Til hovedinnhold

Søk

66 treff

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 5: Bruk språket

    Elevene har lært om språksystemet tidligere og vil ha med seg kunnskap om det når de begynner arbeidet med dette kapitlet. De aller fleste trenger nok likevel repetisjon, og på ungdomstrinnet vil elevene kunne forstå mer av hvordan språksystemet faktisk virker, og de vil dermed få et redskap til å lære blant annet andre språk. Like viktig som språksystemet i seg selv er altså språket i bruk – hvordan opptrer ordene i praksis? I Fabel ønsker vi å vise både system og funksjon, i funksjon.

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 6: Ord i sammenheng

    På veien mot å bli gode og kompetente språkbrukere, må elevene innom flere holdeplasser. Én av disse er setningslære. Kunnskap om setningsoppbygging og -struktur kan hjelpe elever med å variere språket, og dermed skape flyt og sammenheng i egne tekster. Videre kan de lettere se sammenhenger med andre språk, og øke den totale språkforståelsen. 

  • Kapitler fra Fabel 8
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 10: Fortell med ord og lyd

    Dette kapitlet om lyrikk er det første av tre kapitler om denne sjangeren i Fabel 8-10 . I Fabel 8 konsentrerer vi oss om lyrikk som sjanger, språklige bilder og tonesatte dikt. Mange unge norske artister skriver tekster på norsk, både på dialekt og på varianter av skriftspråkene.

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 15: Les langt

    Vi har valgt å vie et helt kapittel til lesing av roman i klassen i Fabel 9. Vi har tatt utgangspunkt i en ungdomsroman fra 2020 Ser du dette av Sigrid Agnethe Hansen, men tenker at metoden i kapitlet kan brukes på hvilken som helst felles roman du ønsker å lese sammen med elevgruppen. Selv om literacy har en sentral plass i den nye læreplanen, er ikke danning glemt. Danning er viktig for oss i Fabel-teamet. Dette kapitlet henger sammen med kapittel 1, «Les for å oppleve» og viser mange av teknikkene fra dette kapitlet brukt i praksis. 

  • Midtøsten
    Kjemi 1
    Artikkel
    Syria: Hvorfor ble det en stor krig?

    Februar 2011 i Deraa, Syria. Fem 14–15 år gamle gutter snek seg inn på skolens område om kvelden med spraybokser. De skrev noen ord på de hvite murveggene. Ord som «Frihet» og «Ned med regjeringen!». Februar 2011 i Deraa, Syria. Fem 14–15 år gamle gutter snek seg inn på skolens område om kvelden med spraybokser. De skrev noen ord på de hvite murveggene. Ord som «Frihet» og «Ned med regjeringen!».

  • Midtøsten
    Arena 8–10
    Artikkel
    Utforsk

    Utforsk-oppgaver til kapitlet Midtøsten – konflikter med lange røtter.

  • Midtøsten
    Arena 8–10
    Artikkel
    Palestinerne og Israel: Hvem har rett til landet?

    «Det er en grunnleggende konflikt. Vi og de vil ha det samme: Vi vil begge ha Palestina.» «Det er en grunnleggende konflikt. Vi og de vil ha det samme: Vi vil begge ha Palestina.»

  • Midtøsten
    Arena 8–10
    Artikkel
    Hva er typisk for Midtøsten?

    Midtøsten er et geografisk område sørøst for Middelhavet, men også en betegnelse for land som har en del til felles når det gjelder kultur. Befolkningen i området er sammensatt av ulike etniske grupper. De tilhører ulike religiøse retninger, men i de fleste landene er flertallet av befolkningen muslimer. Arabisk er det mest utbredte språket i Midtøsten, men det snakkes også kurdisk, persisk, hebraisk, tyrkisk og flere andre språk der. Midtøsten er et geografisk område sørøst for Middelhavet, men også en betegnelse for land som har en del til felles når det gjelder kultur. Befolkningen i området er sammensatt av ulike etniske grupper. De tilhører ulike religiøse retninger, men i de fleste landene er flertallet av befolkningen muslimer. Arabisk er det mest utbredte språket i Midtøsten, men det snakkes også kurdisk, persisk, hebraisk, tyrkisk og flere andre språk der.

  • Midtøsten
    Arena 8–10
    Artikkel
    Sammendrag

    Befolkningen i Midtøsten er sammensatt av ulike etniske grupper og religiøse retninger. Flertallet er muslimer, og arabisk er det vanligste språket.

  • Midtøsten
    Arena 8–10
    Artikkel
    Bruk begrepene

    Bruk begrepene-oppgaver til kapitlet Midtøsten – konflikter med lange røtter.

  • Midtøsten
    Arena 8–10
    Artikkel
    Innledning

    Vi hører stadig om Midtøsten i nyhetene. Ofte handler det om uro, opprør og krig. Konflikter blusser opp, og folk er på flukt. Det er vanskelig å få oversikt over alt som skjer, men det er nyttig å kjenne til noen av årsakene til at det forekommer så mange konflikter i dette området.

