Til hovedinnhold

Søk

52 treff

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 5: Bruk språket

    Elevene har lært om språksystemet tidligere og vil ha med seg kunnskap om det når de begynner arbeidet med dette kapitlet. De aller fleste trenger nok likevel repetisjon, og på ungdomstrinnet vil elevene kunne forstå mer av hvordan språksystemet faktisk virker, og de vil dermed få et redskap til å lære blant annet andre språk. Like viktig som språksystemet i seg selv er altså språket i bruk – hvordan opptrer ordene i praksis? I Fabel ønsker vi å vise både system og funksjon, i funksjon.

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 6: Ord i sammenheng

    På veien mot å bli gode og kompetente språkbrukere, må elevene innom flere holdeplasser. Én av disse er setningslære. Kunnskap om setningsoppbygging og -struktur kan hjelpe elever med å variere språket, og dermed skape flyt og sammenheng i egne tekster. Videre kan de lettere se sammenhenger med andre språk, og øke den totale språkforståelsen. 

  • Kapitler fra Fabel 8
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 10: Fortell med ord og lyd

    Dette kapitlet om lyrikk er det første av tre kapitler om denne sjangeren i Fabel 8-10 . I Fabel 8 konsentrerer vi oss om lyrikk som sjanger, språklige bilder og tonesatte dikt. Mange unge norske artister skriver tekster på norsk, både på dialekt og på varianter av skriftspråkene.

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 15: Les langt

    Vi har valgt å vie et helt kapittel til lesing av roman i klassen i Fabel 9. Vi har tatt utgangspunkt i en ungdomsroman fra 2020 Ser du dette av Sigrid Agnethe Hansen, men tenker at metoden i kapitlet kan brukes på hvilken som helst felles roman du ønsker å lese sammen med elevgruppen. Selv om literacy har en sentral plass i den nye læreplanen, er ikke danning glemt. Danning er viktig for oss i Fabel-teamet. Dette kapitlet henger sammen med kapittel 1, «Les for å oppleve» og viser mange av teknikkene fra dette kapitlet brukt i praksis. 

  • Midtøsten
    Kjemi 1
    Artikkel
    Syria: Hvorfor ble det en stor krig?

    Februar 2011 i Deraa, Syria. Fem 14–15 år gamle gutter snek seg inn på skolens område om kvelden med spraybokser. De skrev noen ord på de hvite murveggene. Ord som «Frihet» og «Ned med regjeringen!». Februar 2011 i Deraa, Syria. Fem 14–15 år gamle gutter snek seg inn på skolens område om kvelden med spraybokser. De skrev noen ord på de hvite murveggene. Ord som «Frihet» og «Ned med regjeringen!».

  • Midtøsten
    Arena 8–10
    Artikkel
    Utforsk

    Utforsk-oppgaver til kapitlet Midtøsten – konflikter med lange røtter.

  • Midtøsten
    Arena 8–10
    Artikkel
    Palestinerne og Israel: Hvem har rett til landet?

    «Det er en grunnleggende konflikt. Vi og de vil ha det samme: Vi vil begge ha Palestina.» «Det er en grunnleggende konflikt. Vi og de vil ha det samme: Vi vil begge ha Palestina.»

  • Midtøsten
    Arena 8–10
    Artikkel
    Hva er typisk for Midtøsten?

    Midtøsten er et geografisk område sørøst for Middelhavet, men også en betegnelse for land som har en del til felles når det gjelder kultur. Befolkningen i området er sammensatt av ulike etniske grupper. De tilhører ulike religiøse retninger, men i de fleste landene er flertallet av befolkningen muslimer. Arabisk er det mest utbredte språket i Midtøsten, men det snakkes også kurdisk, persisk, hebraisk, tyrkisk og flere andre språk der. Midtøsten er et geografisk område sørøst for Middelhavet, men også en betegnelse for land som har en del til felles når det gjelder kultur. Befolkningen i området er sammensatt av ulike etniske grupper. De tilhører ulike religiøse retninger, men i de fleste landene er flertallet av befolkningen muslimer. Arabisk er det mest utbredte språket i Midtøsten, men det snakkes også kurdisk, persisk, hebraisk, tyrkisk og flere andre språk der.

