Hopp til hovedinnhold

Søk

61 treff

  • Å skrive debattinnlegg

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Å skrive debattinnlegg

    Et debattinnlegg har mange likheter med leserinnlegget, men er som regel en litt lengre tekst som diskuterer både for og imot det forfatteren mener om saken. Når du skriver debattinnlegg bør du ha gjennomtenkte argumenter, men også vise at du kjenner motargumentene. Da viser du at du er klar over at det finnes andre meninger om saken. På bildet ser vi Maja Kristine Jåma holde en appell om planene for et vindkraftanlegg på Fosen.Et debattinnlegg har mange likheter med leserinnlegget, men er som regel en litt lengre tekst som diskuterer både for og imot det forfatteren mener om saken. Når du skriver debattinnlegg bør du ha gjennomtenkte argumenter, men også vise at du kjenner motargumentene. Da viser du at du er klar over at det finnes andre meninger om saken. På bildet ser vi Maja Kristine Jåma holde en appell om planene for et vindkraftanlegg på Fosen.

  • Terminprøve 10. trinn høst 2021

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Terminprøve 10. trinn høst 2021

    Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr, mennesker og jorda».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel romanutdrag, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr og jorda vi lever på.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr, mennesker og jorda».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel romanutdrag, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr og jorda vi lever på.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.

  • Les en novelle

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Les en novelle

    Her skal du lese novellen «Fellen», tegne til den, skrive om den og diskutere med resten av klassen. Her skal du lese novellen «Fellen», tegne til den, skrive om den og diskutere med resten av klassen. 

  • Les langt

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Les langt

    utforske og reflektere over hvordan en tekst framstiller unges livssituasjon gi uttrykk for egne følelser, tanker og erfaringer i samtaler om litteratur bruke fagspråk i samtaler om litteratur og eksperimentere med sjangre på kreative måter

  • Skriv din egen novelle

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Skriv din egen novelle

    Nå skal du skrive din egen novelle. Formålet med å skrive noveller er å underholde, men også å fortelle leseren om noe som er viktig for deg. Kanskje det er et tema du er spesielt opptatt av, eller et budskap om noe du mener at alle mennesker bør tenke over?  Bruk verktøyene her for å komme i gang med skrivingen, skrive videre og skrive ferdig. Nå skal du skrive din egen novelle. Formålet med å skrive noveller er å underholde, men også å fortelle leseren om noe som er viktig for deg. Kanskje det er et tema du er spesielt opptatt av, eller et budskap om noe du mener at alle mennesker bør tenke over?  Bruk verktøyene her for å komme i gang med skrivingen, skrive videre og skrive ferdig. 

  • Terminprøve 8. trinn høst 2021

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Terminprøve 8. trinn høst 2021

    Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr og mennesker».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel eventyr, saktekster og memer. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr og mennesker».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel eventyr, saktekster og memer. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.

  • Terminprøve 9. trinn høst 2021

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Terminprøve 9. trinn høst 2021

    Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr og mennesker».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel eventyr, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Dyr og mennesker».  I forberedelsesdelen får du lese mange ulike tekster, for eksempel eventyr, saktekster og film. Du får også lytte til musikk og se bilder og illustrasjoner som handler om vårt forhold til dyr.  Terminprøven består av fire deler. I de to første delene skal du vise at du kan lese og forstå ulike tekster. I de to andre delene skal du skrive én kort tekst og én lang tekst.

  • Formlikhet og kongruens

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Formlikhet og kongruens

    I dette læringsløpet skal dere utforske og forklare formlikhet og kongruens.I dette læringsløpet skal dere utforske og forklare formlikhet og kongruens.

  • Eksponentialfunksjoner

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Eksponentialfunksjoner

    Forklare hva som kjennetegner situasjoner som kan beskrives med eksponentialfunksjoner . Forklare sammenhengen mellom vekstfaktor og funksjonsuttrykket til eksponentialfunksjoner. Utforske , beskrive og argumentere for sammenhengen mellom funksjonsuttrykket og grafen til en eksponentialfunksjon. Tegne grafen til eksponentialfunksjoner i GeoGebra, og kunne bruke den til å løse praktiske problemer .

  • Verb

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Verb

    Verb kalles gjerne  gjøreord  fordi de viser at noe skjer: Trond spiller trompet. Ella synger. Mamma klapper entusiastisk. Verb kalles gjerne  gjøreord  fordi de viser at noe skjer: Trond spiller trompet. Ella synger. Mamma klapper entusiastisk. 

  • Adjektiv

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Adjektiv

    På bildet ser vi en jente i kjole, strømper og sko, foran en murvegg. Ok, men kan vi beskrive henne litt nærmere? Sånn kanskje: En ung jente i grå, kort kjole, knallrosa strømper og flate, rosa sko går med lette skritt foran en nymalt, blå murvegg. Det vi har gjort, er å føye til adjektiver. På bildet ser vi en jente i kjole, strømper og sko, foran en murvegg. Ok, men kan vi beskrive henne litt nærmere? Sånn kanskje: En ung jente i grå, kort kjole, knallrosa strømper og flate, rosa sko går med lette skritt foran en nymalt, blå murvegg. Det vi har gjort, er å føye til adjektiver. 

