Fag
- Samfunnsfag (16)
- Engelsk (6)
- Kjemi (5)
- Norsk (4)
- Fransk (1)
- Fremmedspråk (1)
- Fysikk (1)
- Geofag (1)
- Geografi og geofag (1)
- Helse- og oppvekstfag (1)
- Historie (1)
- Informasjonsteknologi (1)
Trinn
- 10. trinn (21)
- 8. trinn (21)
- 9. trinn (21)
- 1. trinn (18)
- 2. trinn (18)
- 3. trinn (18)
- 4. trinn (18)
- 5. trinn (3)
- 6. trinn (3)
- 7. trinn (3)
- Vg2 (2)
- Vg3 (2)
Nøkkelord
21 treff
-
Ressurser i NorgeKjemi 1ArtikkelBerggrunnen
Berggrunnen er det faste underlaget (steinen) som vi finner på havbunnen og på land. Berggrunnen inneholder mange ressurser som har vært viktige for Norge opp gjennom historien. De første menneskene som kom til Norge, brukte stein til å lage våpen og redskaper. Etter hvert gjorde kunnskap og teknologi det mulig å hente ut metaller som jern, sølv og kobber fra enkelte typer stein, og gruvedrift ble en viktig industri mange steder i landet. Berggrunnen er det faste underlaget (steinen) som vi finner på havbunnen og på land. Berggrunnen inneholder mange ressurser som har vært viktige for Norge opp gjennom historien. De første menneskene som kom til Norge, brukte stein til å lage våpen og redskaper. Etter hvert gjorde kunnskap og teknologi det mulig å hente ut metaller som jern, sølv og kobber fra enkelte typer stein, og gruvedrift ble en viktig industri mange steder i landet.
-
Bærekraftig ressursbruk i verdenKjemi 1ArtikkelHvordan kan vi bruke ressursene mer bærekraftig i framtiden?
For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger. For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger.
-
MidtøstenKjemi 1ArtikkelSyria: Hvorfor ble det en stor krig?
Februar 2011 i Deraa, Syria. Fem 14–15 år gamle gutter snek seg inn på skolens område om kvelden med spraybokser. De skrev noen ord på de hvite murveggene. Ord som «Frihet» og «Ned med regjeringen!». Februar 2011 i Deraa, Syria. Fem 14–15 år gamle gutter snek seg inn på skolens område om kvelden med spraybokser. De skrev noen ord på de hvite murveggene. Ord som «Frihet» og «Ned med regjeringen!».
-
Den kalde krigenKjemi 1ArtikkelDen kalde krigen – øst mot vest
Den kalde krigen kaller vi forholdet mellom supermaktene USA og Sovjetunionen etter annen verdenskrig og fram til rundt 1990.
-
Bærekraftig ressursbruk i verdenArena 8–10ArtikkelSammendrag
En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg etter som vi har fått mer kunnskap og teknologi.
-
Ressurser i NorgeArena 8–10ArtikkelVannet
Ferskvann er en livsviktig ressurs, og her i Norge er det lett å ta tilgangen på rent vann for gitt. Rikelig med regn, mange innsjøer og store lagre med ferskvann under bakken gjør at vi sjelden trenger å bekymre oss for hvor lenge vi dusjer, eller om vi kan trekke ned i do etter hvert besøk. Ferskvann er en livsviktig ressurs, og her i Norge er det lett å ta tilgangen på rent vann for gitt. Rikelig med regn, mange innsjøer og store lagre med ferskvann under bakken gjør at vi sjelden trenger å bekymre oss for hvor lenge vi dusjer, eller om vi kan trekke ned i do etter hvert besøk.
-
MidtøstenArena 8–10ArtikkelSammendrag
Befolkningen i Midtøsten er sammensatt av ulike etniske grupper og religiøse retninger. Flertallet er muslimer, og arabisk er det vanligste språket.
-
OkkupertArena 8–10ArtikkelKrig! Norge angripes og okkuperes
Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig. Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig.
-
Ressurser i NorgeArena 8–10ArtikkelJorda
Med bratte dalsider i store deler av landet og et kaldt klima har ikke Norge det beste utgangspunktet for jordbruk. Tidligere produserte bøndene i stor grad bare mat til seg selv og familien. Men akkurat som med fisket har teknologiske endringer gjort at man kan drive jorda mer effektivt. Tilgang på nye maskiner og redskaper har gjort at det ikke trengs like mange til å jobbe på gårdene lenger. Med bratte dalsider i store deler av landet og et kaldt klima har ikke Norge det beste utgangspunktet for jordbruk. Tidligere produserte bøndene i stor grad bare mat til seg selv og familien. Men akkurat som med fisket har teknologiske endringer gjort at man kan drive jorda mer effektivt. Tilgang på nye maskiner og redskaper har gjort at det ikke trengs like mange til å jobbe på gårdene lenger.
