Fag
- Norsk (25)
- Engelsk (20)
- Samfunnsfag (16)
- Fremmedspråk (15)
- Fysikk (15)
- Geofag (15)
- Geografi og geofag (15)
- Helse- og oppvekstfag (15)
- Historie (15)
- Informasjonsteknologi (15)
- KRLE (15)
- Kjemi (15)
Trinn
- 5. trinn (23)
- 6. trinn (23)
- 7. trinn (23)
- 10. trinn (20)
- 8. trinn (20)
- 9. trinn (20)
- 1. trinn (15)
- 2. trinn (15)
- 3. trinn (15)
- 4. trinn (15)
- Vg1 (15)
- Vg2 (15)
Nøkkelord
20 treff
-
Indigenous AustraliansStages 8–10LæringsløpStarting point
What do you think happened to Australia’s Indigenous peoples after the white Europeans arrived?
-
Indigenous PeoplesStages 8–10LæringsløpIndigenous Peoples
Indigenous peoples were there first. Unit Focus reading about Indigenous peoples around the world finding out about Indigenous rights using active and passive voice
-
Two WolvesStages 8–10LæringsløpTwo Wolves
Which wolf will win the fight going on inside you? Unit Focus reading words of wisdom from the Cherokee people working with nouns and adjectives
-
The Stolen GenerationsStages 8–10LæringsløpThe Stolen Generations
For many years, the Australian authorities took Aboriginal children from their families and put them in orphanages or foster homes with white families. Unit Focus reading a speech about the Stolen Generations making questions for an interview finding sentences in the passive voice
-
Bruk stemmen!YtringsfrihetArtikkelSi fra i din egen kommune
Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.
-
Bruk stemmen!YtringsfrihetArtikkelSkriv et leserinnlegg
Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet.
-
Fra Arena 6: På fluktUkrainaArtikkelNy i Norge
Hvordan er det å være ny i Norge? Les Avas opplevelse av hvordan det var å flykte fra hjemlandet Iran til Norge.
-
Fra Arena 6: På fluktUkrainaArtikkelPå flukt fra forfølgelse
I noen land ivaretar ikke menneskerettighetene. Mange mennesker må flykte fordi de blir forfulgt eller truet. Når noen flykter fra forfølgelse, er det fordi de står i fare for å bli utsatt for overgrep på grunn av hvem de er, hva de mener eller tror på.
-
Viktige stemmerYtringsfrihetArtikkelHvordan påvirke?
Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?
-
Hva er ytringsfrihet?YtringsfrihetArtikkelYtringsfrihet
Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten. Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten.
-
Bruk stemmen!YtringsfrihetArtikkelTips til en god diskusjon
Tips til en god diskusjon fra Arena 5-7. Tips til en god diskusjon fra Arena 5-7.
-
Viktige stemmerYtringsfrihetArtikkelPå flukt fra forfølgelse
Artikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.Artikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.
-
Hva vet dere om å flykte?UkrainaLæringsløpHva vet dere om å flykte?
I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.
-
Viktige stemmerYtringsfrihetArtikkelSpeakers' Corner
Artikkel om Speakers' Corner i London og oppgaver knyttet til ytringsfrihet.
-
Viktige stemmerYtringsfrihetArtikkelMalala Yousafzai
Engelsk artikkel om Malala Yousafzai.
-
Viktige stemmerYtringsfrihetRessursYour School Needs Your Voice and Vote
Tekst om elevråd og valg til dette.
-
Bruk stemmen!YtringsfrihetArtikkelLetter to the editor
Skriveramme og modelltekst fra Quest 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet ytringsfrihet.
-
Stages 8–10Stages 8–10ArtikkelCrowds
Have you missed this? Being together in a large crowd? Being happy, lively and enthusiastic with lots of others, in the same place, at the same time? Well, you can look forward to us being able to get together again, filling up stadiums, concert halls and town squares. Explore these large, famous crowds of people , and afterwards, you can go more in-depth and explore a crowd you have chosen yourself. Have you missed this? Being together in a large crowd? Being happy, lively and enthusiastic with lots of others, in the same place, at the same time? Well, you can look forward to us being able to get together again, filling up stadiums, concert halls and town squares. Explore these large, famous crowds of people, and afterwards, you can go more in-depth and explore a crowd you have chosen yourself.
-
Bruk stemmen!YtringsfrihetArtikkelPrepare and give an opening speech
Aktivitet hvor elevene skal uttrykke sin mening om barns rett til utdanning.
-
Eventyr: Keiserens nye klærYtringsfrihetLæringsløpEventyr: Keiserens nye klær
Et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.Et tverrfaglig opplegg om ytringsfrihet og å tørre å si fra.