Hopp til hovedinnhold

Søk

12 treff

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Fattigdom og rikdom i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    FNs bærekraftsmål – verdens arbeidsplan for å bedre levekår og miljø

    For å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling. For å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling.

  • Bærekraftig utvikling

    Kjemi 1

    Artikkel

    Mennesket og naturen

    Akkurat som dyra og plantene må vi ha trygghet, mat, rent vann og ren luft for å leve. Vi er også avhengige av at klimaet er levelig – at det verken er for varmt eller for kaldt. Kunnskap og teknologi har gjort det mulig for oss mennesker å utnytte naturen på stadig nye måter, og det aller meste vi bruker i hverdagen, kommer på en eller annen måte fra naturen. Huset vi bor i, varmen og strømmen, maten vi spiser, klærne vi bruker, og alle de ulike tingene vi eier. Illustrasjonen du ser her viser at vi mennesker er avhengige av naturen, men også at vi er en naturlig del av den. Akkurat som dyra og plantene må vi ha trygghet, mat, rent vann og ren luft for å leve. Vi er også avhengige av at klimaet er levelig – at det verken er for varmt eller for kaldt.

  • Midtøsten

    Arena 8–10

    Artikkel

    Sammendrag

    Befolkningen i Midtøsten er sammensatt av ulike etniske grupper og religiøse retninger. Flertallet er muslimer, og arabisk er det vanligste språket.

  • Midtøsten

    Arena 8–10

    Artikkel

    Hva er typisk for Midtøsten?

    Midtøsten er et geografisk område sørøst for Middelhavet, men også en betegnelse for land som har en del til felles når det gjelder kultur. Befolkningen i området er sammensatt av ulike etniske grupper. De tilhører ulike religiøse retninger, men i de fleste landene er flertallet av befolkningen muslimer. Arabisk er det mest utbredte språket i Midtøsten, men det snakkes også kurdisk, persisk, hebraisk, tyrkisk og flere andre språk der. Midtøsten er et geografisk område sørøst for Middelhavet, men også en betegnelse for land som har en del til felles når det gjelder kultur. Befolkningen i området er sammensatt av ulike etniske grupper. De tilhører ulike religiøse retninger, men i de fleste landene er flertallet av befolkningen muslimer. Arabisk er det mest utbredte språket i Midtøsten, men det snakkes også kurdisk, persisk, hebraisk, tyrkisk og flere andre språk der.

  • Nasjonalisme

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning

    Nasjonalisme kan være en følelse av å høre til i et fellesskap og ønske det beste for landet sitt. Det kan også skape konflikt, krig og undertrykkelse. Hvordan oppsto nasjonalismen? Hva har nasjonalismen ført til? Og hva betyr nasjonalisme i dag?

  • Midtøsten

    Arena 8–10

    Artikkel

    Palestinerne og Israel: Hvem har rett til landet?

    «Det er en grunnleggende konflikt. Vi og de vil ha det samme: Vi vil begge ha Palestina.» «Det er en grunnleggende konflikt. Vi og de vil ha det samme: Vi vil begge ha Palestina.»

  • Oppstart - Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller

    Arena 8–10

    Læringsløp

    Oppstart - Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller

    Etter å ha jobbet med temaet skal du kunne forklare og gi eksempler på hva som påvirker levekår sammenligne forskjellige levekår i verden i dag forklare forskjellen på levekår og livskvalitet presentere hvordan FNs bærekraftsmål kan bidra til en bærekraftig utvikling Hva tenker du når du ser dette bildet fra et nabolag i Johannesburg i Sør-Afrika?

  • Midtøsten

    Arena 8–10

    Artikkel

    Bruk begrepene

    Bruk begrepene-oppgaver til kapitlet Midtøsten – konflikter med lange røtter.

  • Verdens befolkning

    Arena 8–10

    Artikkel

    Migrasjon – mennesker på flyttefot

    Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.

    Foreldre med et barn som løper hektisk gjennom en støvete krattørken
  • Fra Arena 6: På flukt

    Ukraina

    Artikkel

    På flukt fra krig og konflikt

    Elevene leser en fortelling om å måtte flykte på grunn av krig og konflikt.Elevene leser en fortelling om å måtte flykte på grunn av krig og konflikt.

  • Hva vet dere om å flykte?

    Ukraina

    Læringsløp

    Hva vet dere om å flykte?

    I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)