Hopp til hovedinnhold

Søk

83 treff

  • Lærerveiledning

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Didaktisk plattform

    Fabel 8-10 kom første gang ut i 2013, i forbindelse med læreplanen Kunnskapsløftet. Den nye utgaven er en revidert og omskrevet versjon som tar utgangspunkt i læreplanen for grunnskolen fra 2020. 

  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Prepare and give an opening speech

    Aktivitet hvor elevene skal uttrykke sin mening om barns rett til utdanning.

    Thumb Speak and Write
  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Skriv et leserinnlegg

    Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. 

  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Give Your Opinion

    Modelltekst, ordbank og oppgave hvor man øver på å si sin mening.

    Thumbnail.
  • Terminprøve høst 2020

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Terminprøve høst 2020

    om vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdagom vennskap – identitet – selvfølelse – inkludering – likeverd – grenser – digital hverdag

  • Kapitler fra Fabel 9

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 2: Er det sant?

    Hvordan skal vi være sikre på at noe er sant eller ikke? Hva legger vi i god kildekritikk og -bruk? Dette kapitlet tar for seg ulike måter å nærme seg fakta på, og øver elevene i å være kritiske i møte med ny informasjon.

  • Hva er ytringsfrihet?

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Oppstart – snakk sammen

    Oppstart til temaet Ytringsfrihet.Oppstart til temaet Ytringsfrihet.

  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Letter to the editor

    Skriveramme og modelltekst fra Quest 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet ytringsfrihet.

  • Kapitler fra Fabel 9

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 3: Skriv kreativt

    Å kunne skrive er en av de grunnleggende ferdighetene i Fagfornyelsen. Om det å skrive står det at: ”Det innebærer å utvikle personlige skriftlige uttrykksmåter og å beherske skrivestrategier, rettskriving og oppbygging av tekster."

  • Kapitler fra Fabel 9

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 9: Fortell med ord og bilder

    De siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.

  • March, April

    Stages 8–10

    Artikkel

    International Women's Day

    What do you know about this day?

  • Fra Quest 5–7: Get to Know Each Other

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Who inspires you to make a difference?

    En film om hvem som inspirer barn / forbildene deres.

    1.8.png
  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Take a stand

    Aktivitet fra Quest 5-7 hvor elevene skal ta stilling til ulike påstander.

    Thumbnail.
  • Kapitler fra Fabel 9

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 10: Lag sammensatte tekster

    Dagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.

  • Fra Quest 5–7: Get to Know Each Other

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    What matters to you?

    Film om hva barn er opptatt av.

    1.6.png
  • Hva er ytringsfrihet?

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Bestem selv!

    Artikkel knyttet til temaet diskriminering.Artikkel knyttet til temaet diskriminering.

  • Ressurser

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Vurdering

    Utviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.

  • Lærerveiledning

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Vurdering

    Utviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.

  • Lærerveiledning

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Tverrfaglige temaer i tekstsamlingen

    Verdigrunnlaget i de tverrfaglige temaene, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraft, gjennomsyrer utvalget i tekstsamlingen. Det er flere tekster som helt konkret handler om de tre tverrfaglige temaene. På 8. trinn er hovedvekten lagt på folkehelse og livsmestring, men det er flere tekster som passer inn i de andre tverrfaglige temaene også. 

  • Hva er ytringsfrihet?

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Ytringsfrihet

    Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten. Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten. 

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)