær tekst
  • Terminprøve vår 2021
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Terminprøve vår 2021

    Om å bli hørt – å tørre å stå opp for sine meninger – å tørre å vise hvem en er – å sette spor etter segOm å bli hørt – å tørre å stå opp for sine meninger – å tørre å vise hvem en er – å sette spor etter seg

  • Terminprøve høst 2020
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Terminprøve høst 2020

    om vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdagom vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdag

  • September, October
    Stages 8–10
    Artikkel
    United Nations Day

    This is a day that celebrates friendship and co-operation between the countries in the United Nations. It is a day to think about peace and human rights.

  • May, June
    Stages 8–10
    Artikkel
    May Day

    Do most people go to school or work on 1 May in Norway? Why not?

  • March, April
    Stages 8–10
    Artikkel
    International Women's Day

    What do you know about this day?

  • July, August
    Stages 8–10
    Artikkel
  • Terminprøve vår 2021
    Stages 8–10
    Læringsløp
    Banksy - The Secret Street Artist

    Banksy is the pseudonym of a British street artist. No one knows who he really is. His artwork can pop up anywhere, overnight.

  • Escape to Victory
    Stages 8–10
    Læringsløp
    Escape to Victory

    In this text you can read the inspiring story of Danish footballer Nadia Nadim. Unit Focus reading and talking about overcoming hardship talking about who inspires us finding information about women football players learning football terminology in British and American

  • The Universal Declaration of Human Rights
    Stages 8–10
    Læringsløp
    The Universal Declaration of Human Rights

    Unit Focus reading, writing and speaking about democracy and citizenship using relative pronouns evaluating sources using quotes and references

  • Demokratiske ideer
    Arena 8–10
    Artikkel
    Ideer fra antikken – det første demokratiet

    Vi må langt tilbake i tid for å finne de første ideene om at folket skal bestemme. For over 2500 år siden, i den perioden vi kaller antikken (ca. 1000 f.Kr.–500 e.Kr.), innførte bystaten Athen et system de kalte demokrati. Tanken var at folket skulle delta i alle viktige avgjørelser i byen. Dette var noe helt nytt. De fleste andre stater på denne tiden (og i lang tid framover) ble styrt av konger, fyrster eller keisere som mente at de var utvalgt av gudene til å herske over folket. Men athenerne tenkte annerledes.

  • Demokrati for alle
    Arena 8–10
    Artikkel
    Kamp for stemmerett

    Kamp for stemmerett

  • Demokrati for alle
    Arena 8–10
    Artikkel
    Folk begynte å delta i demokratiet

    I 1814 bodde nordmenn flest på gårder på landet. 

  • Demokratiske ideer
    Arena 8–10
    Artikkel
    Ideer fra opplysningstiden – folkets rettigheter

    I opplysningstiden godtok ikke alle lenger gamle sannheter om Gud, jorda og universet. Nye ideer begynte å spre seg blant folk.

  • Demokratiske ideer
    Arena 8–10
    Artikkel
    Fra ideer til handling – revolusjon i Nord-Amerika

    Dette glassmaleriet i Massachusetts State House i Boston viser at Magna Carta var en viktig inspirasjon for dem som skrev den amerikanske grunnloven.

  • Bruk stemmen!
    Ytringsfrihet
    Artikkel
    Lag din egen rapp

    Artikkel fra fabel 5–7 med aktiviteter knyttet til at elevene skal utforske rapp og uttrykke meningene sine ved å lage en rapp.Artikkel fra fabel 5–7 med aktiviteter knyttet til at elevene skal utforske rapp og uttrykke meningene sine ved å lage en rapp.

    Graffiti av fargerike noter på veggen.
  • Bruk stemmen!
    Ytringsfrihet
    Artikkel
    Si fra i din egen kommune

    Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.

  • Bruk stemmen!
    Ytringsfrihet
    Artikkel
    Enig eller uenig?

    Aktivitet fra Arena 5-7 hvor elevene skal ta stilling til ulike påstander.Aktivitet fra Arena 5-7 hvor elevene skal ta stilling til ulike påstander.

  • Bruk stemmen!
    Ytringsfrihet
    Artikkel
    Skriv et leserinnlegg

    Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. 

  • Fra Quest 5-7: Get to Know Each Other
    Ukraina
    Artikkel
    How do you behave online?

    Film med barn som diskuterer nettvett.

    2.5.png
12

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)