Fag
- Samfunnsfag (13)
- Kjemi (10)
- Engelsk (8)
- Fremmedspråk (8)
- Fysikk (8)
- Geofag (8)
- Geografi og geofag (8)
- Helse- og oppvekstfag (8)
- Historie (8)
- Informasjonsteknologi (8)
- KRLE (8)
- Kroppsøving (8)
Trinn
- 10. trinn (13)
- 8. trinn (13)
- 9. trinn (13)
- 5. trinn (11)
- 6. trinn (11)
- 7. trinn (11)
- 1. trinn (8)
- 2. trinn (8)
- 3. trinn (8)
- 4. trinn (8)
- Vg1 (8)
- Vg2 (8)
Nøkkelord
13 treff
-
Ressurser i Norge
Kjemi 1
Artikkel
BerggrunnenBerggrunnen er det faste underlaget (steinen) som vi finner på havbunnen og på land. Berggrunnen inneholder mange ressurser som har vært viktige for Norge opp gjennom historien. De første menneskene som kom til Norge, brukte stein til å lage våpen og redskaper. Etter hvert gjorde kunnskap og teknologi det mulig å hente ut metaller som jern, sølv og kobber fra enkelte typer stein, og gruvedrift ble en viktig industri mange steder i landet. Berggrunnen er det faste underlaget (steinen) som vi finner på havbunnen og på land. Berggrunnen inneholder mange ressurser som har vært viktige for Norge opp gjennom historien. De første menneskene som kom til Norge, brukte stein til å lage våpen og redskaper. Etter hvert gjorde kunnskap og teknologi det mulig å hente ut metaller som jern, sølv og kobber fra enkelte typer stein, og gruvedrift ble en viktig industri mange steder i landet.
-
Bærekraftig ressursbruk i verden
Kjemi 1
Artikkel
Hvordan kan vi bruke ressursene mer bærekraftig i framtiden?For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger. For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger.
-
Bærekraftig ressursbruk i verden
Arena 8–10
Artikkel
Ressurser og ressursbrukEn ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.
-
Bærekraftig ressursbruk i verden
Arena 8–10
Artikkel
SammendragEn ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg etter som vi har fått mer kunnskap og teknologi.
-
Bærekraftig ressursbruk i verden
Arena 8–10
Artikkel
BerggrunnenFor mange er stein bare «gråstein». Men steinen i berggrunnen skjuler ressurser som er viktige for det moderne mennesket. Ny kunnskap om berggrunnen og bedre teknologi har gjort flere ressurser tilgjengelig for oss. Kull, olje og gass er viktige energikilder. At mobiltelefonen din inneholder over 40 forskjellige metaller og mineraler fra ulike steder i verden, visste du kanskje? Men visste du at sminke, tannkrem, deodoranter og maling også inneholder mineraler fra berggrunnen? For mange er stein bare «gråstein». Men steinen i berggrunnen skjuler ressurser som er viktige for det moderne mennesket. Ny kunnskap om berggrunnen og bedre teknologi har gjort flere ressurser tilgjengelig for oss. Kull, olje og gass er viktige energikilder. At mobiltelefonen din inneholder over 40 forskjellige metaller og mineraler fra ulike steder i verden, visste du kanskje? Men visste du at sminke, tannkrem, deodoranter og maling også inneholder mineraler fra berggrunnen?
-
Fra Quest 5-7: Get to Know Each Other
Ukraina
Artikkel
What will you do to make a difference?En film om hvordan barn kan gjøre en forskjell?
-
Krig
Ukraina
Læringsløp
KrigHva er egentlig en krig? Og hva kan være grunner til at krig oppstår? I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer kriger og årsaker til at krig oppstår. Hva er egentlig en krig? Og hva kan være grunner til at krig oppstår? I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer kriger og årsaker til at krig oppstår.
-
Fra Quest 5-7: Get to Know Each Other
Ukraina
Artikkel
What matters to you?Film om hva barn er opptatt av.
-
Viktige stemmer
Ytringsfrihet
Artikkel
Speakers' CornerArtikkel om Speakers' Corner i London og oppgaver knyttet til ytringsfrihet.
-
Viktige stemmer
Ytringsfrihet
Artikkel
Malala YousafzaiEngelsk artikkel om Malala Yousafzai.
-
Bruk stemmen!
Ytringsfrihet
Artikkel
Take a standAktivitet fra Quest 5-7 hvor elevene skal ta stilling til ulike påstander.
-
Viktige stemmer
Ytringsfrihet
Ressurs
Your School Needs Your Voice and VoteTekst om elevråd og valg til dette.
-
Bruk stemmen!
Ytringsfrihet
Artikkel
Letter to the editorSkriveramme og modelltekst fra Quest 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet ytringsfrihet.