Hopp til hovedinnhold

Søk

113 treff

  • Algebraisk løsningsmetode for likninger

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Algebraisk løsningsmetode for likninger

    Læringsløp hvor vi jobber med å forklare hva en likning er og å løse likninger ved tegning og resonnering, og ved algebraisk løsningsmetode.Læringsløp hvor vi jobber med å forklare hva en likning er og å løse likninger ved tegning og resonnering, og ved algebraisk løsningsmetode.

  • micro:bit

    Programmering

    Læringsløp

    micro:bit

    I dette læringsløpet blir du kjent med den lille datamaskinen med de enorme mulighetene! I dette læringsløpet blir du kjent med den lille datamaskinen med de enorme mulighetene! 

  • Negative tall

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Negative tall

    Læringsløp hvor vi jobber med å utforske og begrunne regneregler for negative tall, og å regne med negative tall i de fire regneartene.Læringsløp hvor vi jobber med å utforske og begrunne regneregler for negative tall, og å regne med negative tall i de fire regneartene.

  • Statistikk

    Programmering

    Læringsløp

    Statistikk

    I dette læringsløpet skal du lære om statistikk.I dette læringsløpet skal du lære om statistikk.

  • Velkommen til Matemagisk

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Velkommen til Matemagisk

    Matemagisk legger til rette for at elevene får være aktive, utforske og oppdage matematiske sammenhenger. Vi ønsker at elevene skal snakke matte med hverandre, utvikle forståelse og bli gode problemløsere. Læremidlet legger opp til at elevene kan samarbeide om matematikken. Gjennom læremidlet møter elevene et mangfold av utforskende oppgaver, snakke matte oppgaver, spill, aktiviteter og oppgaver knyttet til elevenes hverdag. 

  • Velkommen til Matemagisk

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Velkommen til Matemagisk

    Matemagisk legger til rette for at elevene får være aktive, utforske og oppdage matematiske sammenhenger. Vi ønsker at elevene skal snakke matte med hverandre, utvikle forståelse og bli gode problemløsere. Læremidlet legger opp til at elevene kan samarbeide om matematikken. Gjennom læremidlet møter elevene et mangfold av utforskende oppgaver, snakke matte oppgaver, spill, aktiviteter og oppgaver knyttet til elevenes hverdag. 

  • Regnestrategier

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Regnestrategier

    I dette læringsløpet jobber vi med å bruke likhetstegnet riktig, bruke ulike regnestrategier i de fire regneartene, argumentere for valg av regnestrategier og forklare regnemåter og hente ut og bruke relevant informasjon fra tekst og tabeller.I dette læringsløpet jobber vi med å bruke likhetstegnet riktig, bruke ulike regnestrategier i de fire regneartene, argumentere for valg av regnestrategier og forklare regnemåter og hente ut og bruke relevant informasjon fra tekst og tabeller.

  • Trinn 5: Å forenkle algebraiske uttrykk med brøker og parenteser

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Trinn 5: Å forenkle algebraiske uttrykk med brøker og parenteser

    Er du usikker på om du trenger å jobbe med dette trinnet? Hopp til siste oppgave 19.44. Hvis du får til den greit, trenger du ikke å gjøre de andre oppgavene på trinn 5.Er du usikker på om du trenger å jobbe med dette trinnet? Hopp til siste oppgave 19.44. Hvis du får til den greit, trenger du ikke å gjøre de andre oppgavene på trinn 5.

  • Formlikhet og kongruens

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Formlikhet og kongruens

    I dette læringsløpet skal dere utforske og forklare formlikhet og kongruens.I dette læringsløpet skal dere utforske og forklare formlikhet og kongruens.

  • Eksponentialfunksjoner

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Eksponentialfunksjoner

    Forklare hva som kjennetegner situasjoner som kan beskrives med eksponentialfunksjoner . Forklare sammenhengen mellom vekstfaktor og funksjonsuttrykket til eksponentialfunksjoner. Utforske , beskrive og argumentere for sammenhengen mellom funksjonsuttrykket og grafen til en eksponentialfunksjon. Tegne grafen til eksponentialfunksjoner i GeoGebra, og kunne bruke den til å løse praktiske problemer .

