Hopp til hovedinnhold

Søk

41 treff

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Favorittdikt

    Har du et favorittdikt, et dikt som treffer deg? 

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Til ungdommen

    Tre døgn etter terrorhandlingene i Oslo og på Utøya 22. juli 2011 samlet nesten 200 000 mennesker seg på Rådhusplassen i Oslo med roser i hendene.   

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Skriv dikt selv

    Lytt til Sondre Justad, Musti og Ulf Risnes, og skriv et eget dikt på din dialekt. 

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Språklige virkemidler

    Se etter språklige bilder i diktet «Til ungdommen». Hvilken virkning har de?

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Å oppleve dikt

    Når vi leser eller lytter til dikt, må vi gi oss tid til å oppleve diktet. Kjenn etter: Hva sier diktet til deg? 

    Tom benk i garderobe. En basketball ligger oppå benken.
  • Flere bokstaver får samme lyd
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    æ-lyden

    Æ er en spesiell bokstav. Det er ikke mange alfabeter har denne bokstaven. Men – ikke alle ord som har æ-lyd, skal skrives med æ. Noen skal skrives med e. Her får du øve på ord med æ-lyd, både de som skrives med æ og med e. 

  • Kapitler fra Fabel 8
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Kapittel 10: Fortell med ord og lyd

    Dette kapitlet om lyrikk er det første av tre kapitler om denne sjangeren i Fabel 8-10 . I Fabel 8 konsentrerer vi oss om lyrikk som sjanger, språklige bilder og tonesatte dikt. Mange unge norske artister skriver tekster på norsk, både på dialekt og på varianter av skriftspråkene.

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Ensomhet

    Se på illustrasjonen. Hva syns du den forteller? Kjenner du igjen diktet i illustrasjonen?

    Illustrasjon av noen som spiller tuba. Inne i tubaen ser vi en liten figur i sort- og hvitstripede klær. Bak figuren ligger et hus, og månen skinner på himmelen.
  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Hva er det med dikt?

    Dikt kan røre og berøre oss. Når dikt fremføres med innlevelse, kan de treffe oss ekstra godt. Den lyrikken vi møter mest av i hverdagen vår, er sanglyrikk.

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Dikt som forandrer liv

    Har du lest en bok som forandret livet ditt?

    Maleriet American Gothic. Viser to bønder, mann og dame stående i front av sitt hus, et godt stykke ifra. Han har en høygaffel i hånden og hun er kledd i et tradisjonelt forkle. Huset bak er i amerikansk gotisk stil. Verket vakte oppmerksomhet da det ble stilt ut. Folk fra Iowa var negative til å bli fremstilt slik, men motivet er oppdiktet og personene er modeller. Malt i 1930 og eies av Art Institute of Chicago i USA
  • Stumme lyder
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Stum g

    Husk – det er aldri g i aldri! Men i mange andre ord skriver vi en g som vi ikke hører. Her lærer du mer om hvilke ord det er. Mange av dem bruker vi ofte.

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Tekst i kontekst

    Nordahl Griegs dikt «Til ungdommen» skrev han i 1936. Diktet ble til i en tid og en kontekst der Europa sto på randen av en ny krig.

  • Enkel og dobbel konsonant
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    Forenkling av dobbeltkonsonant

    Noen ganger skjer det noe med dobbeltkonsonanten. Den blir enkel. Når skjer det? Det får du lære om her. 

  • Flere bokstaver får samme lyd
    Fabel 8–10
    Læringsløp
    g eller k

    I noen tilfeller skal vi skrive g selv om vi uttaler med k-lyd: Vi skriver ringte , men uttaler ordet med k-lyd: * rinkte . Og hvilken lyd er det i ordet stygt  – g eller k?

  • Bærekraftig ressursbruk i verden
    Arena 8–10
    Artikkel
    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Fattigdom og rikdom i verden
    Arena 8–10
    Artikkel
    Sammendrag

    Levekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.

  • Fortell med ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Det er langt mellom venner

    Hva må til for å være en god venn?

    En himmel full av stjerner over en hytte i snødekt terreng.
  • Fortell med ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Å fortelle med lyd

    Hva er musikk? Enkelt forklart kan vi si at musikk er en kunstform som bruker lyd.

    Musikkartisten Lars Vaular på en scene
  • Fortell med ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Hva er lyrikk?

    Når du leser et dikt, kan du prøve å lese det høyt eller synge det. Da opplever du sikkert at diktet har både rim og rytme. I dikt og sangtekster brukes språklige bilder for å uttrykke følelser, mening og tanker. I stedet for å si ting rett ut, som «du er snill og vakker», kan man si «du er en blomst», eller «du er som vinden en sensommerkveld».I dikt og sangtekster brukes språklige bilder for å uttrykke følelser, mening og tanker. I stedet for å si ting rett ut, som «du er snill og vakker», kan man si «du er en blomst», eller «du er som vinden en sensommerkveld».

  • Fortell med ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Språklige bilder

    I dikt og sangtekster brukes språklige bilder for å uttrykke følelser, mening og tanker. I stedet for å si ting rett ut, som «du er snill og vakker», kan man si «du er en blomst», eller «du er som vinden en sensommerkveld».

123

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)