Hopp til hovedinnhold

Søk

58 treff

  • Aktuelt

    Stages 8–10

    Artikkel

    Vurdering for læring, støtte og respons underveis

    Når vi ber elevene våre skrive tekster på engelsk, ber vi dem om å bruke en sammensatt kompetanse, hvor de må kombinere kunnskap om språk, innhold og struktur. For at resultatet skal bli godt, trenger elevene veiledning og tilbakemelding underveis. Det er dette denne artikkelen skal handle om. Oppskrifter på mange typer tekster finner elevene i Stages-bøkene.  Elevene trenger en oppskrift – en liste med ingredienser og en instruks som tar dem steg for steg gjennom prosessen.  Det er mange måter å hjelpe eleven på.  Den responsen som vi gir elevene våre, må være så forståelig og konkret som mulig.

  • A Street Cat Named Bob

    Stages 8–10

    Læringsløp

    On Your Feet!

    All the pupils start in one end of the classroom or a corridor. The teacher holds up a sheet of paper with a word (in Norwegian) from the glossary. The first pupil to say the English translation of the word out loud, gets to jump a space ahead. Continue with more words from the glossary. The first student to make it across the classroom or corridor (or who gets the furthest when all the words from the glossary are translated), is the winner. 

  • Til læreren

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Norskundervisning etter fagfornyelsen

    Den nye læreplanen på 8. og 9. trinn er innført, mens 10. trinn venter ett år til før kompetansemål og vurderingsordning blir endret. Blant annet må politikere og fagfolk finne ut av hvordan eksamensordningen for 10. trinn skal se ut, noe som styrer mye av arbeidet til norsklærerne på ungdomstrinnet. Vi lærebokforfattere jobber på spreng for å få nye læremidler klare til skolestart. Vi håper at vår tolkning av den nye planen stemmer over ens med det som blir den gjengse oppfatningen blant lærerne, og at læremidlene blir gode verktøy for lærere og elever.

  • Aktuelt

    Stages 8–10

    Artikkel

    Gode grep som forbereder til muntlig og skriftlig eksamen

    Å komme opp til eksamen i engelsk i 10. klasse er spennende – både for elever og lærere. Har vi gode nok tekster å sette på leselista til muntlig eksamen? Dekker de læreplanmålene, representerer de dybde og bredde, er de tilpasset elevenes ferdighetsnivåer? Har elevene god nok trening i å skrive ulike typer tekster før skriftlig eksamen? Har de jobbet systematisk med struktur, avsnitt, innledning og avslutning? Det er mange måter å hjelpe eleven på. 

  • Fortell, fortell

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Litterære virkemidler

    Når du skriver fortellinger, må du passe på å få med viktige detaljer for at leseren skal kunne forstå sammenhengene og leve seg inn i det som skjer. Samtidig bør du kutte ut alt som ikke er med på å bygge opp spenningen. Tar du med unødvendige detaljer, kan det bli kjedelig å lese. Bruk litterære virkemidler som beskrivelser, handlingsreferat, tankereferat, temposkift og replikker for å skape en god fortelling. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.

  • Fortell, fortell

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Bygg opp en fortelling

    Tenk nøye gjennom hvordan du starter fortellingen din. Innledningen bestemmer nemlig ikke bare om leseren har lyst til å lese videre, men også hvordan leseren ser for seg det du skal skrive om. Det er mange måter å starte fortellinger på. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    The Hate U Give

    Start Før du leser Hva vet du om Black lives matter- kampanjen og George Floyd- saken? Tenkeskriv eller søk på internett i noen minutter og diskuter i par. Har BLM-kampanjen hatt effekt? Skriv ned stikkord og diskuter i klassen. Har vi rasisme i Norge i dag? Skriv ned stikkord og diskutér i klassen.Start Før du leser Hva vet du om Black lives matter- kampanjen og George Floyd- saken? Tenkeskriv eller søk på internett i noen minutter og diskuter i par. Har BLM-kampanjen hatt effekt? Skriv ned stikkord og diskuter i klassen. Har vi rasisme i Norge i dag? Skriv ned stikkord og diskutér i klassen.

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

  • Reasons to Learn English

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Starting Point

    All around the world, children and teens are learning English at school, just like you. Why is it important to learn English? Discuss in groups.

    En thumb for trykk. Den viser en hånd med pekefingeren ut som trykker.
  • Reasons to Learn English

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Reasons to Learn English

    Look at the list. Do you agree that these reasons are good reasons? Are they the same reasons you discussed during the Starting Point task?

  • Reasons to Learn English

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Global English Quiz

    What do you know about the English speaking world? Take this quiz to learn more.

    En thumb for oppgaver. Den viser en sirkel til venstre, et spørsmålstegn i midten og en avhuket firkant til høyre.
  • Whatif

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Starting Point

    Look at the girl in the picture. What is she worried about? Write down your thoughts in a notebook.

    En thumb for trykk. Den viser en hånd med pekefingeren ut som trykker.
  • Finding a Friend

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Starting Point

    Make an acrostic poem for FRIEND. An acrostic poem uses the letters in a topic word to begin each line. Here is one for SCHOOL. S chedule C lasses H omework O rganization O pportunity L earning

    En thumb for trykk. Den viser en hånd med pekefingeren ut som trykker.
  • Smart Ice Cream

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Creative Corner

    Word Pyramids Can you create a word pyramid like this? Start with a single letter. Every word uses the same letter(s) as the word before and adds one more. Use one of these letters to start:  O, E, A, U, I, G, M, N, S, T, W, P, H, B Example:           A         A N        R A N       R A I N     B R A I N

    Thumbnail.
  • Terminprøve 8. trinn høst 2021

    Stages 8–10

    Læringsløp

  • Spider-swallowing

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Understanding

    Cloubi, S8_K02_L03_Understanding

    En thumb for forståelse. Den viser linjer og et forstørrelsesglass som forstørrer deler av linjene.
  • Spider-swallowing

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Useful Words

    S8_K02_L03_UW

    Thumbnail.
  • Spider-swallowing

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Prepositional phrases

    S8_K02_L03_Prepositional_phrases

    En thumb for oppgaver. Den viser en sirkel til venstre, et spørsmålstegn i midten og en avhuket firkant til høyre.
  • Spider-swallowing

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Word Power

    S8_K02_L03_WP

    En thumb for A til Z i gul og lilla farge.
  • Terminprøve 9. trinn høst 2021

    Stages 8–10

    Læringsløp

123

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)