Hopp til hovedinnhold

Søk

19 treff

  • Flere bokstaver får samme lyd
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    æ-lyden

    Æ er en spesiell bokstav. Det er ikke mange alfabeter har denne bokstaven. Men – ikke alle ord som har æ-lyd, skal skrives med æ. Noen skal skrives med e. Her får du øve på ord med æ-lyd, både de som skrives med æ og med e. 

  • Stumme lyder
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Stum g

    Husk – det er aldri g i aldri! Men i mange andre ord skriver vi en g som vi ikke hører. Her lærer du mer om hvilke ord det er. Mange av dem bruker vi ofte.

  • Enkel og dobbel konsonant
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Forenkling av dobbeltkonsonant

    Noen ganger skjer det noe med dobbeltkonsonanten. Den blir enkel. Når skjer det? Det får du lære om her. 

  • Flere bokstaver får samme lyd
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    g eller k

    I noen tilfeller skal vi skrive g selv om vi uttaler med k-lyd: Vi skriver ringte , men uttaler ordet med k-lyd: * rinkte . Og hvilken lyd er det i ordet stygt  – g eller k?

  • Bærekraftig ressursbruk i verden
    Arena 8–10
    Artikkel
    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Fattigdom og rikdom i verden
    Arena 8–10
    Artikkel
    Sammendrag

    Levekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.

  • Verdens befolkning
    Arena 8–10
    Artikkel
    Migrasjon – mennesker på flyttefot

    Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.

    Foreldre med et barn som løper hektisk gjennom en støvete krattørken
  • Flere bokstaver får samme lyd
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    kj-lyden

    Noen av de fineste ordene på norsk begynner på kj: kjære, kjæreste, kjærlighet. 

  • Flere bokstaver får samme lyd
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    j-lyden

    Ofte er det historien bak ordene som bestemmer skrivemåten. «Hjem» kommer fra det gammelnorske ordet heimr , og «gjemme» kommer fra det gammelnorske ordet geyma .

  • Flere bokstaver får samme lyd
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    o-lyden

    O-lyden kan skrives med både o og u. Sukker, bukse, rom, tunge, unge og koffert uttales alle med o-lyd, i hvert fall i de fleste dialekter. 

  • Flere bokstaver får samme lyd
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    å-lyden

    Hva er forskjellen på lang og kort vokal? En lang vokal kan gjøres enda lenger: Jacob skreeeeeeek. Kort vokal har dobbel konsonant etter vokalen: Jacob følte skrekk.

  • Grammatikk og skriveregler
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Lånord

    Det er ikke bare mat fra andre land vi er blitt vant til å bruke. Vi låner også mange ord fra andre språk, og det har vi alltid gjort. Vi kaller dem lånord . Noen av lånordene beholder sin opprinnelige skrivemåte, mens andre lånord får en norsk stavemåte. Noen lånord kan skrives både med norsk og original stavemåte. Det kan være en utfordring å vite hva som er godkjent skrivemåte av lånord, så det er lurt å sjekke ord vi bruker ofte.

  • Enkel og dobbel konsonant
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Dobbeltkonsonant

    Ordene med dobbeltkonsonant er et veldig typisk trekk ved norsk språk. Det finnes regler for dette, og her får du lære om dem. Og så finnes det selvsagt noen unntak. Du får lære om dem også. 

  • Enkel og dobbel konsonant
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    inn eller in

    En del ord som begynner med in- eller al-, får ikke dobbeltkonsonant etter kort vokal.  Slike ord har vi ofte fått fra andre land. Det er lett å forveksle disse ordene med ord som begynner på inn- eller all-, men som har norsk opprinnelse, og som betyr «inn» eller «all».

  • Enkel og dobbel konsonant
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Unntak

    Ingen regel uten unntak! Her får du lære mer om unntak i forbindelse med enkle og doble konsonanter.

  • Flere bokstaver får samme lyd
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    sj-lyden

    Det mangler ikke på sj-lyder i denne historien: «Den sjarmerende journalisten kjøpte sju skjorter til Kirsten, men hun var av den sjalu sorten og sjenerte seg ikke for å skjelle ham ut for at han verken hadde kjøpt champagne eller tatt skjegget først.» Hvor mange sj-lyder fant du?

  • Stumme lyder
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Stum t og stum d

     Prøv å si disse ordene høyt:  landet, hånda, jordet, ord, tid, kald.  Er det stumme lyder i disse ordene i din dialekt, eller ikke? Hvilke lyder er stumme?

  • Stages 8–10
    Stages 8–10
    Artikkel
    Crowds

    Have you missed this? Being together in a large crowd? Being happy, lively and enthusiastic with lots of others, in the same place, at the same time?  Well, you can look forward to us being able to get together again, filling up stadiums, concert halls and town squares. Explore these large, famous crowds of people , and afterwards, you can go more in-depth and explore a crowd you have chosen yourself.  Have you missed this? Being together in a large crowd? Being happy, lively and enthusiastic with lots of others, in the same place, at the same time?  Well, you can look forward to us being able to get together again, filling up stadiums, concert halls and town squares. Explore these large, famous crowds of people, and afterwards, you can go more in-depth and explore a crowd you have chosen yourself. 

  • Stumme lyder
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Stum h

    HVA skulle vi gjort uten spørreordene? HVORDAN skulle vi klart oss? HVEM skulle vi spurt, HVOR ville vi fått hjelp? Ja, vi bruker spørreordene ofte, og h-en må være med. Men HVORFOR? Dette henger sammen med ordenes historie. I vikingtiden uttalte man spørreordene med tydelig h først, og skrivemåten viser tilbake til ordenes historie. 

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)