  • Enkel og dobbel konsonant

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Enkel og dobbel konsonant

    Hva er forskjellen på tak og takk? Jo, antall k-er. Hva med spis og spiss? Antall s-er. Forskjellen er om vi sier ordet med kort eller lang vokal. Er den kort, skal vi ha to, er den lang, skal vi ha én. Vi har ikke noe spesielt tegn for å markere lang eller kort vokal i norsk. I stedet bruker vi enkel eller dobbel konsonant etter vokalen.Hva er forskjellen på tak og takk? Jo, antall k-er. Hva med spis og spiss? Antall s-er. Forskjellen er om vi sier ordet med kort eller lang vokal. Er den kort, skal vi ha to, er den lang, skal vi ha én. Vi har ikke noe spesielt tegn for å markere lang eller kort vokal i norsk. I stedet bruker vi enkel eller dobbel konsonant etter vokalen.

  • Bygg opp en fortelling

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Bygg opp en fortelling

    Her lærer du å bygge opp en fortelling. Til venstre ser du en tekst av Knut Hamsun. Da han skrev sine romaner, fantes det ikke datamaskiner. Hvis han ombestemte seg, måtte han stryke over. Det fantes ingen autokorrektur, ingen automatisk lagring og heller ingen mulighet for å flytte rundt på det man hadde skrevet. Når du skal bygge opp en tekst, har du helt andre muligheter, men du kan fortsatt lære mye av Hamsun. Her lærer du å bygge opp en fortelling. Til venstre ser du en tekst av Knut Hamsun. Da han skrev sine romaner, fantes det ikke datamaskiner. Hvis han ombestemte seg, måtte han stryke over. Det fantes ingen autokorrektur, ingen automatisk lagring og heller ingen mulighet for å flytte rundt på det man hadde skrevet. Når du skal bygge opp en tekst, har du helt andre muligheter, men du kan fortsatt lære mye av Hamsun. 

  • Verb på nynorsk

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Verb på nynorsk

    Vi skil mellom svake og sterke verb etter måten dei blir bøygde på. Svake verb har ending i preteritum:  å danse – dansar – dansa – har dansa . Sterke verb har inga ending i presens og preteritum, og får som regel avlyd:  å drikke – drikk – drakk – har drukke .Vi skil mellom svake og sterke verb etter måten dei blir bøygde på. Svake verb har ending i preteritum:  å danse – dansar – dansa – har dansa . Sterke verb har inga ending i presens og preteritum, og får som regel avlyd:  å drikke – drikk – drakk – har drukke .

    Et skilt med teksten: "Køyr varsamt. Barn leikar".
  • Adjektiv på nynorsk

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Adjektiv på nynorsk

    På nynorsk får dei fleste adjektiva  -are  og  -ast  når vi gradbøyer dei. Elles brukar vi  meir  og  mest . Og som i bokmål bøyer vi adjektiva etter substantiva dei står til. På nynorsk får dei fleste adjektiva  -are  og  -ast  når vi gradbøyer dei. Elles brukar vi  meir  og  mest . Og som i bokmål bøyer vi adjektiva etter substantiva dei står til. 

    Et snøkledt fjellandskap, en trehytte, og en jordvei med høye brøytekanter.
  • Oppgaver oppsummering

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Oppgaver oppsummering

    Her finner du oppgaver til hele innholdspakken om bruk av tegn.Her finner du oppgaver til hele innholdspakken om bruk av tegn.

  • Å utforske funksjoner

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Å utforske funksjoner

    Utforske ulike funksjoner og beskrive egenskaper ved dem. Argumentere for sammenhengen mellom graf og funksjonsuttrykk.

  • Substantiv

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Substantiv

    Hva har Ida, sau og glede til felles? Jo, alle er substantiver. Ida er et egennavn og skal ha stor forbokstav. Sau er konkret, noe vi kan ta og kjenne på. Glede er abstrakt, noe vi kan føle inni oss eller ha en idé om. Hva har Ida, sau og glede til felles? Jo, alle er substantiver. Ida er et egennavn og skal ha stor forbokstav. Sau er konkret, noe vi kan ta og kjenne på. Glede er abstrakt, noe vi kan føle inni oss eller ha en idé om. 

  • Lineære funksjoner

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Lineære funksjoner

    Beskrive hva som kjennetegner lineære funksjoner , og gjøre om mellom ulike representasjoner. Lage funksjonsuttrykk og verditabeller , og tegne grafen til lineære funksjoner. Finne stigningstall og konstantledd på ulike måter, og kunne forklare hva de representerer i praktiske situasjoner. Beskrive proporsjonale funksjoner og regne ut gjennomsnittsfart .

  • Spesielle trekanter

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Spesielle trekanter

    I dette læringsløpet lærer dere å utforske og kjenne til egenskaper til 45–45–90-trekanter og 30–60–90-trekanter og å kunne bruke egenskapene til spesielle trekanter i beregninger.I dette læringsløpet lærer dere å utforske og kjenne til egenskaper til 45–45–90-trekanter og 30–60–90-trekanter og å kunne bruke egenskapene til spesielle trekanter i beregninger.

1234

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)