Fag
- Engelsk (1575)
- Norsk (1559)
- Naturfag (1543)
- Matematikk (1524)
- Fransk (1252)
- Tysk (1057)
- Samfunnsfag (1027)
- Spansk (698)
- KRLE (471)
- Tverrfaglig (469)
- Mat og helse (339)
- Kroppsøving (326)
Trinn
- Vg2 (1708)
- Vg1 (1155)
- 10. trinn (698)
- 8. trinn (698)
- 9. trinn (698)
- 5. trinn (270)
- 6. trinn (270)
- 7. trinn (270)
- 3. trinn (253)
- 1. trinn (252)
- 2. trinn (252)
- 4. trinn (252)
Forfatter
- Arnulf Øverland (2)
- Asbjørn Dyrendal (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Dana Manouchehri (2)
- Olav Hove (2)
- Andreas Føllesdal (1)
- Ingrid Spilde (1)
- Martine Svanevik (1)
- PJ Harvey (1)
- Simon Stranger (1)
- Vebjørn Horsfjord (1)
Nøkkelord
698 treff
-
ØvingsoppgaverGente 8–10InnholdspakkeØvingsoppgaver
Her finner du interaktive øvingsoppgaver til temaet.Her finner du interaktive øvingsoppgaver til temaet.
-
Compras y comidaGente 8–10Artikkel¿Ya sabes?
Spansk har mange ord som ligner på det engelske eller norske ordet. Hva heter ordene i ordskyen på engelsk og norsk?
-
El futuro y el pasadoGente 8–10ArtikkelProfesiones
Se videoen der Laura presenterer ulike yrker. Svar på spørsmålene. Lag gjerne en liten video eller presentasjon der du forteller om deg selv slik som Laura gjør i videoen.
-
ØvingsoppgaverGente 8–10InnholdspakkeØvingsoppgaver
Oppgaver til parte 5 – EL FUTURO Y EL PASADO
-
El futuro y el pasadoGente 8–10ArtikkelDiferentes mundos
Les teksten om Eduardo og Paco, og svar på spørsmålene.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10ArtikkelBusca a alguien...
Du får et ark av læreren din. På arket står en liste med aktiviteter. Gå rundt og spør hverandre om hvem som gjorde de ulike aktivitetene i går. Skriv ned navn på medelevene og hvilke aktiviteter de gjorde. Etterpå oppsummerer dere i klassen.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10ArtikkelBingo de profesiones
får utdelt en lapp av læreren som ligner på den under. Gå rundt i klasserommet og fortell hva du ønsker å jobbe med i framtiden. Ejemplo: «Quiero ser abogado.» Spør så de andre hva de ønsker å jobbe med: «¿Qué quieres hacer en el futuro?» Finner du personen du leter etter, så følger du med han/henne til de har funnet sin person osv. Gruppen som først har blitt fem eller flere, roper «Bingo!» og vinner.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10Artikkel¡Adivina qué profesión!
Læreren legger lapper med yrkestitler på et bord. Klassen deles inn i to til fire grupper, og hvert gruppemedlem skal trekke en lapp og mime det som står. Hver gruppe får ett minutt til rådighet. Hvis gruppa gjetter riktig yrke, kan den som mimer, trekke en ny lapp så lenge det er tid igjen. Gruppa får poeng ut i fra hvor mange yrker gruppa gjetter i løpet av minuttet de har til rådighet. ¿Eres dentista?
-
El futuro y el pasadoGente 8–10ArtikkelYO-boka: Mi futuro
Skriv en tekst om hva du vil bli. Skriv på spansk.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10ArtikkelQuiero ser carpintera
Les tekstene der Lea og Olivia snakker om hva de ønsker å gjøre i fremtiden.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10ArtikkelCulturas antiguas
Les om gamle kulturer i den spansktalende verden.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10Artikkel¿Puedes adivinar mi trabajo?
Les det som står om yrkene under, og finn bildet som hører til. O Soy jubilado.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10Artikkel¿Qué pasó?
I setningene under ser du eksempler på preteritum. Denne verbtiden brukes til å snakke om ting som skjedde på et bestemt tidspunkt i fortiden.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10ArtikkelKortskalle
Se på yrkene på Ya sé-siden , og skriv ned ett av dem på en lapp. Jobb i grupper, og fest lappene i pannen på hverandre. Bruk spørsmål som i eksempelet, og gjett hvilket yrke du har. Du kan også finne på andre spørsmål. Husk at man kun kan svare sí, no, a veces, un poco . Ejemplo: ¿Trabajo al aire libre? ¿Trabajo por la noche? ¿Trabajo en una oficina? ¿Trabajo con otras personas? Kan du navnet på noen av yrkene?
-
El futuro y el pasadoGente 8–10Artikkel¿Qué quieres hacer en el futuro?
Dere får noen minutter til å gå rundt og spørre hverandre om hva dere har lyst til å jobbe med i framtiden. Skriv ned alle svarene. Hvis dere ikke vet hva dere skal bli, er det bare å finne på noe. Ejemplo: – ¿Qué quieres hacer en el futuro? – Quiero ser malabarista. – ¿Qué significa malabarista? – Significa «sjonglør». Oppsummer informasjonen dere har samlet i fellesskap. Ejemplo: – ¿Qué quiere hacer Ulrikke en el futuro? – Quiere ser dentista.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10Artikkel¿Ya sabes?
Kan du navnet på noen av yrkene?
-
El futuro y el pasadoGente 8–10ArtikkelPreteritum-løp
Jobb i grupper. Hver gruppe får utdelt en lapp med et verb i infinitiv, og en blank lapp til hver. Målet er å bøye verbet i alle personer i preteritum på de tomme lappene og levere dem en og en (én person per lapp) til læreren. Første gruppe ferdig vinner.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10Artikkel¡Ya sé!
Hva har du lært i kapittel 5?
-
El futuro y el pasadoGente 8–10Artikkel¿Dónde estuviste ayer y qué hiciste?-bingo
Du får utdelt en lapp av læreren som ligner på den til høyre. Gå rundt i klasserommet og spør hvor de andre var i går og hva de gjorde: ¿Dónde estuviste ayer? ¿Qué hiciste? Finner du personen du leter etter, så følger du med han/ henne til de har funnet sin person osv. Gruppen som først har blitt fem eller flere, roper «Bingo!» og vinner. Ejemplo: A: ¿Dónde estuviste ayer? B: Estuve en Marbella. A: ¿Qué hiciste? B: Visité a mi abuela.
-
El futuro y el pasadoGente 8–10ArtikkelMi bisabuelo canario
Når ble du født? Husker du når foreldrene dine ble født? Prøv å si det på spansk.