  • Midtøsten
    Arena 8–10
    Artikkel
    Sammendrag

    Befolkningen i Midtøsten er sammensatt av ulike etniske grupper og religiøse retninger. Flertallet er muslimer, og arabisk er det vanligste språket.

  • Midtøsten
    Arena 8–10
    Artikkel
    Bruk begrepene

    Bruk begrepene-oppgaver til kapitlet Midtøsten – konflikter med lange røtter.

  • Midtøsten
    Arena 8–10
    Artikkel
    Innledning

    Vi hører stadig om Midtøsten i nyhetene. Ofte handler det om uro, opprør og krig. Konflikter blusser opp, og folk er på flukt. Det er vanskelig å få oversikt over alt som skjer, men det er nyttig å kjenne til noen av årsakene til at det forekommer så mange konflikter i dette området.

  • Kapitler fra Fabel 8
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 11: Skriv en fagartikkel

    Skriving er et viktig redskap i alle fag, og det å kunne skrive en god fagartikkel vil komme til nytte i mange situasjoner.

  • Ordklassene
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Ordklasser – oppgaver

    Her finner du oppgaver om ordklasser. 

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 9: Fortell med ord og bilder

    De siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 14: Språk og identitet

    I Fagfornyelsens overordnede del ”Fagets relevans og sentrale verdier” kan vi lese at: ”Gjennom arbeid med faget norsk skal elevene bli trygge språkbrukere og bevisste på sin egen språklige og kulturelle identitet innenfor et inkluderende fellesskap der flerspråklighet blir verdsatt som en ressurs”. I kompetansemålene for læreplanen står det at elevene skal ”forklare den historiske bakgrunnen for bokmål og nynorsk og reflektere over statusen til de offisielle språkene i Norge i dag” og at de ”skal utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter”. Disse føringene har vært styrende for arbeidet med dette kapitlet om språk og identitet. Kapitlet er delt inn i ulike deler som hver på sin måte tar for seg hvordan språkbruk bidrar til å forme vår identitet. Kapitlet tar for seg for seg dialekter, bokmål og nynorsk, samisk språk og kultur, multietnolekt og holdninger til språk og språkbruk.

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 12: Hold deg til saken

    Både i kompetansemålene, i kjerneelementene og i de tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap i norsk er det å kunne delta i samfunnsdebatten sentralt. Elevene skal øve seg i å delta både muntlig og skriftlig. I dette kapitlet tar vi utgangspunkt i Agnes Nordviks vei mot å bli en aktiv samfunnsdebattant. Hun har fått merke hvordan ulike kommentatorer prøver å hindre henne i å uttrykke sine meninger, noe som kan være et utgangspunkt for en diskusjon om dette fenomenet sammen med elevene. 

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 8: Les og skriv noveller

    I dag skriver mange novelleforfattere tekster som er forholdsvis lange, mens elevene oftest møter korte noveller i lærebøkene. Dersom elevene skal lære seg å skrive fortettede tekster på 1–4 sider med tanke på vurderingssituasjoner, er det nødvendig at eksempeltekstene er forholdsvis korte.

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 1: Les for å oppleve

    I møtet mellom den skjønnlitterære teksten og leseren kan det skapes magiske situasjoner, der leseren opplever å bli en del av fortellingen. Denne opplevelsen er styrt av leserens evne til å fylle inn tomrommene: alt som ikke er skildret eller forklart i teksten. Det krever tålmodighet og konsentrasjon å fylle inn tomrom i tekster skrevet for ungdom og voksne, noe norskfaget skal støtte og forberede elevene til å kunne gjøre på egen hånd.

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 10: Lag sammensatte tekster

    Dagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 2: Er det sant?

    Hvordan skal vi være sikre på at noe er sant eller ikke? Hva legger vi i god kildekritikk og -bruk? Dette kapitlet tar for seg ulike måter å nærme seg fakta på, og øver elevene i å være kritiske i møte med ny informasjon.

123

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)