Fag
Trinn
- 5. trinn (91)
- 6. trinn (91)
- 7. trinn (91)
- Vg3 (79)
- Vg1 (78)
- Vg2 (77)
- 10. trinn (33)
- 8. trinn (33)
- 9. trinn (33)
- 1. trinn (12)
- 2. trinn (12)
- 3. trinn (12)
Forfatter
Nøkkelord
33 treff
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelFavorittdikt
Har du et favorittdikt, et dikt som treffer deg?
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelTil ungdommen
Tre døgn etter terrorhandlingene i Oslo og på Utøya 22. juli 2011 samlet nesten 200 000 mennesker seg på Rådhusplassen i Oslo med roser i hendene.
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelSkriv dikt selv
Lytt til Sondre Justad, Musti og Ulf Risnes, og skriv et eget dikt på din dialekt.
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelSpråklige virkemidler
Se etter språklige bilder i diktet «Til ungdommen». Hvilken virkning har de?
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelÅ oppleve dikt
Når vi leser eller lytter til dikt, må vi gi oss tid til å oppleve diktet. Kjenn etter: Hva sier diktet til deg?
-
Kapitler fra Fabel 8Fabel 8–10ArtikkelKapittel 10: Fortell med ord og lyd
Dette kapitlet om lyrikk er det første av tre kapitler om denne sjangeren i Fabel 8-10 . I Fabel 8 konsentrerer vi oss om lyrikk som sjanger, språklige bilder og tonesatte dikt. Mange unge norske artister skriver tekster på norsk, både på dialekt og på varianter av skriftspråkene.
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelEnsomhet
Se på illustrasjonen. Hva syns du den forteller? Kjenner du igjen diktet i illustrasjonen?
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelHva er det med dikt?
Dikt kan røre og berøre oss. Når dikt fremføres med innlevelse, kan de treffe oss ekstra godt. Den lyrikken vi møter mest av i hverdagen vår, er sanglyrikk.
-
MuntligFabel 8–10ArtikkelSnakk havets sak
Åtte millioner tonn plast havner i havet hvert år. Plasten truer ikke bare dyrelivet, men også oss.
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelDikt som forandrer liv
Har du lest en bok som forandret livet ditt?
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelTekst i kontekst
Nordahl Griegs dikt «Til ungdommen» skrev han i 1936. Diktet ble til i en tid og en kontekst der Europa sto på randen av en ny krig.
-
Bærekraftig ressursbruk i verdenArena 8–10ArtikkelRessurser og ressursbruk
En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.
-
Fattigdom og rikdom i verdenArena 8–10ArtikkelFNs bærekraftsmål – verdens arbeidsplan for å bedre levekår og miljø
For å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling. For å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling.
-
Bærekraftig utviklingKjemi 1ArtikkelMennesket og naturen
Akkurat som dyra og plantene må vi ha trygghet, mat, rent vann og ren luft for å leve. Vi er også avhengige av at klimaet er levelig – at det verken er for varmt eller for kaldt. Kunnskap og teknologi har gjort det mulig for oss mennesker å utnytte naturen på stadig nye måter, og det aller meste vi bruker i hverdagen, kommer på en eller annen måte fra naturen. Huset vi bor i, varmen og strømmen, maten vi spiser, klærne vi bruker, og alle de ulike tingene vi eier. Illustrasjonen du ser her viser at vi mennesker er avhengige av naturen, men også at vi er en naturlig del av den. Akkurat som dyra og plantene må vi ha trygghet, mat, rent vann og ren luft for å leve. Vi er også avhengige av at klimaet er levelig – at det verken er for varmt eller for kaldt.
-
March, AprilStages 8–10ArtikkelEarth Day
What can you do to take care of the Earth?
-
Teenagers Taking ActionStages 8–10LæringsløpTeenagers Taking Action
In this text, we meet four teenagers from different parts of the world who have found ways to be environmentally friendly. Unit Focus learning words and expressions to describe environmental problems and solutions reading, writing and talking about environmental challenges and what we as individuals can do about them gathering information, organising ideas and planning a five paragraph essay
-
Meatless MondayStages 8–10LæringsløpMeatless Monday
Anna learns that meat consumption in the world is expected to double from 2000 to 2005 and suggests that the family replace one meal a week with a vegetarian alternative. Not everyone thinks this is a good idea. Unit Focus practise listening skills taking about sustainable food consumption and environmental problems related to meat production working with idioms
-
Connor’s ConscienceStages 8–10LæringsløpConnor’s Conscience
Connor posts about his life on social media, and especially on what he does to be more environmentally friendly. Unit Focus working with words that are easily confused reading and creating social media texts which combine textual and visual information learning words and expressions having to do with sustainable consumption
-
Oppstart - Fattigdom og rikdom i verden – store forskjellerArena 8–10LæringsløpOppstart - Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller
Etter å ha jobbet med temaet skal du kunne forklare og gi eksempler på hva som påvirker levekår sammenligne forskjellige levekår i verden i dag forklare forskjellen på levekår og livskvalitet presentere hvordan FNs bærekraftsmål kan bidra til en bærekraftig utvikling Hva tenker du når du ser dette bildet fra et nabolag i Johannesburg i Sør-Afrika?
-
Fortell med ord og lydFabel 8–10ArtikkelDet er langt mellom venner
Hva må til for å være en god venn?