Til hovedinnhold

Søk

114 treff

  • Kjøp og salg
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
    Kjøp og salg

    Læringsmål

  • Sparing og lån
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
    Sparing og lån

    Læringsmål

  • Utforskende arbeid
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
  • Pytagoras’ setning
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
    Pytagoras’ setning

    I dette læringsløpet utforsker elevene Pytagoras' setning. Vi jobber med å se på sammenhengen mellom arealene vi får ved å lage kvadrater med sidene i trekantene som sidelengder, vi ser at vi kan avgjøre om en trekant er rettvinklet ved å bruke den omvendte setningen til Pytagoras' setning, og vi bruker setningen til å finne sidelengder i rettvinklede trekanter.  Hvis vi skal jobbe med eksakte verdier for sidelengdene, kommer vi borti regning med kvadratrøtter. Nå får vi bruk for det vi lærte om kvadratrøtter på 8. trinn. I Terrengløypa har vi lagt inn eksempel og oppgaver som innebærer forenkling av uttrykk med kvadratrøtter.I dette læringsløpet utforsker elevene Pytagoras' setning. Vi jobber med å se på sammenhengen mellom arealene vi får ved å lage kvadrater med sidene i trekantene som sidelengder, vi ser at vi kan avgjøre om en trekant er rettvinklet ved å bruke den omvendte setningen til Pytagoras' setning, og vi bruker setningen til å finne sidelengder i rettvinklede trekanter.  Hvis vi skal jobbe med eksakte verdier for sidelengdene, kommer vi borti regning med kvadratrøtter. Nå får vi bruk for det vi lærte om kvadratrøtter på 8. trinn. I Terrengløypa har vi lagt inn eksempel og oppgaver som innebærer forenkling av uttrykk med kvadratrøtter.

  • Å lage matematiske modeller
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Å lage matematiske modeller

    Beskrive praktiske situasjoner med en graf og en verditabell , og kunne hente ut informasjon fra dem. Forklare hva som menes med en matematisk modell . Gjenkjenne praktiske situasjoner der en lineær modell eller en eksponentiell modell kan brukes. Lage enkle matematiske modeller ut fra målte tall eller statistikk.

  • Trinn 1: Å forenkle algebraiske uttrykk
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
    Trinn 1: Å forenkle algebraiske uttrykk

    Er du usikker på om du trenger å jobbe med dette trinnet? Hopp til siste oppgave 19.8. Hvis du får til den greit, trenger du ikke å gjøre de andre oppgavene på trinn 1.Er du usikker på om du trenger å jobbe med dette trinnet? Hopp til siste oppgave 19.8. Hvis du får til den greit, trenger du ikke å gjøre de andre oppgavene på trinn 1.

  • Brøk
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
    Brøk

    Læringsløp hvor vi jobber med å regne med brøk i fire regnearter, beskrive regneregler for brøk med variabler, bruke primtallsfaktorisering for å finne fellesnevner og utforske og forklare på ulike måter hvordan brøker multipliseres og divideres.Læringsløp hvor vi jobber med å regne med brøk i fire regnearter, beskrive regneregler for brøk med variabler, bruke primtallsfaktorisering for å finne fellesnevner og utforske og forklare på ulike måter hvordan brøker multipliseres og divideres.

  • Forholdstrekanten
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
    Forholdstrekanten

    LæringsmålLæringsmål

  • Programmering
    Programmering
    Læringsløp
    Programmering

    I dette læringsløpet skal du lære mer om hva programmering er, ved å bli kjent med noen viktige begreper. I dette læringsløpet skal du lære mer om hva programmering er, ved å bli kjent med noen viktige begreper. 

    Blå bakgrunn med hvite piksler.
  • Vinkler i mangekanter
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Vinkler i mangekanter

    I dette læringsløpet skal dere forklare begrepene nabovinkler, toppvinkler og samsvarende vinkler, og kjenne til egenskaper ved dem, begrunne at vinkelsummen i en trekantalltid er 180° og utforske og begrunne hva vinkelsummen er i en vilkårlig mangekant.I dette læringsløpet skal dere forklare begrepene nabovinkler, toppvinkler og samsvarende vinkler, og kjenne til egenskaper ved dem, begrunne at vinkelsummen i en trekantalltid er 180° og utforske og begrunne hva vinkelsummen er i en vilkårlig mangekant.

