Fag
- Norsk (14)
- Samfunnsfag (6)
- Engelsk (5)
- Geografi og geofag (2)
- Kjemi (2)
- Naturfag (2)
- Spansk (2)
- Tysk (2)
- Fransk (1)
- Fremmedspråk (1)
- Fysikk (1)
- Geofag (1)
Trinn
- 10. trinn (24)
- 8. trinn (24)
- 9. trinn (24)
- 5. trinn (19)
- 6. trinn (19)
- 7. trinn (19)
- 1. trinn (9)
- 2. trinn (9)
- 3. trinn (9)
- 4. trinn (9)
- Vg1 (2)
- Vg2 (1)
Forfatter
Nøkkelord
24 treff
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelFavorittdikt
Har du et favorittdikt, et dikt som treffer deg?
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelTil ungdommen
Tre døgn etter terrorhandlingene i Oslo og på Utøya 22. juli 2011 samlet nesten 200 000 mennesker seg på Rådhusplassen i Oslo med roser i hendene.
-
What Can You Do With a Football?Stages 8–10LæringsløpWhat Can You Do With a Football?
Listen to the poem! Listen to the poem!
-
What Can You Do With a Football?Stages 8–10LæringsløpWhat Can You Do With a Football?
Everyone knows that you can kick a football. What else can you do with it? Unit Focus reading a poem using vocabulary related to sports writing a poem working with action verbs
-
What is a bookStages 8–10LæringsløpWhat is a book
"The more that you read, the more things you will know. The more that you learn, the more places you’ll go" - Dr. Seuss
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelSkriv dikt selv
Lytt til Sondre Justad, Musti og Ulf Risnes, og skriv et eget dikt på din dialekt.
-
Sporty FamilyStages 8–10LæringsløpSporty Family
This poem plays on the double meanings of words for sports. Unit Focus reading a poem working with puns using –ing nouns spelling and pronouncing words with silent letters
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelSpråklige virkemidler
Se etter språklige bilder i diktet «Til ungdommen». Hvilken virkning har de?
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelÅ oppleve dikt
Når vi leser eller lytter til dikt, må vi gi oss tid til å oppleve diktet. Kjenn etter: Hva sier diktet til deg?
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelEnsomhet
Se på illustrasjonen. Hva syns du den forteller? Kjenner du igjen diktet i illustrasjonen?
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelHva er det med dikt?
Dikt kan røre og berøre oss. Når dikt fremføres med innlevelse, kan de treffe oss ekstra godt. Den lyrikken vi møter mest av i hverdagen vår, er sanglyrikk.
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelDikt som forandrer liv
Har du lest en bok som forandret livet ditt?
-
Lytt til ord og lydFabel 8–10ArtikkelTekst i kontekst
Nordahl Griegs dikt «Til ungdommen» skrev han i 1936. Diktet ble til i en tid og en kontekst der Europa sto på randen av en ny krig.
-
Verdens befolkningArena 8–10ArtikkelDemografi – en beskrivelse av befolkningen
Ordet demografi kommer fra de greske ordene demos, som betyr «folk», og grafein, som betyr «(be)skrive». Og det skal vi forsøke å gjøre her. Vi skal beskrive befolkningssituasjonen ulike steder i verden og undersøke hvordan endringer i levekår påvirker befolkningssituasjonen. Ordet demografi kommer fra de greske ordene demos , som betyr «folk», og grafein, som betyr «(be)skrive». Og det skal vi forsøke å gjøre her. Vi skal beskrive befolkningssituasjonen ulike steder i verden og undersøke hvordan endringer i levekår påvirker befolkningssituasjonen.
-
Internasjonal handelKjemi 1ArtikkelEn bærekraftig internasjonal handel
Som vi har sett, er det flere sider ved dagens internasjonale handel ikke bærekraftig. Det innebærer at det vi gjør nå, er med på å ødelegge for neste generasjon. En av de største utfordringene verden står overfor i dag, er endringene i miljøet og klimaet. Om vi skal klare å stoppe klimaendringene, må vi slutte å bruke så mye ikkefornybare ressurser, som olje, kull og gass, og gå over til fornybare energikilder, som vind-, sol- og havenergi. Samtidig må vi finne måter å bruke naturen på som ikke forurenser eller ødelegger den. Som vi har sett, er det flere sider ved dagens internasjonale handel ikke bærekraftig. Det innebærer at det vi gjør nå, er med på å ødelegge for neste generasjon. En av de største utfordringene verden står overfor i dag, er endringene i miljøet og klimaet.
-
Fattigdom og rikdom i verdenArena 8–10ArtikkelSammendrag
Levekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.
-
Energibruk og miljø – FilmerGanas 1–2Video
-
Verdens befolkningArena 8–10ArtikkelEn modell for levekår og befolkningsutvikling
Bedring i levekårene har vist seg å ha den samme virkningen på befolkningen i mange land: Folk lever lenger og får færre barn. Samfunnsforskere har forsøkt å lage en modell som beskriver denne sammenhengen: den demografiske overgangsmodellen. Modellen viser hvordan fødsels- og dødsrater i et land endrer seg over tid. Bedring i levekårene har vist seg å ha den samme virkningen på befolkningen i mange land: Folk lever lenger og får færre barn. Samfunnsforskere har forsøkt å lage en modell som beskriver denne sammenhengen: den demografiske overgangsmodellen. Modellen viser hvordan fødsels- og dødsrater i et land endrer seg over tid. Vi ser at land går fra å ha høye fødsels- og dødsrater til tilsvarende lave rater etter hvert som økonomi og levekår blir bedre. Dette påvirker også befolkningsveksten i landet.
-
Oppstart - Fattigdom og rikdom i verden – store forskjellerArena 8–10LæringsløpOppstart - Fattigdom og rikdom i verden – store forskjeller
Etter å ha jobbet med temaet skal du kunne forklare og gi eksempler på hva som påvirker levekår sammenligne forskjellige levekår i verden i dag forklare forskjellen på levekår og livskvalitet presentere hvordan FNs bærekraftsmål kan bidra til en bærekraftig utvikling Hva tenker du når du ser dette bildet fra et nabolag i Johannesburg i Sør-Afrika?
-
TekstsamlingFabel 8–10Litterær tekstVoluspå
«Voluspå», eller «volvens spådom», er et gudedikt fra Den eldre Edda. Diktet er mer enn tusen år gammelt og forteller om verdens skapelse og undergang slik det ble forklart i norrøn mytologi.