Hopp til hovedinnhold

Søk

25 treff

  • Flere bokstaver får samme lyd

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    g eller k

    I noen tilfeller skal vi skrive g selv om vi uttaler med k-lyd: Vi skriver ringte , men uttaler ordet med k-lyd: * rinkte . Og hvilken lyd er det i ordet stygt  – g eller k?

  • Enkel og dobbel konsonant

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Forenkling av dobbeltkonsonant

    Noen ganger skjer det noe med dobbeltkonsonanten. Den blir enkel. Når skjer det? Det får du lære om her. 

  • Flere bokstaver får samme lyd

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    æ-lyden

    Æ er en spesiell bokstav. Det er ikke mange alfabeter har denne bokstaven. Men – ikke alle ord som har æ-lyd, skal skrives med æ. Noen skal skrives med e. Her får du øve på ord med æ-lyd, både de som skrives med æ og med e. 

  • Stumme lyder

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Stum g

    Husk – det er aldri g i aldri! Men i mange andre ord skriver vi en g som vi ikke hører. Her lærer du mer om hvilke ord det er. Mange av dem bruker vi ofte.

  • Kapitler fra Fabel 8

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 10: Fortell med ord og lyd

    Dette kapitlet om lyrikk er det første av tre kapitler om denne sjangeren i Fabel 8-10 . I Fabel 8 konsentrerer vi oss om lyrikk som sjanger, språklige bilder og tonesatte dikt. Mange unge norske artister skriver tekster på norsk, både på dialekt og på varianter av skriftspråkene.

  • Med pennen som våpen

    Sammen for Ukraina

    Læringsløp

    «Det er ingen hverdag mer» av Gunvor Hofmo

    Dikt med oppgaver tilDikt med oppgaver til

    Skjermbilde 2022-03-01 kl. 09.36.39.png
  • Flere bokstaver får samme lyd

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    kj-lyden

    Noen av de fineste ordene på norsk begynner på kj: kjære, kjæreste, kjærlighet. 

  • Enkel og dobbel konsonant

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    inn eller in

    En del ord som begynner med in- eller al-, får ikke dobbeltkonsonant etter kort vokal.  Slike ord har vi ofte fått fra andre land. Det er lett å forveksle disse ordene med ord som begynner på inn- eller all-, men som har norsk opprinnelse, og som betyr «inn» eller «all».

  • Lytt til ord og lyd

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Hva er det med dikt?

    Dikt kan røre og berøre oss. Når dikt fremføres med innlevelse, kan de treffe oss ekstra godt. Den lyrikken vi møter mest av i hverdagen vår, er sanglyrikk.

  • Med pennen som våpen

    Sammen for Ukraina

    Læringsløp

  • Flere bokstaver får samme lyd

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    j-lyden

    Ofte er det historien bak ordene som bestemmer skrivemåten. «Hjem» kommer fra det gammelnorske ordet heimr , og «gjemme» kommer fra det gammelnorske ordet geyma .

  • Flere bokstaver får samme lyd

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    å-lyden

    Hva er forskjellen på lang og kort vokal? En lang vokal kan gjøres enda lenger: Jacob skreeeeeeek. Kort vokal har dobbel konsonant etter vokalen: Jacob følte skrekk.

  • Lytt til ord og lyd

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Favorittdikt

    Har du et favorittdikt, et dikt som treffer deg? 

  • Enkel og dobbel konsonant

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    Dobbeltkonsonant

    Ordene med dobbeltkonsonant er et veldig typisk trekk ved norsk språk. Det finnes regler for dette, og her får du lære om dem. Og så finnes det selvsagt noen unntak. Du får lære om dem også. 

  • Tekstsamling

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Datteren min vokser ut av hendene mine

    Diskuter hvilken rolle moren spiller i livet til barnet sitt i disse fasene: spebarn, tidlig skolealder, tenåring, ung voksen og voksen.Diskuter hvilken rolle moren spiller i livet til barnet sitt i disse fasene: spebarn, tidlig skolealder, tenåring, ung voksen og voksen.

  • Stumme lyder

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    Stum t og stum d

     Prøv å si disse ordene høyt:  landet, hånda, jordet, ord, tid, kald.  Er det stumme lyder i disse ordene i din dialekt, eller ikke? Hvilke lyder er stumme?

  • Flere bokstaver får samme lyd

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    o-lyden

    O-lyden kan skrives med både o og u. Sukker, bukse, rom, tunge, unge og koffert uttales alle med o-lyd, i hvert fall i de fleste dialekter. 

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 10: Fortell med ord og lyd

    Dette kapitlet om lyrikk er det første av tre kapitler om denne sjangeren i Fabel 8-10 . I Fabel 8 konsentrerer vi oss om lyrikk som sjanger, språklige bilder og tonesatte dikt. Mange unge norske artister skriver tekster på norsk, både på dialekt og på varianter av skriftspråkene.

  • Grammatikk og skriveregler

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Lånord

    Det er ikke bare mat fra andre land vi er blitt vant til å bruke. Vi låner også mange ord fra andre språk, og det har vi alltid gjort. Vi kaller dem lånord . Noen av lånordene beholder sin opprinnelige skrivemåte, mens andre lånord får en norsk stavemåte. Noen lånord kan skrives både med norsk og original stavemåte. Det kan være en utfordring å vite hva som er godkjent skrivemåte av lånord, så det er lurt å sjekke ord vi bruker ofte.

  • Stumme lyder

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    Stum h

    HVA skulle vi gjort uten spørreordene? HVORDAN skulle vi klart oss? HVEM skulle vi spurt, HVOR ville vi fått hjelp? Ja, vi bruker spørreordene ofte, og h-en må være med. Men HVORFOR? Dette henger sammen med ordenes historie. I vikingtiden uttalte man spørreordene med tydelig h først, og skrivemåten viser tilbake til ordenes historie. 

12

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)