Hopp til hovedinnhold

Søk

20 treff

  • Indigenous Australians
    Stages 8–10
    Læringsløp
    Starting point

    What do you think happened to Australia’s Indigenous peoples after the white Europeans arrived?

  • Indigenous Peoples
    Stages 8–10
    Læringsløp
    Indigenous Peoples

    Indigenous peoples were there first.    Unit Focus reading about Indigenous peoples around the world finding out about Indigenous rights  using active and passive voice

  • Two Wolves
    Stages 8–10
    Læringsløp
    Two Wolves

    Which wolf will win the fight going on inside you?   Unit Focus reading words of wisdom from the Cherokee people working with nouns and adjectives 

  • The Stolen Generations
    Stages 8–10
    Læringsløp
    The Stolen Generations

    For many years, the Australian authorities took Aboriginal children from their families and put them in orphanages or foster homes with white families.   Unit Focus reading a speech about the Stolen Generations making questions for an interview finding sentences in the passive voice

  • Bruk stemmen!
    Ytringsfrihet
    Artikkel
    Si fra i din egen kommune

    Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.

  • Bruk stemmen!
    Ytringsfrihet
    Artikkel
    Skriv et leserinnlegg

    Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. 

  • Fra Arena 6: På flukt
    Ukraina
    Artikkel
    Ny i Norge

    Hvordan er det å være ny i Norge? Les Avas opplevelse av hvordan det var å flykte fra hjemlandet Iran til Norge. 

  • Fra Arena 6: På flukt
    Ukraina
    Artikkel
    På flukt fra forfølgelse

    I noen land ivaretar ikke  menneskerettighetene. Mange mennesker må flykte fordi de blir forfulgt eller truet. Når noen flykter fra forfølgelse, er det fordi de står i fare for å bli utsatt for overgrep på grunn av hvem de er, hva de mener eller tror på.

  • Viktige stemmer
    Ytringsfrihet
    Artikkel
    Hvordan påvirke?

    Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?

  • Hva er ytringsfrihet?
    Ytringsfrihet
    Artikkel
    Ytringsfrihet

    Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten. Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten. 

  • Bruk stemmen!
    Ytringsfrihet
    Artikkel
    Tips til en god diskusjon

    Tips til en god diskusjon fra  Arena 5-7. Tips til en god diskusjon fra  Arena 5-7. 

  • Viktige stemmer
    Ytringsfrihet
    Artikkel
    På flukt fra forfølgelse

    Artikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.Artikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.

  • Hva vet dere om å flykte?
    Ukraina
    Læringsløp
    Hva vet dere om å flykte?

    I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

  • Viktige stemmer
    Ytringsfrihet
    Artikkel
    Speakers' Corner

    Artikkel om Speakers' Corner i London og oppgaver knyttet til ytringsfrihet.

  • Viktige stemmer
    Ytringsfrihet
    Artikkel
    Malala Yousafzai

    Engelsk artikkel om Malala Yousafzai.

  • Viktige stemmer
    Ytringsfrihet
    Ressurs
    Your School Needs Your Voice and Vote

    Tekst om elevråd og valg til dette.

  • Bruk stemmen!
    Ytringsfrihet
    Artikkel
    Letter to the editor

    Skriveramme og modelltekst fra Quest 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet ytringsfrihet.

  • Stages 8–10
    Stages 8–10
    Artikkel
    Crowds

    Have you missed this? Being together in a large crowd? Being happy, lively and enthusiastic with lots of others, in the same place, at the same time?  Well, you can look forward to us being able to get together again, filling up stadiums, concert halls and town squares. Explore these large, famous crowds of people , and afterwards, you can go more in-depth and explore a crowd you have chosen yourself.  Have you missed this? Being together in a large crowd? Being happy, lively and enthusiastic with lots of others, in the same place, at the same time?  Well, you can look forward to us being able to get together again, filling up stadiums, concert halls and town squares. Explore these large, famous crowds of people, and afterwards, you can go more in-depth and explore a crowd you have chosen yourself. 

  • Bruk stemmen!
    Ytringsfrihet
    Artikkel
    Prepare and give an opening speech

    Aktivitet hvor elevene skal uttrykke sin mening om barns rett til utdanning.

    Thumb Speak and Write
  • Eventyr: Keiserens nye klær
    Ytringsfrihet
    Læringsløp
    Eventyr: Keiserens nye klær

    Et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.Et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.

    Lesetekst

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)