Fag
- Norsk (40)
- Engelsk (8)
- Fremmedspråk (8)
- Fysikk (8)
- Geofag (8)
- Geografi og geofag (8)
- Helse- og oppvekstfag (8)
- Historie (8)
- Informasjonsteknologi (8)
- KRLE (8)
- Kjemi (8)
- Kroppsøving (8)
Trinn
- 1. trinn (111)
- 2. trinn (111)
- 3. trinn (111)
- 4. trinn (111)
- 10. trinn (40)
- 8. trinn (40)
- 9. trinn (40)
- 5. trinn (9)
- 6. trinn (9)
- 7. trinn (9)
- Vg1 (8)
- Vg2 (8)
Nøkkelord
40 treff
-
Kapitler fra Fabel 9Fabel 8–10ArtikkelKapittel 1: Les for å oppleve
I møtet mellom den skjønnlitterære teksten og leseren kan det skapes magiske situasjoner, der leseren opplever å bli en del av fortellingen. Denne opplevelsen er styrt av leserens evne til å fylle inn tomrommene: alt som ikke er skildret eller forklart i teksten. Det krever tålmodighet og konsentrasjon å fylle inn tomrom i tekster skrevet for ungdom og voksne, noe norskfaget skal støtte og forberede elevene til å kunne gjøre på egen hånd.
-
Kapitler fra Fabel 9Fabel 8–10ArtikkelKapittel 10: Lag sammensatte tekster
Dagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.
-
Kapitler fra Fabel 9Fabel 8–10ArtikkelKapittel 12: Hold deg til saken
Både i kompetansemålene, i kjerneelementene og i de tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap i norsk er det å kunne delta i samfunnsdebatten sentralt. Elevene skal øve seg i å delta både muntlig og skriftlig. I dette kapitlet tar vi utgangspunkt i Agnes Nordviks vei mot å bli en aktiv samfunnsdebattant. Hun har fått merke hvordan ulike kommentatorer prøver å hindre henne i å uttrykke sine meninger, noe som kan være et utgangspunkt for en diskusjon om dette fenomenet sammen med elevene.
-
Kapitler fra Fabel 9Fabel 8–10ArtikkelKapittel 8: Les og skriv noveller
I dag skriver mange novelleforfattere tekster som er forholdsvis lange, mens elevene oftest møter korte noveller i lærebøkene. Dersom elevene skal lære seg å skrive fortettede tekster på 1–4 sider med tanke på vurderingssituasjoner, er det nødvendig at eksempeltekstene er forholdsvis korte.
-
Kapitler fra Fabel 9Fabel 8–10ArtikkelKapittel 14: Språk og identitet
I Fagfornyelsens overordnede del ”Fagets relevans og sentrale verdier” kan vi lese at: ”Gjennom arbeid med faget norsk skal elevene bli trygge språkbrukere og bevisste på sin egen språklige og kulturelle identitet innenfor et inkluderende fellesskap der flerspråklighet blir verdsatt som en ressurs”. I kompetansemålene for læreplanen står det at elevene skal ”forklare den historiske bakgrunnen for bokmål og nynorsk og reflektere over statusen til de offisielle språkene i Norge i dag” og at de ”skal utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter”. Disse føringene har vært styrende for arbeidet med dette kapitlet om språk og identitet. Kapitlet er delt inn i ulike deler som hver på sin måte tar for seg hvordan språkbruk bidrar til å forme vår identitet. Kapitlet tar for seg for seg dialekter, bokmål og nynorsk, samisk språk og kultur, multietnolekt og holdninger til språk og språkbruk.
-
Kapitler fra Fabel 9Fabel 8–10ArtikkelKapittel 4: Diskuter
Dette kapitlet er et kurskapittel i muntlige ferdigheter som bygger videre på kapitlet ”Si det” i Fabel 8. Målet er å videreutvikle elevenes strategier knyttet til muntlig aktivitet fra spontane og planlagte norskfaglige samtaler og presentasjoner, til å kunne delta aktivt i samtaler og diskusjoner.
-
Kapitler fra Fabel 9Fabel 8–10ArtikkelKapittel 2: Er det sant?
Hvordan skal vi være sikre på at noe er sant eller ikke? Hva legger vi i god kildekritikk og -bruk? Dette kapitlet tar for seg ulike måter å nærme seg fakta på, og øver elevene i å være kritiske i møte med ny informasjon.
