Fag
- Samfunnsfag (36)
- Engelsk (33)
- Norsk (28)
- Fremmedspråk (25)
- Fysikk (25)
- Geofag (25)
- Geografi og geofag (25)
- Helse- og oppvekstfag (25)
- Historie (25)
- Informasjonsteknologi (25)
- KRLE (25)
- Kjemi (25)
Trinn
- 5. trinn (48)
- 6. trinn (48)
- 7. trinn (48)
- 10. trinn (36)
- 8. trinn (36)
- 9. trinn (36)
- 1. trinn (27)
- 2. trinn (27)
- 3. trinn (27)
- 4. trinn (27)
- Vg1 (25)
- Vg2 (25)
Nøkkelord
36 treff
-
OkkupertArena 8–10ArtikkelForfølgelse av jødene
Den 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe? Den 9. april 1940 var Kathe 13 år. Hun var født og vokste opp i Oslo og bodde sammen med sine foreldre og tre søsken. En dag måtte hun svare på et spørreskjema for jøder. På spørsmål om når hun kom til Norge, svarte hun: «Alltid vært i Norge.» Noen dager senere ble hun arrestert sammen med sine foreldre og en av søstrene. Hvorfor ble de arrestert, og hva skjedde med Kathe?
-
OkkupertArena 8–10ArtikkelFrigjøringen
Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake. Mot slutten av annen verdenskrig ble tyskerne presset tilbake på alle fronter. I Norge kom frigjøringen først i Finnmark, høsten 1944. Da kom sovjetiske styrker over grensen, og tyske soldater måtte trekke seg tilbake.
-
OkkupertArena 8–10ArtikkelKrig! Norge angripes og okkuperes
Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig. Et viktig prinsipp i det internasjonale samfunnet er idealet om suverene stater. Det betyr at alle stater fritt skal bestemme over seg selv, og at de har rett til å styre seg selv uten inngrep eller trusler fra andre stater. Men ikke alle stater respekterer internasjonale spilleregler, noe også Norge fikk erfare under annen verdenskrig.
-
OkkupertArena 8–10ArtikkelSammendrag
Nazismen hadde liten oppslutning i Norge før annen verdenskrig. Demokratiet sto sterkt.
-
Demokrati for alleArena 8–10Litterær tekst
-
Mot en ny storkrigArena 8–10ArtikkelKonsekvenser
Annen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn? Annen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn?
-
Demokratiske ideerArena 8–10ArtikkelIdeer fra antikken – det første demokratiet
Vi må langt tilbake i tid for å finne de første ideene om at folket skal bestemme. For over 2500 år siden, i den perioden vi kaller antikken (ca. 1000 f.Kr.–500 e.Kr.), innførte bystaten Athen et system de kalte demokrati. Tanken var at folket skulle delta i alle viktige avgjørelser i byen. Dette var noe helt nytt. De fleste andre stater på denne tiden (og i lang tid framover) ble styrt av konger, fyrster eller keisere som mente at de var utvalgt av gudene til å herske over folket. Men athenerne tenkte annerledes.
-
Demokrati for alleArena 8–10ArtikkelKamp for stemmerett
Kamp for stemmerett
-
Demokrati for alleArena 8–10ArtikkelFolk begynte å delta i demokratiet
I 1814 bodde nordmenn flest på gårder på landet.
-
Demokratiske ideerArena 8–10ArtikkelIdeer fra opplysningstiden – folkets rettigheter
I opplysningstiden godtok ikke alle lenger gamle sannheter om Gud, jorda og universet. Nye ideer begynte å spre seg blant folk.
-
Demokratiske ideerArena 8–10ArtikkelFra ideer til handling – revolusjon i Nord-Amerika
Dette glassmaleriet i Massachusetts State House i Boston viser at Magna Carta var en viktig inspirasjon for dem som skrev den amerikanske grunnloven.
-
Bruk stemmen!YtringsfrihetArtikkelLag din egen rapp
Artikkel fra fabel 5–7 med aktiviteter knyttet til at elevene skal utforske rapp og uttrykke meningene sine ved å lage en rapp.Artikkel fra fabel 5–7 med aktiviteter knyttet til at elevene skal utforske rapp og uttrykke meningene sine ved å lage en rapp.
-
Bruk stemmen!YtringsfrihetArtikkelSi fra i din egen kommune
Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.
-
Bruk stemmen!YtringsfrihetArtikkelEnig eller uenig?
Aktivitet fra Arena 5-7 hvor elevene skal ta stilling til ulike påstander.Aktivitet fra Arena 5-7 hvor elevene skal ta stilling til ulike påstander.
-
Bruk stemmen!YtringsfrihetArtikkelSkriv et leserinnlegg
Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet.
-
Fra Quest 5-7: Get to Know Each OtherUkrainaArtikkelHow do you behave online?
Film med barn som diskuterer nettvett.
-
Fra Quest 5-7: Get to Know Each OtherUkrainaArtikkelWho inspires you to make a difference?
En film om hvem som inspirer barn / forbildene deres.
-
Fra Quest 5-7: Get to Know Each OtherUkrainaArtikkelWhat will you do to make a difference?
En film om hvordan barn kan gjøre en forskjell?
-
Viktige stemmerYtringsfrihetArtikkelHvordan påvirke?
Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?
-
Hva er ytringsfrihet?YtringsfrihetArtikkelBestem selv!
Artikkel knyttet til temaet diskriminering.Artikkel knyttet til temaet diskriminering.