Hopp til hovedinnhold

Søk

39 treff

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Favorittdikt

    Har du et favorittdikt, et dikt som treffer deg? 

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Til ungdommen

    Tre døgn etter terrorhandlingene i Oslo og på Utøya 22. juli 2011 samlet nesten 200 000 mennesker seg på Rådhusplassen i Oslo med roser i hendene.   

  • What Can You Do With a Football?
    Stages 8–10
    Læringsløp
    What Can You Do With a Football?

    Listen to the poem!   Listen to the poem!

  • What Can You Do With a Football?
    Stages 8–10
    Læringsløp
    What Can You Do With a Football?

    Everyone knows that you can kick a football. What else can you do with it? Unit Focus reading a poem using vocabulary related to sports writing a poem working with action verbs

  • What is a book
    Stages 8–10
    Læringsløp
    What is a book

    "The more that you read, the more things you will know. The more that you learn, the more places you’ll go" - Dr. Seuss

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Skriv dikt selv

    Lytt til Sondre Justad, Musti og Ulf Risnes, og skriv et eget dikt på din dialekt. 

  • Sporty Family
    Stages 8–10
    Læringsløp
    Sporty Family

    This poem plays on the double meanings of words for sports. Unit Focus reading a poem working with puns using –ing nouns spelling and pronouncing words with silent letters

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Språklige virkemidler

    Se etter språklige bilder i diktet «Til ungdommen». Hvilken virkning har de?

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Å oppleve dikt

    Når vi leser eller lytter til dikt, må vi gi oss tid til å oppleve diktet. Kjenn etter: Hva sier diktet til deg? 

    Tom benk i garderobe. En basketball ligger oppå benken.
  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Ensomhet

    Se på illustrasjonen. Hva syns du den forteller? Kjenner du igjen diktet i illustrasjonen?

    Illustrasjon av noen som spiller tuba. Inne i tubaen ser vi en liten figur i sort- og hvitstripede klær. Bak figuren ligger et hus, og månen skinner på himmelen.
  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Hva er det med dikt?

    Dikt kan røre og berøre oss. Når dikt fremføres med innlevelse, kan de treffe oss ekstra godt. Den lyrikken vi møter mest av i hverdagen vår, er sanglyrikk.

  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Dikt som forandrer liv

    Har du lest en bok som forandret livet ditt?

    Maleriet American Gothic. Viser to bønder, mann og dame stående i front av sitt hus, et godt stykke ifra. Han har en høygaffel i hånden og hun er kledd i et tradisjonelt forkle. Huset bak er i amerikansk gotisk stil. Verket vakte oppmerksomhet da det ble stilt ut. Folk fra Iowa var negative til å bli fremstilt slik, men motivet er oppdiktet og personene er modeller. Malt i 1930 og eies av Art Institute of Chicago i USA
  • Lytt til ord og lyd
    Fabel 8–10
    Artikkel
    Tekst i kontekst

    Nordahl Griegs dikt «Til ungdommen» skrev han i 1936. Diktet ble til i en tid og en kontekst der Europa sto på randen av en ny krig.

  • Bærekraftig ressursbruk i verden
    Arena 8–10
    Artikkel
    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser. En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på  naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene.  steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Fattigdom og rikdom i verden
    Arena 8–10
    Artikkel
    Sammendrag

    Levekår er de økonomiske og sosiale forholdene mennesker lever under. Levekår kan måles på ulike måter.

  • July, August
    Stages 8–10
    Artikkel
    Independence Day

    What does the word independence mean?

  • January, February
    Stages 8–10
    Artikkel
    Waitangi Day

    Waitangi day is New Zealands national day. 

  • May, June
    Stages 8–10
    Artikkel
    Flag Day USA

    What is the name of this flag?

  • January, February
    Stages 8–10
    Artikkel
    Australia Day

    What do you think Australians do on Australia Day?

  • March, April
    Stages 8–10
    Artikkel
    Saint David's Day

    Which country does this flag belong to?

12

Nettleseren din støttes ikke

Aschehoug Undervisning anbefaler at du bruker en annen nettleser, for eksempel Chrome, Edge, eller Safari (for Mac)