Hopp til hovedinnhold

Søk

68 treff

  • Kapitler fra Fabel 9

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 3: Skriv kreativt

    Å kunne skrive er en av de grunnleggende ferdighetene i Fagfornyelsen. Om det å skrive står det at: ”Det innebærer å utvikle personlige skriftlige uttrykksmåter og å beherske skrivestrategier, rettskriving og oppbygging av tekster."

  • Kapitler fra Fabel 9

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 9: Fortell med ord og bilder

    De siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.

  • Flere bokstaver får samme lyd

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    g eller k

    I noen tilfeller skal vi skrive g selv om vi uttaler med k-lyd: Vi skriver ringte , men uttaler ordet med k-lyd: * rinkte . Og hvilken lyd er det i ordet stygt  – g eller k?

  • Med pennen som våpen

    Sammen for Ukraina

    Læringsløp

    «Det første skotet» av PJ Harvey

    Her kan du lese Det første skotet av forfatter PJ Harvey.Her kan du lese Det første skotet av forfatter PJ Harvey.

    Skjermbilde 2022-03-01 kl. 11.54.08.png
  • Første verdenskrig

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Innledning

    I 1914 brøt første verdenskrig ut. Den varte i fire år og fikk et omfang ingen hadde kunnet forestille seg. Den teknologiske utviklingen hadde skapt nye dødelige våpen som ble brukt for første gang i en krig. Nærmere atten millioner mennesker ble drept. Krigen førte til at europakartet ble endret og flere nye stater ble etablert. Konsekvensene av krigen skulle bli dramatiske.

    Svart-hvitt fotografi av gammeldags militærfly i lufta.
  • Til læreren

    Sammen for Ukraina

    Artikkel

    Nyttige lenker

    En samling ressurser om krigen i Ukraina, forberedelse for klasser som skal ta imot flyktninger og introduksjon av flyktninger til klassen.

    En jordklode med to satelitter i bane rund den.
  • Midtøsten

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Sammendrag

    Befolkningen i Midtøsten er sammensatt av ulike etniske grupper og religiøse retninger. Flertallet er muslimer, og arabisk er det vanligste språket.

  • Med pennen som våpen

    Sammen for Ukraina

    Læringsløp

    «DIKT FOR PRESIDENTER» av Simon Stranger

    Tekst og oppgaver til diktet Simon Stranger skrev i forbindelse med krigen i UkrainaTekst og oppgaver til diktet Simon Stranger skrev i forbindelse med krigen i Ukraina

    Demonstrasjon mot Russlands invasjon av Ukraina. I forgrunnen ser vi en plakat med bilde av Putin, med påskriften «Hands off Ukraine».
  • Kapitler fra Fabel 9

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 14: Språk og identitet

    I Fagfornyelsens overordnede del ”Fagets relevans og sentrale verdier” kan vi lese at: ”Gjennom arbeid med faget norsk skal elevene bli trygge språkbrukere og bevisste på sin egen språklige og kulturelle identitet innenfor et inkluderende fellesskap der flerspråklighet blir verdsatt som en ressurs”. I kompetansemålene for læreplanen står det at elevene skal ”forklare den historiske bakgrunnen for bokmål og nynorsk og reflektere over statusen til de offisielle språkene i Norge i dag” og at de ”skal utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter”. Disse føringene har vært styrende for arbeidet med dette kapitlet om språk og identitet. Kapitlet er delt inn i ulike deler som hver på sin måte tar for seg hvordan språkbruk bidrar til å forme vår identitet. Kapitlet tar for seg for seg dialekter, bokmål og nynorsk, samisk språk og kultur, multietnolekt og holdninger til språk og språkbruk.

  • Enkel og dobbel konsonant

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Forenkling av dobbeltkonsonant

    Noen ganger skjer det noe med dobbeltkonsonanten. Den blir enkel. Når skjer det? Det får du lære om her. 

  • Med pennen som våpen

    Sammen for Ukraina

    Læringsløp

    Simon Stranger leser dikt

    Simon Stranger leser diktet han skrev i forbindelse med krigen i Ukraina, "Dikt for presidenter".Simon Stranger leser diktet han skrev i forbindelse med krigen i Ukraina, "Dikt for presidenter".

    Portrett av forfatteren Simon Stranger
  • Kapitler fra Fabel 8

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 11: Skriv en fagartikkel

    Skriving er et viktig redskap i alle fag, og det å kunne skrive en god fagartikkel vil komme til nytte i mange situasjoner.

  • Flere bokstaver får samme lyd

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    æ-lyden

    Æ er en spesiell bokstav. Det er ikke mange alfabeter har denne bokstaven. Men – ikke alle ord som har æ-lyd, skal skrives med æ. Noen skal skrives med e. Her får du øve på ord med æ-lyd, både de som skrives med æ og med e. 

  • Stumme lyder

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Stum g

    Husk – det er aldri g i aldri! Men i mange andre ord skriver vi en g som vi ikke hører. Her lærer du mer om hvilke ord det er. Mange av dem bruker vi ofte.

  • Kapitler fra Fabel 8

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 10: Fortell med ord og lyd

    Dette kapitlet om lyrikk er det første av tre kapitler om denne sjangeren i Fabel 8-10 . I Fabel 8 konsentrerer vi oss om lyrikk som sjanger, språklige bilder og tonesatte dikt. Mange unge norske artister skriver tekster på norsk, både på dialekt og på varianter av skriftspråkene.

  • Kapitler fra Fabel 9

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 13: Tale

    Muntlig kommunikasjon er en sentral del av norskfaget. I kjerneelementene står det at:  «Elevene skal få positive opplevelser ved å uttrykke og utfolde seg muntlig. De skal lytte til og bygge på andres innspill i faglige samtaler. De skal presentere, fortelle og diskutere på hensiktsmessige måter både spontant og planlagt, foran et publikum og med bruk av digitale ressurser.» Denne formuleringen danner bakgrunnen for dette kapitlet. 

  • Med pennen som våpen

    Sammen for Ukraina

    Læringsløp

    «Det er ingen hverdag mer» av Gunvor Hofmo

    Dikt med oppgaver tilDikt med oppgaver til

    Skjermbilde 2022-03-01 kl. 09.36.39.png
  • Kapitler fra Fabel 9

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 8: Les og skriv noveller

    I dag skriver mange novelleforfattere tekster som er forholdsvis lange, mens elevene oftest møter korte noveller i lærebøkene. Dersom elevene skal lære seg å skrive fortettede tekster på 1–4 sider med tanke på vurderingssituasjoner, er det nødvendig at eksempeltekstene er forholdsvis korte.

  • Kapitler fra Fabel 9

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 1: Les for å oppleve

    I møtet mellom den skjønnlitterære teksten og leseren kan det skapes magiske situasjoner, der leseren opplever å bli en del av fortellingen. Denne opplevelsen er styrt av leserens evne til å fylle inn tomrommene: alt som ikke er skildret eller forklart i teksten. Det krever tålmodighet og konsentrasjon å fylle inn tomrom i tekster skrevet for ungdom og voksne, noe norskfaget skal støtte og forberede elevene til å kunne gjøre på egen hånd.

  • Med pennen som våpen

    Sammen for Ukraina

    Læringsløp

    Sammenlikn to dikt (vg3)

    I denne oppgaven skal du tolke og sammenlikne to av diktene du har lest.I denne oppgaven skal du tolke og sammenlikne to av diktene du har lest.

1234

Internet Explorer støttes ikke

Aschehoug univers fungerer kun med en moderne nettleser som for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)