Fag
- Samfunnsfag (35)
- Norsk (27)
- Kjemi (18)
- Engelsk (16)
- Fremmedspråk (16)
- Fysikk (16)
- Geofag (16)
- Geografi og geofag (16)
- Helse- og oppvekstfag (16)
- Historie (16)
- Informasjonsteknologi (16)
- KRLE (16)
Trinn
- 5. trinn (39)
- 6. trinn (39)
- 7. trinn (39)
- 10. trinn (35)
- 8. trinn (35)
- 9. trinn (35)
- 1. trinn (16)
- 2. trinn (16)
- 3. trinn (16)
- 4. trinn (16)
- Vg1 (16)
- Vg2 (16)
Nøkkelord
35 treff
-
Ressurser i NorgeKjemi 1ArtikkelBerggrunnen
Berggrunnen er det faste underlaget (steinen) som vi finner på havbunnen og på land. Berggrunnen inneholder mange ressurser som har vært viktige for Norge opp gjennom historien. De første menneskene som kom til Norge, brukte stein til å lage våpen og redskaper. Etter hvert gjorde kunnskap og teknologi det mulig å hente ut metaller som jern, sølv og kobber fra enkelte typer stein, og gruvedrift ble en viktig industri mange steder i landet. Berggrunnen er det faste underlaget (steinen) som vi finner på havbunnen og på land. Berggrunnen inneholder mange ressurser som har vært viktige for Norge opp gjennom historien. De første menneskene som kom til Norge, brukte stein til å lage våpen og redskaper. Etter hvert gjorde kunnskap og teknologi det mulig å hente ut metaller som jern, sølv og kobber fra enkelte typer stein, og gruvedrift ble en viktig industri mange steder i landet.
-
Bærekraftig ressursbruk i verdenKjemi 1ArtikkelHvordan kan vi bruke ressursene mer bærekraftig i framtiden?
For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger. For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger.
-
Bærekraftig ressursbruk i verdenArena 8–10ArtikkelRessurser og ressursbruk
En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.
-
Bærekraftig ressursbruk i verdenArena 8–10ArtikkelSammendrag
En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg etter som vi har fått mer kunnskap og teknologi.
-
Fattigdom og rikdom i verdenArena 8–10ArtikkelLag et tankekart
Lag et tankekart om det du har lest i Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller.
-
UtøyaArena 8–10ArtikkelLag et tankekart
Lag et tankekart om det du har lest i Utøya – den hjerteformede øya.
-
MidtøstenArena 8–10ArtikkelLag et tankekart
Lag et tankekart om det du har lest.
-
KriminalitetArena 8–10ArtikkelLag et tankekart
Lag et tankekart om det du har lest i Kriminalitet – på kant med loven.
-
Den kalde krigenArena 8–10ArtikkelLag et tankekart
Her kan du lage ditt eget tankekart med notater fra dette temaet. Tankekartet kan være nyttig å bruke før vurderingssituasjoner, og som en rask repetisjon når du trenger det.
-
Bærekraftig ressursbruk i verdenArena 8–10ArtikkelBerggrunnen
For mange er stein bare «gråstein». Men steinen i berggrunnen skjuler ressurser som er viktige for det moderne mennesket. Ny kunnskap om berggrunnen og bedre teknologi har gjort flere ressurser tilgjengelig for oss. Kull, olje og gass er viktige energikilder. At mobiltelefonen din inneholder over 40 forskjellige metaller og mineraler fra ulike steder i verden, visste du kanskje? Men visste du at sminke, tannkrem, deodoranter og maling også inneholder mineraler fra berggrunnen? For mange er stein bare «gråstein». Men steinen i berggrunnen skjuler ressurser som er viktige for det moderne mennesket. Ny kunnskap om berggrunnen og bedre teknologi har gjort flere ressurser tilgjengelig for oss. Kull, olje og gass er viktige energikilder. At mobiltelefonen din inneholder over 40 forskjellige metaller og mineraler fra ulike steder i verden, visste du kanskje? Men visste du at sminke, tannkrem, deodoranter og maling også inneholder mineraler fra berggrunnen?
-
Arbeid, inntekt og forbrukArena 8–10ArtikkelLag et tankekart
Lag et tankekart
-
Demokrati for alleArena 8–10ArtikkelBruk begrepene
Skriv en kort tekst der du bruker disse ordene: demokrati, ytringsfrihet, stemmerett, netthets, debatt. Teksten din skal brukes for å lære barn på mellomtrinnet hva disse begrepene betyr.
-
Bærekraftig ressursbruk i verdenArena 8–10ArtikkelLag et tankekart
Lag et tankekart om det du har lest i temaet Bærekraftig ressursbruk i verden – utfordringer og muligheter.
-
Demokratiske ideerArena 8–10ArtikkelIdeer fra antikken – det første demokratiet
Vi må langt tilbake i tid for å finne de første ideene om at folket skal bestemme. For over 2500 år siden, i den perioden vi kaller antikken (ca. 1000 f.Kr.–500 e.Kr.), innførte bystaten Athen et system de kalte demokrati. Tanken var at folket skulle delta i alle viktige avgjørelser i byen. Dette var noe helt nytt. De fleste andre stater på denne tiden (og i lang tid framover) ble styrt av konger, fyrster eller keisere som mente at de var utvalgt av gudene til å herske over folket. Men athenerne tenkte annerledes.
-
Demokrati for alleArena 8–10ArtikkelKamp for stemmerett
Kamp for stemmerett
-
Demokrati for alleArena 8–10ArtikkelFolk begynte å delta i demokratiet
I 1814 bodde nordmenn flest på gårder på landet.
-
Demokratiske ideerArena 8–10ArtikkelIdeer fra opplysningstiden – folkets rettigheter
I opplysningstiden godtok ikke alle lenger gamle sannheter om Gud, jorda og universet. Nye ideer begynte å spre seg blant folk.
-
Demokratiske ideerArena 8–10ArtikkelFra ideer til handling – revolusjon i Nord-Amerika
Dette glassmaleriet i Massachusetts State House i Boston viser at Magna Carta var en viktig inspirasjon for dem som skrev den amerikanske grunnloven.
-
Bruk stemmen!YtringsfrihetArtikkelSi fra i din egen kommune
Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.
-
Bruk stemmen!YtringsfrihetArtikkelSkriv et leserinnlegg
Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet.