Hopp til hovedinnhold

Søk

19 treff

  • Ressurser i Norge

    Kjemi 1

    Artikkel

    Berggrunnen

    Berggrunnen er det faste underlaget (steinen) som vi finner på havbunnen og på land. Berggrunnen inneholder mange ressurser som har vært viktige for Norge opp gjennom historien. De første menneskene som kom til Norge, brukte stein til å lage våpen og redskaper. Etter hvert gjorde kunnskap og teknologi det mulig å hente ut metaller som jern, sølv og kobber fra enkelte typer stein, og gruvedrift ble en viktig industri mange steder i landet. Berggrunnen er det faste underlaget (steinen) som vi finner på havbunnen og på land. Berggrunnen inneholder mange ressurser som har vært viktige for Norge opp gjennom historien. De første menneskene som kom til Norge, brukte stein til å lage våpen og redskaper. Etter hvert gjorde kunnskap og teknologi det mulig å hente ut metaller som jern, sølv og kobber fra enkelte typer stein, og gruvedrift ble en viktig industri mange steder i landet.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Kjemi 1

    Artikkel

    Hvordan kan vi bruke ressursene mer bærekraftig i framtiden?

    For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger. For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Sammendrag

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg etter som vi har fått mer kunnskap og teknologi.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Berggrunnen

    For mange er stein bare «gråstein». Men steinen i berggrunnen skjuler ressurser som er viktige for det moderne mennesket. Ny kunnskap om berggrunnen og bedre teknologi har gjort flere ressurser tilgjengelig for oss. Kull, olje og gass er viktige energikilder. At mobiltelefonen din inneholder over 40 forskjellige metaller og mineraler fra ulike steder i verden, visste du kanskje? Men visste du at sminke, tannkrem, deodoranter og maling også inneholder mineraler fra berggrunnen? For mange er stein bare «gråstein». Men steinen i berggrunnen skjuler ressurser som er viktige for det moderne mennesket. Ny kunnskap om berggrunnen og bedre teknologi har gjort flere ressurser tilgjengelig for oss. Kull, olje og gass er viktige energikilder. At mobiltelefonen din inneholder over 40 forskjellige metaller og mineraler fra ulike steder i verden, visste du kanskje? Men visste du at sminke, tannkrem, deodoranter og maling også inneholder mineraler fra berggrunnen?

  • Viktige stemmer

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Speakers' Corner

    Artikkel om Speakers' Corner i London og oppgaver knyttet til ytringsfrihet.

  • Viktige stemmer

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Malala Yousafzai

    Engelsk artikkel om Malala Yousafzai.

  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Take a stand

    Aktivitet fra Quest 5-7 hvor elevene skal ta stilling til ulike påstander.

    Thumbnail.
  • Viktige stemmer

    Ytringsfrihet

    Ressurs

    Your School Needs Your Voice and Vote

    Tekst om elevråd og valg til dette.

  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Letter to the editor

    Skriveramme og modelltekst fra Quest 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet ytringsfrihet.

  • Eventyr: Keiserens nye klær

    Ytringsfrihet

    Læringsløp

    Eventyr: Keiserens nye klær

    Et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.Et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.

    Lesetekst
  • Et lite stykke Norge

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Солнечное сияние

    Det samiske eventyret "Solskjenken" oversatt til russisk.

  • Et lite stykke Norge

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Паляничка

    Eventyret "Pannekaka" oversatt til ukrainsk Eventyret "Pannekaka" oversatt til ukrainsk 

    En gris, hane, and, gås og høne sitter i gresset sammen med en pannekake.
  • Et lite stykke Norge

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Сьомий господар в домі

    Eventyret "Den sjuende far i huset" oversatt til ukrainskEventyret "Den sjuende far i huset" oversatt til ukrainsk

    En ung mann som bøyer seg over sengekanten til en veldig, veldig, veldig gammel og rynkete liten mann, som ser ut som han sover. Han har mange rynker i ansiktet sitt. Den unge mannen ser trøtt ut, og det ser ut som han spør den gamle om noe.
  • Et lite stykke Norge

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Дар Сонця

    Det samiske eventyret "Solskjenken" oversatt til ukrainsk.

  • Et lite stykke Norge

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Блин

    Eventyret "Pannekaka" oversatt til russiskEventyret "Pannekaka" oversatt til russisk

    En gris, hane, and, gås og høne sitter i gresset sammen med en pannekake.
  • Et lite stykke Norge

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Як хлопець із тролем наввипередки їли

    Eventyret "Gutten som kappåt med trollet" oversatt til ukrainskEventyret "Gutten som kappåt med trollet" oversatt til ukrainsk

    Et kjempestort troll i en skog. Trollet har ei øks i den ene hånda.
  • Et lite stykke Norge

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Парень, который ел наперегонки с троллем

    Eventyret "Gutten som kappåt med trollet" oversatt til russiskEventyret "Gutten som kappåt med trollet" oversatt til russisk

    Et kjempestort troll i en skog. Trollet har ei øks i den ene hånda.
  • Fra Quest 5–7: Get to Know Each Other

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    What matters to you?

    Film om hva barn er opptatt av.

    1.6.png

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)