Hopp til hovedinnhold

Søk

34 treff

  • Bærekraftig ressursbruk i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Fattigdom og rikdom i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Sammendrag

    Levekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.

  • Demokrati for alle

    Arena 8–10

    Litterær tekst

  • Demokratiske ideer

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ideer fra antikken – det første demokratiet

    Vi må langt tilbake i tid for å finne de første ideene om at folket skal bestemme. For over 2500 år siden, i den perioden vi kaller antikken (ca. 1000 f.Kr.–500 e.Kr.), innførte bystaten Athen et system de kalte demokrati. Tanken var at folket skulle delta i alle viktige avgjørelser i byen. Dette var noe helt nytt. De fleste andre stater på denne tiden (og i lang tid framover) ble styrt av konger, fyrster eller keisere som mente at de var utvalgt av gudene til å herske over folket. Men athenerne tenkte annerledes.

  • Demokrati for alle

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kamp for stemmerett

    Kamp for stemmerett

  • Demokrati for alle

    Arena 8–10

    Artikkel

    Folk begynte å delta i demokratiet

    I 1814 bodde nordmenn flest på gårder på landet. 

  • Demokratiske ideer

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ideer fra opplysningstiden – folkets rettigheter

    I opplysningstiden godtok ikke alle lenger gamle sannheter om Gud, jorda og universet. Nye ideer begynte å spre seg blant folk.

  • Demokratiske ideer

    Arena 8–10

    Artikkel

    Fra ideer til handling – revolusjon i Nord-Amerika

    Dette glassmaleriet i Massachusetts State House i Boston viser at Magna Carta var en viktig inspirasjon for dem som skrev den amerikanske grunnloven.

  • Verdens befolkning

    Arena 8–10

    Artikkel

    Migrasjon – mennesker på flyttefot

    Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.

    Foreldre med et barn som løper hektisk gjennom en støvete krattørken
  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Lag din egen rapp

    Artikkel fra fabel 5–7 med aktiviteter knyttet til at elevene skal utforske rapp og uttrykke meningene sine ved å lage en rapp.Artikkel fra fabel 5–7 med aktiviteter knyttet til at elevene skal utforske rapp og uttrykke meningene sine ved å lage en rapp.

    Graffiti av fargerike noter på veggen.
  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Si fra i din egen kommune

    Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.

  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Enig eller uenig?

    Aktivitet fra Arena 5-7 hvor elevene skal ta stilling til ulike påstander.Aktivitet fra Arena 5-7 hvor elevene skal ta stilling til ulike påstander.

  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Skriv et leserinnlegg

    Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. 

  • Fra Quest 5-7: Get to Know Each Other

    Ukraina

    Artikkel

    How do you behave online?

    Film med barn som diskuterer nettvett.

    2.5.png
  • Fra Quest 5-7: Get to Know Each Other

    Ukraina

    Artikkel

    Who inspires you to make a difference?

    En film om hvem som inspirer barn / forbildene deres.

    1.8.png
  • Fra Quest 5-7: Get to Know Each Other

    Ukraina

    Artikkel

    What will you do to make a difference?

    En film om hvordan barn kan gjøre en forskjell?

    1.7.png
  • Viktige stemmer

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Hvordan påvirke?

    Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?

  • Hva er ytringsfrihet?

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Bestem selv!

    Artikkel knyttet til temaet diskriminering.Artikkel knyttet til temaet diskriminering.

  • Hva er ytringsfrihet?

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Ytringsfrihet

    Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten. Artikkel fra Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt ytringsfrihet og begrensninger i ytringsfriheten. 

  • Bruk stemmen!

    Ytringsfrihet

    Artikkel

    Tips til en god diskusjon

    Tips til en god diskusjon fra  Arena 5-7. Tips til en god diskusjon fra  Arena 5-7. 

12

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)