  • Lineære funksjoner
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Lineære funksjoner

    Beskrive hva som kjennetegner lineære funksjoner , og gjøre om mellom ulike representasjoner. Lage funksjonsuttrykk og verditabeller , og tegne grafen til lineære funksjoner. Finne stigningstall og konstantledd på ulike måter, og kunne forklare hva de representerer i praktiske situasjoner. Beskrive proporsjonale funksjoner og regne ut gjennomsnittsfart .

  • Trinn 9: Multiplikasjon og divisjon av brøker med algebraiske uttrykk i teller og nevner
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
    Trinn 9: Multiplikasjon og divisjon av brøker med algebraiske uttrykk i teller og nevner

    Her skal du jobbe med multiplikasjon og divisjon av brøker med algebraiske uttrykk i teller og nevner.Her skal du jobbe med multiplikasjon og divisjon av brøker med algebraiske uttrykk i teller og nevner.

  • Trinn 7: Å forenkle algebraiske uttrykk med brøker, parenteser og potenser
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
    Trinn 7: Å forenkle algebraiske uttrykk med brøker, parenteser og potenser

    Her skal du jobbe med å forenkle uttrykk med brøker, parenteser og potenser.Her skal du jobbe med å forenkle uttrykk med brøker, parenteser og potenser.

  • Likninger i praktiske situasjoner
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
    Likninger i praktiske situasjoner

    Læringsløp hvor vi jobber med å lage og løse likninger som beskriver praktiske situasjoner og å finne praktiske situasjoner som passer til likninger.Læringsløp hvor vi jobber med å lage og løse likninger som beskriver praktiske situasjoner og å finne praktiske situasjoner som passer til likninger.

  • Sentralmål og spredningsmål
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
    Sentralmål og spredningsmål

    I dette læringsløpet skal dere regne ut gjennomsnitt, median og variasjonsbredde.I dette læringsløpet skal dere regne ut gjennomsnitt, median og variasjonsbredde.

  • Vekstfaktor
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
    Vekstfaktor

    Læringsmål Regne med prosentvis endring . Forklare hva vekstfaktor er, og bruke vekstfaktor i beregninger. Regne med gjentatte prosentvise endringer .Læringsmål Regne med prosentvis endring . Forklare hva vekstfaktor er, og bruke vekstfaktor i beregninger. Regne med gjentatte prosentvise endringer .

  • Parenteser i algebraiske uttrykk
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
    Parenteser i algebraiske uttrykk

    I dette læringsløpet skal vi utforske oppløsing av parenteser ved hjelp av rektangler, figurtall og regnefortellinger og forenkle algebraiske uttrykk som inneholder parenteser.I dette læringsløpet skal vi utforske oppløsing av parenteser ved hjelp av rektangler, figurtall og regnefortellinger og forenkle algebraiske uttrykk som inneholder parenteser.

  • Forenkling av algebraiske uttrykk
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
    Forenkling av algebraiske uttrykk

    Læringsløp hvor vi jobber med å utforske hvordan vi kan forenkle algebraiske uttrykk og å forenkle algebraiske uttrykk ved å trekke sammen ledd av samme type.Læringsløp hvor vi jobber med å utforske hvordan vi kan forenkle algebraiske uttrykk og å forenkle algebraiske uttrykk ved å trekke sammen ledd av samme type.

  • Desimaltall
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
    Desimaltall

    Læringsløp hvor vi jobber med å gjøre om mellom brøk, desimaltall og prosent, bruke ulike strategier for regning med desimaltall i fire regnearter og å forklare hva overslag er og gjøre overslag.Læringsløp hvor vi jobber med å gjøre om mellom brøk, desimaltall og prosent, bruke ulike strategier for regning med desimaltall i fire regnearter og å forklare hva overslag er og gjøre overslag.

  • Areal og omkrets av sirkler og sirkelsektorer
    Matemagisk 8–10
    Læringsløp
    Areal og omkrets av sirkler og sirkelsektorer

    I dette læringsløpet lærer dere å utforske og argumentere for formlene for areal av sirkler og sirkelsektorer og regne ut areal og omkrets av sirkler, sirkelsektorer og sammensatte figurer.I dette læringsløpet lærer dere å utforske og argumentere for formlene for areal av sirkler og sirkelsektorer og regne ut areal og omkrets av sirkler, sirkelsektorer og sammensatte figurer.

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)