Til hovedinnhold

104 treff

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Favorittdikt

    Har du et favorittdikt, et dikt som treffer deg? 

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Til ungdommen

    Tre døgn etter terrorhandlingene i Oslo og på Utøya 22. juli 2011 samlet nesten 200 000 mennesker seg på Rådhusplassen i Oslo med roser i hendene.   

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Skriv dikt selv

    Lytt til Sondre Justad, Musti og Ulf Risnes, og skriv et eget dikt på din dialekt. 

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Språklige virkemidler

    Se etter språklige bilder i diktet «Til ungdommen». Hvilken virkning har de?

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Å oppleve dikt

    Når vi leser eller lytter til dikt, må vi gi oss tid til å oppleve diktet. Kjenn etter: Hva sier diktet til deg? 

  • Kapitler fra Fabel 8
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 10: Fortell med ord og lyd

    Dette kapitlet om lyrikk er det første av tre kapitler om denne sjangeren i Fabel 8-10 . I Fabel 8 konsentrerer vi oss om lyrikk som sjanger, språklige bilder og tonesatte dikt. Mange unge norske artister skriver tekster på norsk, både på dialekt og på varianter av skriftspråkene.

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Ensomhet

    Se på illustrasjonen. Hva syns du den forteller? Kjenner du igjen diktet i illustrasjonen?

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Hva er det med dikt?

    Dikt kan røre og berøre oss. Når dikt fremføres med innlevelse, kan de treffe oss ekstra godt. Den lyrikken vi møter mest av i hverdagen vår, er sanglyrikk.

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Dikt som forandrer liv

    Har du lest en bok som forandret livet ditt?

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Tekst i kontekst

    Nordahl Griegs dikt «Til ungdommen» skrev han i 1936. Diktet ble til i en tid og en kontekst der Europa sto på randen av en ny krig.

  • Verdens befolkning
    Arena 8–10
    Artikkel
    Demografi – en beskrivelse av befolkningen

    Ordet demografi kommer fra de greske ordene demos, som betyr «folk», og grafein, som betyr «(be)skrive». Og det skal vi forsøke å gjøre her. Vi skal beskrive befolkningssituasjonen ulike steder i verden og undersøke hvordan endringer i levekår påvirker befolkningssituasjonen.   Ordet demografi kommer fra de greske ordene demos , som betyr «folk», og grafein, som betyr «(be)skrive». Og det skal vi forsøke å gjøre her. Vi skal beskrive befolkningssituasjonen ulike steder i verden og undersøke hvordan endringer i levekår påvirker befolkningssituasjonen.

  • Internasjonal handel
    Kjemi 1
    Artikkel
    En bærekraftig internasjonal handel

    Som vi har sett, er det flere sider ved dagens internasjonale handel ikke bærekraftig. Det innebærer at det vi gjør nå, er med på å ødelegge for neste generasjon. En av de største utfordringene verden står overfor i dag, er endringene i miljøet og klimaet. Om vi skal klare å stoppe klimaendringene, må vi slutte å bruke så mye ikkefornybare ressurser, som olje, kull og gass, og gå over til fornybare energikilder, som vind-, sol- og havenergi. Samtidig må vi finne måter å bruke naturen på som ikke forurenser eller ødelegger den. Som vi har sett, er det flere sider ved dagens internasjonale handel ikke bærekraftig. Det innebærer at det vi gjør nå, er med på å ødelegge for neste generasjon. En av de største utfordringene verden står overfor i dag, er endringene i miljøet og klimaet.

  • Fattigdom og rikdom i verden
    Arena 8–10
    Artikkel
    Sammendrag

    Levekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.

  • Energibruk og miljø – Filmer
    Ganas 1–2
    Video
  • Verdens befolkning
    Arena 8–10
    Artikkel
    En modell for levekår og befolkningsutvikling

    Bedring i levekårene har vist seg å ha den samme virkningen på befolkningen i mange land: Folk lever lenger og får færre barn. Samfunnsforskere har forsøkt å lage en modell som beskriver denne sammenhengen: den demografiske overgangsmodellen. Modellen viser hvordan fødsels- og dødsrater i et land endrer seg over tid. Bedring i levekårene har vist seg å ha den samme virkningen på befolkningen i mange land: Folk lever lenger og får færre barn. Samfunnsforskere har forsøkt å lage en modell som beskriver denne sammenhengen: den demografiske overgangsmodellen. Modellen viser hvordan fødsels- og dødsrater i et land endrer seg over tid. Vi ser at land går fra å ha høye fødsels- og dødsrater til tilsvarende lave rater etter hvert som økonomi og levekår blir bedre. Dette påvirker også befolkningsveksten i landet.

  • Oppstart - Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller
    Arena 8–10
    Læringsløp
    Oppstart - Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller

    Etter å ha jobbet med temaet skal du kunne forklare og gi eksempler på hva som påvirker levekår sammenligne forskjellige levekår i verden i dag forklare forskjellen på levekår og livskvalitet presentere hvordan FNs bærekraftsmål kan bidra til en bærekraftig utvikling Hva tenker du når du ser dette bildet fra et nabolag i Johannesburg i Sør-Afrika?

  • Fortell med ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Det er langt mellom venner

    Hva må til for å være en god venn?

  • Fortell med ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Å fortelle med lyd

    Hva er musikk? Enkelt forklart kan vi si at musikk er en kunstform som bruker lyd.

  • Fortell med ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Hva er lyrikk?

    Når du leser et dikt, kan du prøve å lese det høyt eller synge det. Da opplever du sikkert at diktet har både rim og rytme. I dikt og sangtekster brukes språklige bilder for å uttrykke følelser, mening og tanker. I stedet for å si ting rett ut, som «du er snill og vakker», kan man si «du er en blomst», eller «du er som vinden en sensommerkveld».I dikt og sangtekster brukes språklige bilder for å uttrykke følelser, mening og tanker. I stedet for å si ting rett ut, som «du er snill og vakker», kan man si «du er en blomst», eller «du er som vinden en sensommerkveld».

  • Fortell med ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Språklige bilder

    I dikt og sangtekster brukes språklige bilder for å uttrykke følelser, mening og tanker. I stedet for å si ting rett ut, som «du er snill og vakker», kan man si «du er en blomst», eller «du er som vinden en sensommerkveld».

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)