Fag
- Norsk (26)
- Samfunnsfag (21)
- Engelsk (20)
- Kjemi (16)
- Fremmedspråk (15)
- Fysikk (15)
- Geofag (15)
- Geografi og geofag (15)
- Helse- og oppvekstfag (15)
- Historie (15)
- Informasjonsteknologi (15)
- KRLE (15)
Trinn
- 5. trinn (62)
- 6. trinn (62)
- 7. trinn (62)
- 10. trinn (20)
- 8. trinn (20)
- 9. trinn (20)
- Vg3 (17)
- Vg1 (16)
- 1. trinn (15)
- 2. trinn (15)
- 3. trinn (15)
- 4. trinn (15)
Nøkkelord
20 treff
-
March, April
Stages 8–10
Artikkel
Earth DayWhat can you do to take care of the Earth?
-
Teenagers Taking Action
Stages 8–10
Læringsløp
Teenagers Taking ActionIn this text, we meet four teenagers from different parts of the world who have found ways to be environmentally friendly. Unit Focus learning words and expressions to describe environmental problems and solutions reading, writing and talking about environmental challenges and what we as individuals can do about them gathering information, organising ideas and planning a five paragraph essay
-
Climate Change
Stages 8–10
Læringsløp
Climate ChangeUnit focus reading, writing and talking about climate change learning vocabulary having to do with climate change, global warming, and natural disasters
-
Meatless Monday
Stages 8–10
Læringsløp
Meatless MondayAnna learns that meat consumption in the world is expected to double from 2000 to 2005 and suggests that the family replace one meal a week with a vegetarian alternative. Not everyone thinks this is a good idea. Unit Focus practise listening skills taking about sustainable food consumption and environmental problems related to meat production working with idioms
-
Connor’s Conscience
Stages 8–10
Læringsløp
Connor’s ConscienceConnor posts about his life on social media, and especially on what he does to be more environmentally friendly. Unit Focus working with words that are easily confused reading and creating social media texts which combine textual and visual information learning words and expressions having to do with sustainable consumption
-
Bruk stemmen!
Ytringsfrihet
Artikkel
Si fra i din egen kommuneArtikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.
-
Bruk stemmen!
Ytringsfrihet
Artikkel
Skriv et leserinnleggSkriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet.
-
Fra Arena 6: På flukt
Ukraina
Artikkel
Ny i NorgeHvordan er det å være ny i Norge? Les Avas opplevelse av hvordan det var å flykte fra hjemlandet Iran til Norge.
-
Fra Arena 6: På flukt
Ukraina
Artikkel
På flukt fra forfølgelseI noen land ivaretar ikke menneskerettighetene. Mange mennesker må flykte fordi de blir forfulgt eller truet. Når noen flykter fra forfølgelse, er det fordi de står i fare for å bli utsatt for overgrep på grunn av hvem de er, hva de mener eller tror på.
-
Viktige stemmer
Ytringsfrihet
Artikkel
Hvordan påvirke?Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?
-
Hva er ytringsfrihet?
Ytringsfrihet
Artikkel
YtringsfrihetArtikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten. Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten.
-
Bruk stemmen!
Ytringsfrihet
Artikkel
Tips til en god diskusjonTips til en god diskusjon fra Arena 5-7. Tips til en god diskusjon fra Arena 5-7.
-
Viktige stemmer
Ytringsfrihet
Artikkel
På flukt fra forfølgelseArtikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.Artikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.
-
Hva vet dere om å flykte?
Ukraina
Læringsløp
Hva vet dere om å flykte?I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.
-
Viktige stemmer
Ytringsfrihet
Artikkel
Speakers' CornerArtikkel om Speakers' Corner i London og oppgaver knyttet til ytringsfrihet.
-
Viktige stemmer
Ytringsfrihet
Artikkel
Malala YousafzaiEngelsk artikkel om Malala Yousafzai.
-
Viktige stemmer
Ytringsfrihet
Ressurs
Your School Needs Your Voice and VoteTekst om elevråd og valg til dette.
-
Bruk stemmen!
Ytringsfrihet
Artikkel
Letter to the editorSkriveramme og modelltekst fra Quest 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet ytringsfrihet.
-
Bruk stemmen!
Ytringsfrihet
Artikkel
Prepare and give an opening speechAktivitet hvor elevene skal uttrykke sin mening om barns rett til utdanning.
-
Eventyr: Keiserens nye klær
Ytringsfrihet
Læringsløp
Eventyr: Keiserens nye klærEt tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.Et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.