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 9: Fortell med ord og bilder

    De siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 14: Språk og identitet

    I Fagfornyelsens overordnede del ”Fagets relevans og sentrale verdier” kan vi lese at: ”Gjennom arbeid med faget norsk skal elevene bli trygge språkbrukere og bevisste på sin egen språklige og kulturelle identitet innenfor et inkluderende fellesskap der flerspråklighet blir verdsatt som en ressurs”. I kompetansemålene for læreplanen står det at elevene skal ”forklare den historiske bakgrunnen for bokmål og nynorsk og reflektere over statusen til de offisielle språkene i Norge i dag” og at de ”skal utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter”. Disse føringene har vært styrende for arbeidet med dette kapitlet om språk og identitet. Kapitlet er delt inn i ulike deler som hver på sin måte tar for seg hvordan språkbruk bidrar til å forme vår identitet. Kapitlet tar for seg for seg dialekter, bokmål og nynorsk, samisk språk og kultur, multietnolekt og holdninger til språk og språkbruk.

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 12: Hold deg til saken

    Både i kompetansemålene, i kjerneelementene og i de tverrfaglige temaet Demokrati og medborgerskap i norsk er det å kunne delta i samfunnsdebatten sentralt. Elevene skal øve seg i å delta både muntlig og skriftlig. I dette kapitlet tar vi utgangspunkt i Agnes Nordviks vei mot å bli en aktiv samfunnsdebattant. Hun har fått merke hvordan ulike kommentatorer prøver å hindre henne i å uttrykke sine meninger, noe som kan være et utgangspunkt for en diskusjon om dette fenomenet sammen med elevene. 

  • Kapitler fra Fabel 9
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 8: Les og skriv noveller

    I dag skriver mange novelleforfattere tekster som er forholdsvis lange, mens elevene oftest møter korte noveller i lærebøkene. Dersom elevene skal lære seg å skrive fortettede tekster på 1–4 sider med tanke på vurderingssituasjoner, er det nødvendig at eksempeltekstene er forholdsvis korte.

  • Kapitler fra Fabel 8
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 7: Fortell, fortell

    Dette kapitlet handler om ulike skjønnlitterære fortellinger gjennom menneskets historie. Det tar for seg noen hovedtyper av fortellinger: myter, eventyr og fabler. Lise Forfang Grimnes er forfatter og formidler. Hun leser alt av litteratur for ungdom. Vi ba henne derfor om å lage en liste med tips til gode bøker deg som går på ungdomstrinnet. Lise Forfang Grimnes er forfatter og formidler. Hun leser alt av litteratur for ungdom. Vi ba henne derfor om å lage en liste med tips til gode bøker deg som går på ungdomstrinnet. 

  • Kapitler fra Fabel 8
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 8: Skriv en fortelling

    Dette kapitlet om å skrive en fortelling tilrettelegger for at elevene kan arbeide med ulike mønstre for å skrive egne fortellinger, spesielt ut ifra eksempelteksten «En ganske alminnelig flue av middels størrelse», av Knut Hamsun. Tommy og Tigern er en amerikansk tegneserie som handler om en gutt som driver alle rundt seg til vanvidd. En gang sier Tommy: «Vi flørter helt skamløst!» rett etter at han og Marianne har skjelt hverandre ut. Kanskje kan en snøballkrig også være en måte å flørte på?Tommy og Tigern er en amerikansk tegneserie som handler om en gutt som driver alle rundt seg til vanvidd. En gang sier Tommy: «Vi flørter helt skamløst!» rett etter at han og Marianne har skjelt hverandre ut. Kanskje kan en snøballkrig også være en måte å flørte på?

  • Kapitler fra Fabel 8
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 6: Bruk nynorsk

    Dette kapitlet tar for seg de viktigste forskjellene mellom bokmål og nynorsk og øver inn hovedtrekkene i strukturen. 

  • Kapitler fra Fabel 8
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 13: Delta på nett

    Digitale ferdigheter er en av de grunnleggende ferdighetene i fagfornyelsen. Digitale ferdigheter i norsk er å kunne finne, vurdere og bruke digitale kilder i arbeid med tekst. Dette innebærer at elevene må få opplæring i kritisk kildebruk. personvern og opphavsrett.

  • Kapitler fra Fabel 8
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 1: Si det

    Dette kapitlet er et kurskapittel i muntlige ferdigheter. Målet er å videreutvikle elevenes strategier knyttet til muntlig aktivitet fra barnetrinnets vektlegging på samhandling i lek og faglige aktiviteter, til å bruke det muntlige språket presist og nyansert i spontane og planlagte norskfaglige samtaler og presentasjoner. 

1234

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)