  • Trinn 3: Å forenkle algebraiske uttrykk med parenteser

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Trinn 3: Å forenkle algebraiske uttrykk med parenteser

    Er du usikker på om du trenger å jobbe med dette trinnet? Hopp til oppgave 19.27. Hvis du får til den greit, trenger du ikke å gjøre de andre oppgavene på trinn 3.Er du usikker på om du trenger å jobbe med dette trinnet? Hopp til oppgave 19.27. Hvis du får til den greit, trenger du ikke å gjøre de andre oppgavene på trinn 3.

  • Trinn 4: Å løse likninger med parenteser

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Trinn 4: Å løse likninger med parenteser

    Er du usikker på om du trenger å jobbe med dette trinnet? Hopp til siste oppgave 19.30. Hvis du får til den greit, trenger du ikke å gjøre de andre oppgavene på trinn 4.Er du usikker på om du trenger å jobbe med dette trinnet? Hopp til siste oppgave 19.30. Hvis du får til den greit, trenger du ikke å gjøre de andre oppgavene på trinn 4.

  • Funksjonsmaskiner

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Funksjonsmaskiner

    LæringsmålLæringsmål

  • Trinn 9: Multiplikasjon og divisjon av brøker med algebraiske uttrykk i teller og nevner

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Trinn 9: Multiplikasjon og divisjon av brøker med algebraiske uttrykk i teller og nevner

    Her skal du jobbe med multiplikasjon og divisjon av brøker med algebraiske uttrykk i teller og nevner.Her skal du jobbe med multiplikasjon og divisjon av brøker med algebraiske uttrykk i teller og nevner.

  • Forenkling av algebraiske uttrykk

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Forenkling av algebraiske uttrykk

    Læringsløp hvor vi jobber med å utforske hvordan vi kan forenkle algebraiske uttrykk og å forenkle algebraiske uttrykk ved å trekke sammen ledd av samme type.Læringsløp hvor vi jobber med å utforske hvordan vi kan forenkle algebraiske uttrykk og å forenkle algebraiske uttrykk ved å trekke sammen ledd av samme type.

  • Trinn 7: Å forenkle algebraiske uttrykk med brøker, parenteser og potenser

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Trinn 7: Å forenkle algebraiske uttrykk med brøker, parenteser og potenser

    Her skal du jobbe med å forenkle uttrykk med brøker, parenteser og potenser.Her skal du jobbe med å forenkle uttrykk med brøker, parenteser og potenser.

  • Volum og overflate av noen tredimensjonale figurer

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Volum og overflate av noen tredimensjonale figurer

    I dette læringsløpet skal dere sammenligne egenskaper ved tredimensjonale figurer, argumentere for formlene for volum og overflate av noen tredimensjonale figurer og bruke formler og på en systematisk måte regne ut volum og overflate av enkle og sammensatte tredimensjonale figurer.I dette læringsløpet skal dere sammenligne egenskaper ved tredimensjonale figurer, argumentere for formlene for volum og overflate av noen tredimensjonale figurer og bruke formler og på en systematisk måte regne ut volum og overflate av enkle og sammensatte tredimensjonale figurer.

  • Brøk

    Programmering

    Læringsløp

    Brøk

    I dette læringsløpet skal du lære om brøk.I dette læringsløpet skal du lære om brøk.

    Blå bakgrunn med hvite piksler.
  • Definisjoner og egenskaper

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Definisjoner og egenskaper

    Læringsmål: Definere og bruke begrepene normal og parallell linje .  Utforske egenskaper ved sirkler og bruke begreper i tilknytning til sirkler.  Navngi trekanter, firkanter og andre mangekanter, utforske og argumentere for egenskaper ved dem.  Tegne sirkler, vinkler, linjer og mangekanter i GeoGebra . Læringsmål: Definere og bruke begrepene normal og parallell linje .  Utforske egenskaper ved sirkler og bruke begreper i tilknytning til sirkler.  Navngi trekanter, firkanter og andre mangekanter, utforske og argumentere for egenskaper ved dem.  Tegne sirkler, vinkler, linjer og mangekanter i GeoGebra . 

  • Store talls lov

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Store talls lov

    Læringsmål Bruke programmering til å simulere tilfeldige utfall.  Utforske og kjenne til sammenhengen mellom relativ frekvens og sannsynlighet.  Finne sannsynligheten i sammensatte forsøk med programmering . Læringsmål Bruke programmering til å simulere tilfeldige utfall.  Utforske og kjenne til sammenhengen mellom relativ frekvens og sannsynlighet.  Finne sannsynligheten i sammensatte forsøk med programmering . 

    Hender som koder på en laptop med flytende fargerike og dekorative element flytende rundt.

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)