Fag
- Engelsk (28)
- Norsk (16)
- Samfunnsfag (7)
- Kjemi (3)
- Tysk (3)
- Fransk (2)
- Fremmedspråk (2)
- Fysikk (2)
- Geofag (2)
- Geografi og geofag (2)
- Helse- og oppvekstfag (2)
- Historie (2)
Trinn
- 5. trinn (236)
- 6. trinn (236)
- 7. trinn (236)
- 10. trinn (47)
- 8. trinn (47)
- 9. trinn (47)
- 1. trinn (24)
- 2. trinn (24)
- 3. trinn (24)
- 4. trinn (24)
- Vg3 (5)
- Vg1 (4)
Forfatter
Nøkkelord
47 treff
-
Lytt til ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
FavorittdiktHar du et favorittdikt, et dikt som treffer deg?
-
Lytt til ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
Til ungdommenTre døgn etter terrorhandlingene i Oslo og på Utøya 22. juli 2011 samlet nesten 200 000 mennesker seg på Rådhusplassen i Oslo med roser i hendene.
-
What Can You Do With a Football?
Stages 8–10
Læringsløp
What Can You Do With a Football?Listen to the poem! Listen to the poem!
-
What Can You Do With a Football?
Stages 8–10
Læringsløp
What Can You Do With a Football?Everyone knows that you can kick a football. What else can you do with it? Unit Focus reading a poem using vocabulary related to sports writing a poem working with action verbs
-
What is a book
Stages 8–10
Læringsløp
What is a book"The more that you read, the more things you will know. The more that you learn, the more places you’ll go" - Dr. Seuss
-
Lytt til ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
Skriv dikt selvLytt til Sondre Justad, Musti og Ulf Risnes, og skriv et eget dikt på din dialekt.
-
Sporty Family
Stages 8–10
Læringsløp
Sporty FamilyThis poem plays on the double meanings of words for sports. Unit Focus reading a poem working with puns using –ing nouns spelling and pronouncing words with silent letters
-
Lytt til ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
Språklige virkemidlerSe etter språklige bilder i diktet «Til ungdommen». Hvilken virkning har de?
-
Lytt til ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
Å oppleve diktNår vi leser eller lytter til dikt, må vi gi oss tid til å oppleve diktet. Kjenn etter: Hva sier diktet til deg?
-
Lytt til ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
EnsomhetSe på illustrasjonen. Hva syns du den forteller? Kjenner du igjen diktet i illustrasjonen?
-
Lytt til ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
Hva er det med dikt?Dikt kan røre og berøre oss. Når dikt fremføres med innlevelse, kan de treffe oss ekstra godt. Den lyrikken vi møter mest av i hverdagen vår, er sanglyrikk.
-
Muntlig
Fabel 8–10
Artikkel
Snakk havets sakÅtte millioner tonn plast havner i havet hvert år. Plasten truer ikke bare dyrelivet, men også oss.
-
Lytt til ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
Dikt som forandrer livHar du lest en bok som forandret livet ditt?
-
Lytt til ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
Tekst i kontekstNordahl Griegs dikt «Til ungdommen» skrev han i 1936. Diktet ble til i en tid og en kontekst der Europa sto på randen av en ny krig.
-
Bærekraftig ressursbruk i verden
Arena 8–10
Artikkel
Ressurser og ressursbrukEn ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.
-
Fattigdom og rikdom i verden
Arena 8–10
Artikkel
FNs bærekraftsmål – verdens arbeidsplan for å bedre levekår og miljøFor å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling. For å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling.
-
Bærekraftig utvikling
Kjemi 1
Artikkel
Mennesket og naturenAkkurat som dyra og plantene må vi ha trygghet, mat, rent vann og ren luft for å leve. Vi er også avhengige av at klimaet er levelig – at det verken er for varmt eller for kaldt. Kunnskap og teknologi har gjort det mulig for oss mennesker å utnytte naturen på stadig nye måter, og det aller meste vi bruker i hverdagen, kommer på en eller annen måte fra naturen. Huset vi bor i, varmen og strømmen, maten vi spiser, klærne vi bruker, og alle de ulike tingene vi eier. Illustrasjonen du ser her viser at vi mennesker er avhengige av naturen, men også at vi er en naturlig del av den. Akkurat som dyra og plantene må vi ha trygghet, mat, rent vann og ren luft for å leve. Vi er også avhengige av at klimaet er levelig – at det verken er for varmt eller for kaldt.
-
July, August
Stages 8–10
Artikkel
Independence DayWhat does the word independence mean?
-
January, February
Stages 8–10
Artikkel
Waitangi DayWaitangi day is New Zealands national day.
-
May, June
Stages 8–10
Artikkel
Flag Day USAWhat is the name of this flag?