-
Den kalde krigenArena 8–10ArtikkelMot slutten av den kalde krigen
Som vi har sett, preget den kalde krigen store deler av etterkrigstiden i hele verden. Hva førte til at den tok slutt? Som vi har sett, preget den kalde krigen store deler av etterkrigstiden i hele verden. Hva førte til at den tok slutt?
-
Teenagers Taking ActionStages 8–10LæringsløpTeenagers Taking Action
In this text, we meet four teenagers from different parts of the world who have found ways to be environmentally friendly. Unit Focus learning words and expressions to describe environmental problems and solutions reading, writing and talking about environmental challenges and what we as individuals can do about them gathering information, organising ideas and planning a five paragraph essay
-
Climate ChangeStages 8–10LæringsløpClimate Change
Unit focus reading, writing and talking about climate change learning vocabulary having to do with climate change, global warming, and natural disasters
-
Meatless MondayStages 8–10LæringsløpMeatless Monday
Anna learns that meat consumption in the world is expected to double from 2000 to 2005 and suggests that the family replace one meal a week with a vegetarian alternative. Not everyone thinks this is a good idea. Unit Focus practise listening skills taking about sustainable food consumption and environmental problems related to meat production working with idioms
-
Connor’s ConscienceStages 8–10LæringsløpConnor’s Conscience
Connor posts about his life on social media, and especially on what he does to be more environmentally friendly. Unit Focus working with words that are easily confused reading and creating social media texts which combine textual and visual information learning words and expressions having to do with sustainable consumption
-
MidtøstenArena 8–10ArtikkelUtforsk
Utforsk-oppgaver til kapitlet Midtøsten – konflikter med lange røtter.
-
MidtøstenArena 8–10ArtikkelBruk begrepene
Bruk begrepene-oppgaver til kapitlet Midtøsten – konflikter med lange røtter.
-
Mot en ny storkrigArena 8–10ArtikkelKrigen
Det tok ikke lang tid før Hitler brøt Münchenavtalen og tok kontroll over hele Tsjekkoslovakia. Da forsto Frankrike og Storbritannia at Hitler ikke var til å stole på, og de ble redde for at han ville fortsette å legge flere områder under seg. Derfor ga de sikkerhetsgarantier til Polen, som de fryktet var det neste landet Hitler ville aksjonere mot. Men det hjalp ikke. Tyskland angrep Polen i september 1939 og beseiret landet i løpet av noen uker. Frankrike og Storbritannia erklærte krig mot Tyskland, og dermed var det som skulle bli en ny verdenskrig, i gang. Det tok ikke lang tid før Hitler brøt Münchenavtalen og tok kontroll over hele Tsjekkoslovakia. Da forsto Frankrike og Storbritannia at Hitler ikke var til å stole på, og de ble redde for at han ville fortsette å legge flere områder under seg. Derfor ga de sikkerhetsgarantier til Polen, som de fryktet var det neste landet Hitler ville aksjonere mot. Men det hjalp ikke. Tyskland angrep Polen i september 1939 og beseiret landet i løpet av noen uker. Frankrike og Storbritannia erklærte krig mot Tyskland, og dermed var det som skulle bli en ny verdenskrig, i gang.
-
Første verdenskrigArena 8–10ArtikkelInnledning
I 1914 brøt første verdenskrig ut. Den varte i fire år og fikk et omfang ingen hadde kunnet forestille seg. Den teknologiske utviklingen hadde skapt nye dødelige våpen som ble brukt for første gang i en krig. Nærmere atten millioner mennesker ble drept. Krigen førte til at europakartet ble endret og flere nye stater ble etablert. Konsekvensene av krigen skulle bli dramatiske.
-
Mot en ny storkrigArena 8–10ArtikkelMellomkrigstiden – demokratier under press
Den første perioden etter første verdenskrig var preget av en tro på varig fred. Den internasjonale organisasjonen Folkeforbundet skulle forebygge nye store konflikter. Mange land underskrev avtaler om at statene skulle løse konflikter uten bruk av våpen. Likevel brøt det ut en ny storkrig. Annen verdenskrig er den mest omfattende og blodigste krigen i menneskenes historie. Da den tok slutt i 1945, var over seksti millioner mennesker drept. Mange av de drepte var soldater, men over halvparten var vanlige borgere. Den første perioden etter første verdenskrig var preget av en tro på varig fred. Den internasjonale organisasjonen Folkeforbundet skulle forebygge nye store konflikter. Mange land underskrev avtaler om at statene skulle løse konflikter uten bruk av våpen. Likevel brøt det ut en ny storkrig. Annen verdenskrig er den mest omfattende og blodigste krigen i menneskenes historie. Da den tok slutt i 1945, var over seksti millioner mennesker drept. Mange av de drepte var soldater, men over halvparten var vanlige borgere.
-
Fra Arena 6: På fluktUkrainaArtikkelPå flukt fra krig og konflikt
Elevene leser en fortelling om å måtte flykte på grunn av krig og konflikt.Elevene leser en fortelling om å måtte flykte på grunn av krig og konflikt.