Fag
- Engelsk (7)
- Norsk (4)
- Samfunnsfag (3)
- Fremmedspråk (2)
- Fysikk (2)
- Geofag (2)
- Geografi og geofag (2)
- Helse- og oppvekstfag (2)
- Historie (2)
- Informasjonsteknologi (2)
- KRLE (2)
- Kjemi (2)
Trinn
- 10. trinn (10)
- 8. trinn (10)
- 9. trinn (10)
- 1. trinn (2)
- 2. trinn (2)
- 3. trinn (2)
- 4. trinn (2)
- 5. trinn (2)
- 6. trinn (2)
- 7. trinn (2)
- Vg1 (2)
- Vg2 (2)
Forfatter
- Tonje Gauslaa Sivertzen (10)
- Thomas Karlsen (8)
- Synnøve Pettersen (5)
- Felicia Røkaas (4)
- Ellen Birgitte Johnsrud (3)
- Olav Hove (3)
- Asbjørn Dyrendal (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Dana Manouchehri (2)
- Ragnar Hovland (2)
- Roch Carrier (2)
- Sumaya Jirde Ali (2)
Nøkkelord
10 treff
-
Other verb tasks
Stages 8–10
Artikkel
Subject and verbMarker teksten-oppgave som trener identifisering av subjekt og verbal.
-
Aktuelt
Stages 8–10
Artikkel
Vurdering for læring, støtte og respons underveisNår vi ber elevene våre skrive tekster på engelsk, ber vi dem om å bruke en sammensatt kompetanse, hvor de må kombinere kunnskap om språk, innhold og struktur. For at resultatet skal bli godt, trenger elevene veiledning og tilbakemelding underveis. Det er dette denne artikkelen skal handle om. Oppskrifter på mange typer tekster finner elevene i Stages-bøkene. Elevene trenger en oppskrift – en liste med ingredienser og en instruks som tar dem steg for steg gjennom prosessen. Det er mange måter å hjelpe eleven på. Den responsen som vi gir elevene våre, må være så forståelig og konkret som mulig.
-
Aktuelt
Stages 8–10
Artikkel
Hvordan utvikle god skrivekompetanse i engelsk?Mens det å skrive tekst på engelsk er motiverende og morsomt for noen elever, er det andre som sliter med å komme i gang, med å skrive relevant og med å skrive langt nok. Five-paragraph essay – hamburger
-
Aktuelt
Stages 8–10
Artikkel
Gode grep som forbereder til muntlig og skriftlig eksamenÅ komme opp til eksamen i engelsk i 10. klasse er spennende – både for elever og lærere. Har vi gode nok tekster å sette på leselista til muntlig eksamen? Dekker de læreplanmålene, representerer de dybde og bredde, er de tilpasset elevenes ferdighetsnivåer? Har elevene god nok trening i å skrive ulike typer tekster før skriftlig eksamen? Har de jobbet systematisk med struktur, avsnitt, innledning og avslutning? Det er mange måter å hjelpe eleven på.
-
Aktuelt
Stages 8–10
Artikkel
Å skrive en fem-avsnitts tekst steg for stegI denne artikkelen går vi gjennom de ulike fasene i skriveprosessen.
-
Noveller og kortprosa
Fabel 8–10
Artikkel
Ikkje ver redd sånne som megLes utdrag fra Ikkje ver redd sånne som meg av Sumaya Jirde Ali.
-
Terminprøve 10. trinn vår 2022
Fabel 8–10
Læringsløp
Melanin hvitere enn blekemiddelSumaya Jirde Ali er forfatter og samfunnsdebattant. Les diktet hennes «Melanin hvitere enn blekemiddel».
-
Viktige stemmer
Ytringsfrihet
Artikkel
Hvordan kunne det skje?Natt til torsdag 24. februar invaderte russiske styrker Ukraina.
-
Aktualitetsarkiv
Arena 8–10
Artikkel
Menneskerettighetsdagen 2020Menneskerettighetsdagen markerer dagen da FN sin menneskerettighetserklæring ble vedtatt den 10. desember 1948. Årets tema er Covid-19. Det er kanskje ikke så overraskende i et år som er blitt preget av pandemien. Men hva har Covid-19 med menneskerettigheter å gjøre?
-
Til forberedelse: Krig og konflikt
Sammen for Ukraina
Artikkel
Hvordan kunne det skje?Bakgrunnen for krigen i Ukraina er komplisert og sammensatt. I denne artikkelen får elevene et lite innblikk i krigen og bakgrunnen for den, men i denne omgang er det først og fremst metoden for å følge nyhetsstrømmen, som er viktig. Nederst finnes lenker til utdypende artikler. Bakgrunnen for krigen i Ukraina er komplisert og sammensatt. I denne artikkelen får elevene et lite innblikk i krigen og bakgrunnen for den, men i denne omgang er det først og fremst metoden for å følge nyhetsstrømmen, som er viktig. Nederst finnes lenker til utdypende artikler.