-
Kapitler fra Fabel 9Fabel 8–10ArtikkelKapittel 3: Skriv kreativt
Å kunne skrive er en av de grunnleggende ferdighetene i Fagfornyelsen. Om det å skrive står det at: ”Det innebærer å utvikle personlige skriftlige uttrykksmåter og å beherske skrivestrategier, rettskriving og oppbygging av tekster."
-
Terminprøve 9. trinn høst 2021Fabel 8–10LæringsløpLes og lær om dyr
Tekstene er hentet fra Store norske leksikon .
-
Kapitler fra Fabel 9Fabel 8–10ArtikkelKapittel 13: Tale
Muntlig kommunikasjon er en sentral del av norskfaget. I kjerneelementene står det at: «Elevene skal få positive opplevelser ved å uttrykke og utfolde seg muntlig. De skal lytte til og bygge på andres innspill i faglige samtaler. De skal presentere, fortelle og diskutere på hensiktsmessige måter både spontant og planlagt, foran et publikum og med bruk av digitale ressurser.» Denne formuleringen danner bakgrunnen for dette kapitlet.
-
Kapitler fra Fabel 9Fabel 8–10ArtikkelKapittel 9: Fortell med ord og bilder
De siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.
-
Kapitler fra Fabel 9Fabel 8–10ArtikkelKapittel 6: Ord i sammenheng
På veien mot å bli gode og kompetente språkbrukere, må elevene innom flere holdeplasser. Én av disse er setningslære. Kunnskap om setningsoppbygging og -struktur kan hjelpe elever med å variere språket, og dermed skape flyt og sammenheng i egne tekster. Videre kan de lettere se sammenhenger med andre språk, og øke den totale språkforståelsen.
-
Kapitler fra Fabel 9Fabel 8–10ArtikkelKapittel 15: Les langt
Vi har valgt å vie et helt kapittel til lesing av roman i klassen i Fabel 9. Vi har tatt utgangspunkt i en ungdomsroman fra 2020 Ser du dette av Sigrid Agnethe Hansen, men tenker at metoden i kapitlet kan brukes på hvilken som helst felles roman du ønsker å lese sammen med elevgruppen. Selv om literacy har en sentral plass i den nye læreplanen, er ikke danning glemt. Danning er viktig for oss i Fabel-teamet. Dette kapitlet henger sammen med kapittel 1, «Les for å oppleve» og viser mange av teknikkene fra dette kapitlet brukt i praksis.
-
Terminprøve 8. trinn høst 2021Fabel 8–10LæringsløpLes og lær om dyr
Tekstene er hentet fra Store norske leksikon .
-
Tekster om naturFabel 8–10Artikkel10 ville ekspedisjonar
Hva betyr begrepene skruis , råk og basketak ?Hva betyr begrepene skruis , råk og basketak ?
-
Les for å læreFabel 8–10ArtikkelLes og lær om dyr
Her skal du lese og lære om et dyr du liker og lage en tegneserie om akkurat dette dyret.
-
Kapitler fra Fabel 9Fabel 8–10ArtikkelKapittel 5: Bruk språket
Elevene har lært om språksystemet tidligere og vil ha med seg kunnskap om det når de begynner arbeidet med dette kapitlet. De aller fleste trenger nok likevel repetisjon, og på ungdomstrinnet vil elevene kunne forstå mer av hvordan språksystemet faktisk virker, og de vil dermed få et redskap til å lære blant annet andre språk. Like viktig som språksystemet i seg selv er altså språket i bruk – hvordan opptrer ordene i praksis? I Fabel ønsker vi å vise både system og funksjon, i funksjon.
-
KapittelveiledningerFabel 8–10ArtikkelKapittel 4: Diskuter
Dette kapitlet er et kurskapittel i muntlige ferdigheter som bygger videre på kapitlet ”Si det” i Fabel 8. Målet er å videreutvikle elevenes strategier knyttet til muntlig aktivitet fra spontane og planlagte norskfaglige samtaler og presentasjoner, til å kunne delta aktivt i samtaler og diskusjoner.
-
KapittelveiledningerFabel 8–10ArtikkelKapittel 6: Ord i sammenheng
På veien mot å bli gode og kompetente språkbrukere, må elevene innom flere holdeplasser. Én av disse er setningslære. Kunnskap om setningsoppbygging og -struktur kan hjelpe elever med å variere språket, og dermed skape flyt og sammenheng i egne tekster. Videre kan de lettere se sammenhenger med andre språk, og øke den totale språkforståelsen.
-
KapittelveiledningerFabel 8–10ArtikkelKapittel 10: Lag sammensatte tekster
Dagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.