Fag
- Norsk (26)
- Samfunnsfag (26)
- Engelsk (23)
- Kjemi (16)
- Fremmedspråk (15)
- Fysikk (15)
- Geofag (15)
- Geografi og geofag (15)
- Helse- og oppvekstfag (15)
- Historie (15)
- Informasjonsteknologi (15)
- KRLE (15)
Trinn
- 5. trinn (87)
- 6. trinn (87)
- 7. trinn (87)
- 10. trinn (34)
- 8. trinn (34)
- 9. trinn (34)
- 1. trinn (21)
- 2. trinn (21)
- 3. trinn (21)
- 4. trinn (21)
- Vg3 (17)
- Vg1 (16)
Forfatter
Nøkkelord
34 treff
-
The Universal Declaration of Human Rights
Stages 8–10
Læringsløp
The Universal Declaration of Human RightsUnit Focus reading, writing and speaking about democracy and citizenship using relative pronouns evaluating sources using quotes and references
-
Bærekraftig ressursbruk i verden
Arena 8–10
Artikkel
Ressurser og ressursbrukEn ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.
-
Fattigdom og rikdom i verden
Arena 8–10
Artikkel
FNs bærekraftsmål – verdens arbeidsplan for å bedre levekår og miljøFor å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling. For å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling.
-
Mot en bedre verden?
Arena 8–10
Artikkel
MenneskerettigheterFra historien kjenner vi til en rekke eksempler på ledere som har begått overgrep mot befolkningen eller ikke gitt dem rettigheter som vi tar for gitt i Norge i dag. Jødeutryddelsen under annen verdenskrig er et eksempel på det. Fra historien kjenner vi til en rekke eksempler på ledere som har begått overgrep mot befolkningen eller ikke gitt dem rettigheter som vi tar for gitt i Norge i dag. Jødeutryddelsen under annen verdenskrig er et eksempel på det.
-
Bærekraftig utvikling
Kjemi 1
Artikkel
Mennesket og naturenAkkurat som dyra og plantene må vi ha trygghet, mat, rent vann og ren luft for å leve. Vi er også avhengige av at klimaet er levelig – at det verken er for varmt eller for kaldt. Kunnskap og teknologi har gjort det mulig for oss mennesker å utnytte naturen på stadig nye måter, og det aller meste vi bruker i hverdagen, kommer på en eller annen måte fra naturen. Huset vi bor i, varmen og strømmen, maten vi spiser, klærne vi bruker, og alle de ulike tingene vi eier. Illustrasjonen du ser her viser at vi mennesker er avhengige av naturen, men også at vi er en naturlig del av den. Akkurat som dyra og plantene må vi ha trygghet, mat, rent vann og ren luft for å leve. Vi er også avhengige av at klimaet er levelig – at det verken er for varmt eller for kaldt.
-
March, April
Stages 8–10
Artikkel
Earth DayWhat can you do to take care of the Earth?
-
July, August
Stages 8–10
Artikkel
International Day of FriendshipWhat do you like to do with your friends?
-
Teenagers Taking Action
Stages 8–10
Læringsløp
Teenagers Taking ActionIn this text, we meet four teenagers from different parts of the world who have found ways to be environmentally friendly. Unit Focus learning words and expressions to describe environmental problems and solutions reading, writing and talking about environmental challenges and what we as individuals can do about them gathering information, organising ideas and planning a five paragraph essay
-
Climate Change
Stages 8–10
Læringsløp
Climate ChangeUnit focus reading, writing and talking about climate change learning vocabulary having to do with climate change, global warming, and natural disasters
-
Meatless Monday
Stages 8–10
Læringsløp
Meatless MondayAnna learns that meat consumption in the world is expected to double from 2000 to 2005 and suggests that the family replace one meal a week with a vegetarian alternative. Not everyone thinks this is a good idea. Unit Focus practise listening skills taking about sustainable food consumption and environmental problems related to meat production working with idioms
-
Connor’s Conscience
Stages 8–10
Læringsløp
Connor’s ConscienceConnor posts about his life on social media, and especially on what he does to be more environmentally friendly. Unit Focus working with words that are easily confused reading and creating social media texts which combine textual and visual information learning words and expressions having to do with sustainable consumption
-
September, October
Stages 8–10
Artikkel
United Nations DayThis is a day that celebrates friendship and co-operation between the countries in the United Nations. It is a day to think about peace and human rights.
-
Verdens befolkning
Arena 8–10
Artikkel
Hva kan vi si om verdens befolkning i framtiden?Det er stor usikkerhet knyttet til hvor mange mennesker vi vil bli i framtiden. Forskerne er likevel enige om at verdens befolkning vil fortsette å vokse gjennom dette århundret. I mange land er store barnekull fortsatt vanlig. Og når stadig flere barn overlever, og de voksne lever lenger, øker befolkningen. Det er stor usikkerhet knyttet til hvor mange mennesker vi vil bli i framtiden. Forskerne er likevel enige om at verdens befolkning vil fortsette å vokse gjennom dette århundret. I mange land er store barnekull fortsatt vanlig. Og når stadig flere barn overlever, og de voksne lever lenger, øker befolkningen.
-
Mot en bedre verden?
Arena 8–10
Artikkel
SammendragFor å forhindre en ny verdenskrig ble De forente nasjoner (FN) etablert i 1945. Organisasjonen fikk i oppgave å sikre fred i verden.
-
Demokrati for alle
Arena 8–10
Artikkel
Bruk begrepeneSkriv en kort tekst der du bruker disse ordene: demokrati, ytringsfrihet, stemmerett, netthets, debatt. Teksten din skal brukes for å lære barn på mellomtrinnet hva disse begrepene betyr.
-
Oppstart - Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller
Arena 8–10
Læringsløp
Oppstart - Fattigdom og rikdom i verden – store forskjellerEtter å ha jobbet med temaet skal du kunne forklare og gi eksempler på hva som påvirker levekår sammenligne forskjellige levekår i verden i dag forklare forskjellen på levekår og livskvalitet presentere hvordan FNs bærekraftsmål kan bidra til en bærekraftig utvikling Hva tenker du når du ser dette bildet fra et nabolag i Johannesburg i Sør-Afrika?
-
Mot en ny storkrig
Arena 8–10
Artikkel
KonsekvenserAnnen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn? Annen verdenskrig krevde mange menneskeliv. I tillegg ble den avsluttet på dramatisk vis med bruk av atombomber. Overgrepene under krigen rystet verden. Spørsmålene var mange: Hvordan kunne man unngå en ny krig? Hvordan kunne man fremme demokratiutvikling og et mer rettferdig internasjonalt samfunn?
-
Verdens befolkning
Arena 8–10
Artikkel
Migrasjon – mennesker på flyttefotOrdet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.
-
Bruk stemmen!
Ytringsfrihet
Artikkel
Si fra i din egen kommuneArtikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.
-
Bruk stemmen!
Ytringsfrihet
Artikkel
Skriv et leserinnleggSkriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet.